Vile, automobili, nakit... više nisu u modi: Na šta danas ljudi žele trošiti novac

Potrošačke navike postaju drugačije
U 2025. godini sve je više ljudi koji žele da novac ulože u iskustva, nego u stvari, pa tako dvije trećine ispitanika želi da uloži u ispunjenje svojih želja sa zacrtane bucket liste, birajući trenutke koji će im obezbijediti trajne uspomene, posebno u oblasti putovanja i turizma, pokazala je anketa kompanije Mastercard Experience Economy.
Motivi
Anketa je otkrila nove trendove u potrošačkim navikama prema kojima 70 posto od oko 15.000 ispitanika širom Evrope smatra ostvarivanje aktivnosti sa svoje liste želja prioritetom u 2025. godini.
Glavni motivi variraju te 44 posto ispitanika želi da stvori nezaboravne uspomene, 36 posto teži da svijet doživi na potpuno nov način, dok 33 posto želi da iskustva podijeli sa voljenima. Predvodnici ovog pokreta liste želja su pripadnici generacije Z.
Iako je fokus na ostvarivanju ličnih snova u porastu, ulaganje u događaje kao što su vjenčanja, rođendani i porodična okupljanja i dalje je među prioritetima. Naime, 29 posto ispitanika smatra da je vrijeme provedeno sa voljenima jednako vrijedno kao i nova iskustva.
Prema riječima Jelene Sretenović, direktorice kompanije Mastercard za tržišta Srbije, Crne Gore i Bosne i Hercegovine, ova anketa pokazuje da 2025. dolazi do velikih promjena u prioritetima potrošača.
- Kako bi ostvarili neke od želja sa svoje liste, potrošači su danas više nego ikada spremni da štede zarad ispunjenja tog cilja. Učesnici istraživanja su jasno istakli koliko cijene vrijeme koje provode sa najbližima, uz posebno uživanje kada zajedno dožive novo iskustvo, bilo da je u pitanju putovanje, posjeta novom restoranu ili nekoj manifestaciji, kaže Jelena.
Osim putovanja i turizma koji su na vrhu liste, potrošači planiraju da potroše više od 1.000 eura kako bi putovali po svijetu, a odmah iza toga slijede avanture na otvorenom, gastronomska iskustva, filmski festivali i sportski događaji.
Zapravo, upravo sportski događaji bilježe ogroman porast potražnje jer čak 58 posto Evropljana planira da prisustvuje bar jednom ovakvom događaju tokom 2025, što predstavlja porast od čak 152 posto u poređenju sa prošlom godinom.
Top 10 iskustava tokom 2025. godine prema Evropljanima su putovanja i turizam (89 posto), iskustva na otvorenom (80 posto), gastronomska iskustva (79 posto), filmski festivali (76 posto), iskustva sa porodicom (75 posto), muzički festivali (74 posto), umjetničke izložbe i kulturni događaji (73 posto), wellness iskustva (72 posto), historijska iskustva (72 posto) te pozorišne predstave (70 posto).
Prioriteti
Potrošači u Evropi postaju sve spretniji kada je riječ o načinu na koji planiraju finansirati ostvarivanje svojih želja. Mnogi smanjuju potrošnju na odjeću (40 posto), luksuzne proizvode (38 posto) i najnovije gedžete (32 posto).
O tome da se sve više prioriteta daje trošenju na iskustva umjesto na stvari, svjedoči i podatak od Mastercard Economic Institute koji pokazuje da je u 2024. godini 32,1 posto evropske potrošnje na iskustva (izuzev na putovanja i restorane) bilo usmjereno na prisustvo događajima, što je porast u odnosu na 31,5 posto tokom 2023. i 30,7 posto u 2019.
- Stabilizacija inflacije i poboljšanje kupovne moći omogućavaju većem broju ljudi da ulažu u značajne trenutke. Mastercard Economics Institute očekuje da će iskustva i dalje biti važan faktor u potrošnji u 2025, kazala je Natalia Lechmanova, direktorica ekonomije za Evropu u Mastercard Economics Institute.