Titanic i dalje priča: Objavljene nove snimke broda, otkrivaju dosad nepoznate jezive detalje

titanic, titanik/Screenshot
Foto: Screenshot/National Geographic/YouTube
Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Titanic je bio projektiran kao nepotopiv brod, dizajniran da ostane na površini čak i ako četiri njegova vodonepropusna odjeljka budu poplavljena, no simulacija pokazuje da se šteta proširila na šest odjeljaka

Tačno sedmicu uoči 113. obljetnice potonuća Titanica, stigle su detaljne 3D snimke olupine koje analizom znanstvenika otkrivaju okolnosti posljednjih sati te tragedije u kojoj je život izgubilo više od 1500 ljudi. 

Tačna 3D replika prikazuje silinu kojom se brod prepolovio dok je tonuo nakon sudara s ledenjakom i pruža novi pogled na kotlovnicu, koja dosad nije bila dostupna oku javnosti. Snimka potvrđuje ono što su preživjeli pričali, da su inženjeri do posljednjeg trenutka radili kako bi održali brodska svjetla upaljenima, piše BBC.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Još uvijek ima priče za ispričati

Računalna simulacija također sugerira da su brod potopile pukotine na trupu veličine lista papira.

- Titanic je posljednji preživjeli svjedok katastrofe, ali još uvijek ima priče za ispričati - rekao je za BBC Parks Stephenson, istraživač Titanica.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Snimka je nastala u sklopu novog dokumentarca National Geographica i Atlantic Productionsa pod nazivom "Titanic: Digitalno uskrsnuće" (eng. Titanic: The Digital Resurrection). 

Olupina broda, koja leže na dubini od 3.800 metara u ledenim vodama Atlantika, mapirana je pomoću podvodnih robota, a korišteno je više od 700.000 fotografija iz svih mogućih kuteva.

Dosadašnja istraživanja podmornicama donose tek djelomične uvide, no ova snimka pruža prvi potpuni pogled na Titanic. Pramac broda i dalje stoji uspravno na morskom dnu kao da još uvijek plovi, no 600 metara dalje krma je hrpa iskrivljenog metala. Šteta je nastala kad je taj dio udario o morsko dno nakon što se brod prelomio. 

- To je poput mjesta zločina – potrebno je vidjeti dokaze u kontekstu mjesta na kojem se nalaze - rekao je Stephenson i dodao: - Imati sveobuhvatan pogled na cijelo mjesto olupine ključno je za razumijevanje što se dogodilo te noći.

Snimka prikazuje nove detalje izbliza, uključujući prozorčić koji je najvjerojatnije razbila santa leda. To se poklapa sa svjedočanstvima preživjelih da je led ušao u kabine nekih putnika tijekom sudara. Jedan od najzanimljivijih prizora jest pogled u veliku kotlovnicu smještenu u stražnjem dijelu pramca, točno na mjestu loma. Kotlovi izgledaju udubljeno, što upućuje na to da su još radili kad je voda prodrla u brod. Putnici su tvrdili da su svjetla još bila uključena dok je brod tonuo ispod površine. Na palubi krme pronađen je i ventil u otvorenom položaju, što ukazuje na to da je para još uvijek dolazila u sustav za proizvodnju električne energije. To je zahvaljujući timu inženjera na čelu s Josephom Bellom koji su ostali kako bi ubacivali ugljen u peći i tako održavali rad svjetala tijekom akcije spašavanja. 

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja
titanic, titanik/Atlantic Productions/magellan

Foto: Atlantic Productions/Magellan

- Svi su oni poginuli u katastrofi, ali njihova herojska djela spasila su mnoge živote - rekao je Stephenson. - Održavali su svjetla i električnu energiju do samog kraja, kako bi posada imala vremena da u mraku sigurno spusti čamce za spašavanje. Oni su koliko-toliko držali kaos pod kontrolom, otvoreni ventil pare koji i dalje stoji na krmi spomen je na njihovu požrtvovnost - kazao je za BBC.

Bio projektiran kao nepotopiv

Koristeći detaljan strukturni model broda, izrađen prema originalnim nacrtima Titanica, te podatke o brzini, smjeru i položaju broda, znanstvenici su izračunali kakvu je štetu izazvao udarac u ledenjak. - Koristili smo napredne numeričke algoritme, računalno modeliranje i mogućnosti superračunala kako bismo rekonstruirali potonuće Titanica - rekao je prof. Jeom-Kee Paik s University College London, koji je vodio istraživanje. Simulacija pokazuje da je brod bočno udario o ledenjak, ali je pritom nastao niz pukotina duž uskog dijela trupa.

Titanic je bio projektiran kao nepotopiv, dizajniran da ostane na površini čak i ako četiri njegova vodonepropusna odjeljka budu poplavljena, no simulacija pokazuje da se šteta proširila na šest odjeljaka.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

- Razlika između toga da Titanic potone i da ne potone leži u sitnim rupama veličine papira - pojasnio je Simon Benson, predavač brodogradnje na Sveučilištu u Newcastleu. - Problem je što su te male pukotine bile raspoređene duž velikog dijela broda pa je voda ulazila polako, ali neprestano kroz sve njih, dok na kraju nije preplavila sve odjeljke - dodao je.

Dok šteta prouzročena na donjem dijelu pramca nije vidljiva jer je zakopan u mulj, ljudska je tragedija i dalje itekako vidljiva. Osobne stvari putnika rasute po morskom dnu sablasan su i mučan podsjetnik na izgubljene živote putnika u toj hladnoj noći 1912. godine.