Autoput Sarajevo – Beograd: Put koji razdvaja više nego što spaja?

Usaglašene su dvije različite dionice autoputa
Hoće li autoput Sarajevo - Beograd ikada biti izgrađen?! Ideja o povezivanju glavnih gradova dvije susjedne zemlje stara je decenijama. Na papiru, to je put koji spaja. Iza obećanja o saradnji i investicijama vode se tihe političke bitke. Autoput Sarajevo - Beograd nije samo infrastrukturni projekat - on je ogledalo političkih odnosa u regiji, simbol pokušaja saradnje, ali i podjela.
Dvije dionice
U igri su ne samo asfalt i mostovi već i poruke o suverenitetu, uticaju stranih sila, te pitanje ko zaista profitira?! Šta do sada znamo o toku radova, planiranoj trasi i političkim porukama koje prate svaki kilometar ovog puta?
Prije šest godina Bosna i Hercegovina i Srbija potpisale su sporazum o saradnji na projektu izgradnje autoputa Beograd - Sarajevo, vrijedan četiri milijarde eura. Usaglašene su dvije različite dionice autoputa. Jedna bi išla od Sarajeva prema sjeveroistoku BiH - Tuzli i Bijeljini, a druga od Sarajeva prema istočnoj Bosni - preko Pala, Rogatice, Višegrada...
Početak radova u Srbiji je u oktobru 2019. godine obilježen u Sremskoj Rači. Srbija bi, prema najavama, dionicu autoputa Beograd - Sarajevo trebala završiti do kraja godine.
Iz Autocesta Federacije BiH, koje učestvuju u izgradnji autoputa Sarajevo - Beograd, kazali su da trasa obuhvata više dionica koje se nalaze u različitim fazama razvoja.
- Glavni projekat je cestovni pravac koji povezuje Sarajevo sa Tuzlom, preko Brčkog i Orašja, odnosno dionica Tuzla - Maoča koja je duga 23 kilometara i u završnoj je fazi. Za dionicu Žepče - Tuzla koja je duga 55,4 kilometra izrađena je studijsko-projektna dokumentacija na nivou idejnog projekta i Studije izvodljivosti još 2015. godine, kažu za RSE iz Autocesta Federacije BiH.
Predsjednik Srbije Aleksandar Vučić ističe da s partnerima u Sarajevu još nema dogovora u pogledu trase koja bi išla preko Višegrada.
- Nemamo problem s Republikom Srpskom, gradimo do Bijeljine i autoput će ići i do Banjaluke, ali ovo što smo željeli je preko Višegrada. Pa, da li će da ide na Goražde, neka ide na Goražde, neka ide na šta hoće, mora da ide preko Pala, da li će preko Prače ili Rogatice, to je sad pitanje. Ali, nikada neće, zbog toga što kažu da nema isplativosti, rekao je Vučić.
Ministar komunikacija i prometa BiH Edin Forto poručuje da trasa budućeg autoputa mora ići kroz Tuzlu i Brčko distrikt.
- To nije stvar emocija, nego racionalnog planiranja u interesu svih građana BiH. Tuzlanski kanton i Brčko distrikt su mnogoljudne regije sa snažnom industrijskom bazom. Nastavak izolacije Tuzle i Brčkog nije opcija. Volimo Višegrad i podržat ćemo unapređenje ceste prema tom dijelu BiH, koja mora biti infrastrukturno povezana cjelovito i ravnomjerno. BiH sama donosi strateške odluke o svojoj saobraćajnoj mreži, uz uvažavanje unutrašnjih potreba, kaže Forto.
Ševal Kovačević, sudski vještak saobraćajne struke, ističe da relacija preko Tuzle i Brčkog nema alternativu.
- Dakle, to je condicio sine qua non, pa milion je stanovnika samo u široj regiji Tuzle, a koliko tek u ostalim dijelovima. Saobraćaj treba praviti da bude na usluzi čovjeku, to je vrlo bitno. Dalje, mislim da treba, preko Sarajeva, zatvoriti prsten preko Pala dolinom rijeke Prače, prema Višegradu. Godinama je bila trasa dolinom rijeke Prače, odnosno željeznica, prije 140 godina provedena do Priboja i do Užica i ostalo... Dakle, povoljna trasa, najisplativija, tu nema puno eksproprijacije, ide dolinom rijeke, nema puno tunela... Još bitnije, tu bi trebalo raditi brzu cestu, nikakav autoput sa ovim sporednim trakama da se pravi širina, za tim zaista nema potrebe, nije toliki saobraćaj, nema ni stanovništva toliko, pojasnio je Kovačević za Oslobođenje, napominjući da je prioritet gradnja autoputa preko Tuzle i Brčkog.
Veza na 5c
- Što se tiče ovog dijela preko Pala i Višegrada, treba povezati i Goražde i odatle na koridor 5c. U Goraždu su fabrike iz sektora namjenske industrije, proizvode, izvoze, a nema mogućnosti da dođe kontejner u Goražde, jer nema infrastrukture. Ne treba gledati samo strateški, vojno, pa reći treba uraditi preko Višegrada cestu za BiH, a nas ne interesuje Tuzla. Isto tako, i mi moramo računati na interese drugog stanovništva, kaže Kovačević.