Autoput do Prijedora poskupljuje za 195 miliona KM

Autoput Banjaluka Prijedor/

Autoput Banja Luka - Prijedor

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Autoput Banja Luka - Prijedor poskupjeće za oko 100 miliona evra ukoliko Vlada Republike Srpske prihvati rezultate analize opravdanosti zahtjeva kineske firme Shandong Hi-Speed International (SDHS) za povećanjem cijena radova. Ova dionica, duga 42 kilometra, po cijeni od 297 miliona evra (579 miliona maraka), definisana je 2018. godine koncesionim ugovorom Vlade RS-a sa kineskom firmom.

Dodatne garancije

Iako je njen završetak najavljen do proljeća 2026. godine, stvarnost je takva da se nije odmaklo daleko od početnih radova i nezavršenih eksproprijacija. U međuvremenu, cijena radova je, objavio je poslovni portal Capital, snižena za 15 miliona evra, odnosno, došlo je do pomjeranja trase i njenog ravnanja.

Podsjećamo, Republika Srpska se koncesionim ugovorom kineskoj firmi obavezala da će u idućih 30 godina plaćati godišnju naknadu za raspoloživost autoputa od 32,5 miliona evra i taj iznos bi trebalo da bude obezbijeđen od naplate putarine na svim autoputevima u RS-u. Ako se ovaj iznos ne prikupi od naplate, Vlada Srpske obavezala se da će razliku isplaćivati iz entitetskog budžeta.

Tako je za 30 godina koncesije kineskom investitoru obećano da će za ulaganje vrijedno 297 miliona evra zaraditi 975 miliona evra kroz naplatu putarine. Taj broj će sa ovim poskupljenjem biti znatno veći. Kinezi su tražili dodatna sredstva i garancije, a Vlada RS-a je potrošila 234.000 KM na izradu analize opravdanosti kineskog zahtjeva i definisanja konačne cifre.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja
Kineska firma gradi autoput Banjaluka - Prijedor/Goran Dakić

Četiri puta su počeli radovi

Goran Dakić/

Vlada Republike Srpske i dalje uporno krije detalje ugovora koji se odnose na cijene radova i finansijsku konstrukciju, a ignoriše i cijeli niz sudskih presuda koji im to naređuje. Osim toga, mještani sela preko kojih je planiran prolazak puta ne prihvataju eksproprijaciju i odbijaju da prodaju zemljište, zbog čega je do sada samo jedan dio dobio dozvolu za gradnju.

Poslanik pokreta Za pravdu i red Đorđe Vučinić kaže za Oslobođenje da su gotovo svi poslovi koje vlasti RS-a rade sa kineskim kompanijama pod velom tajne. On dodaje kako mu ne preostaje ništa drugo nego da nagađa šta je stvarna opravdanost rasta cijene.

Isplata ili korupcija

- Ono što može potencijalno biti predmet većeg izdvajanja novca jeste više izdvajanja za kuće i imanja vlasnicima koje planiraju porušiti zbog same trase, jer ono što smo do sada imali, ispod svake je razumne cijene i daleko je od realne kompenzacije. Možda je u pitanju i mijenjanje trase, što već godinama traže stanovnici Verića, Omarske i Lamovita, pa je to potencijalno podiglo cijenu radova za 100 miliona evra. Ipak, iskustvo nas uči da će najprije biti da je u pitanju korupcija i namjerno naduvavanje cijena kako bi popularne kombinacije bile što povoljnije za one koji odlučuju o zaključivanju tog posla, istakao je Vučinić.GORAN DAKIĆ