Crni petak umije da prevari - upozorenje građanima: "Ne upadajte u mentalitet krda"
Crni petak, dan sniženja. Redovi od ranog jutra. Crni petak je u našoj zemlji prošle godine oborio rekorde potrošnje. Jesu li sniženja stvarna? Kako izbjeći zamke?
Gužve. Vozači panično traže parking mjesto. Redovi i čekanja. U radnjama stampedo. Svi sve nude. Od igle do lokomotive. Bitno je prodati, a bitno nam i kupiti. Otimanje za posljednji komad sa police. Pune ruke. Kesa na kesu. Na njih smo prošli Crni petak potrošili milione. Dan sniženja. Kolikih, pitanje je?! Skromna sniženja od 20 do 30 odsto nisu odraz Crnog petka onog na Zapadu ili u SAD-u.
- Crni petak se koristi za prodaju robe koja nije imala kupca. Trgovci pribjegavaju tome da prvo podignu cijene, pa ih onda snize, rekla je Murisa Marić, Udruženja građana DON Prijedor.
Pred posljednji petak u novembru, ovaj crni, stižu savjeti sa svih strana- planirajte unaprijed, odredite prioritete i još važnije odredite budžet jer je lako potrošiti previše. Usporedite cijene kod različitih trgovaca, kupovina na internetu može uštedjeti vrijeme ali budite oprezni jer prevare vrebaju.
- Potrošači trebaju obratiti pažnju da ne upadnu u tzv. mentalitet krda, da ih taj potrošački stampedo ne ponese da prate druge, pa da kupuju i ono što im ne treba. Idealno bi bilo da se crni petak iskoristi za kupovinu stvari za koje od ranije znamo da su nam potrebne, ali se odgađala kupovina, čekao se pravi trenutak, smatra Admir Čavalić, ekonomist.
Kupujemo li ono što nam zaista treba? Teško, odgovara sociolog Mirjana Čeko. - Na prvi pogled, riječ je o štednji i povoljnim ponudama, no ispod površine je sistem koji nas uvlači u potrošački zanos. Kada vidimo mase koje hrle u trgovine ili beskrajne redove za "neponovljive" ponude, suočavamo se sa strahom od propuštanja, pojašnjava Čeko.
- Preporuka je da se ne nasjedaju na određene taktike unapređenja prodaje. Na primjer iz bihevioralne ekonomije, križanje cijena, nezaokruživanje cijena, kreiranje ponuda samo za taj dan čime se stvara utisak da ste uštedjeli, međutim, ako se dublje razmotri ponuda, vjerovatno da je nekoliko dana ranije, a bit će i kasnije ista cijena. Upravo na to ponuđači idu, da iskoriste momentum, taj opšti potrošački stampedo, potrošačka panika da će nečega nestati...dodaje Čavalić.
Psiholog Toni Jandrić kaže da zbog stalnog porasta cijena, treba biti mudriji nego ikada. Svima nešto treba. Ako možemo sačekati crni petak kako bi to kupili po nižim cijenama, onda pričamo o korisnom mehanizmu. Suprotnom kompluzivnoj kupovini, pojasnio je psiholog sa kojim smo razgovarali. Prividna ili ne, sniženja na "Crni petak" pune tržne centre.
Prilog Dženise Zukančić.