Ovo su najskuplji autoputevi na svijetu: Zbog jednog je država bila na ivici bankrota

/ Ilustracija/
Foto: Ilustracija/Arhiva
Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

BiH svoj autoput gradi, pa sad već možemo reći decenijama. I još nije gotov. A pitanje je da li će kada već jednom bude završen pronaći svoje mjesto na jednoj ovakvoj listi.

Gradnja autoputa nije (pre)skup projekt samo kod nas. One su i u drugim zemljama važni infrastrukturni projekti, povezuju regije i omogućavaju ili olakšvaju ekonomski rast, ali njihova gradnja povremeno prelazi granice očekivanih troškova, piše N1.

1. Most i autoput Hong Kong-Zhuhai-Macau u Kini

Ovaj nevjerojatan projekt dug 55 kilometara povezuje tri velika azijska centra – Hong Kong, Zhuhai i Macau.

Ukupni trošak iznosio je nevjerojatnih 20 milijardi dolara, a projekt uključuje most koji izgrađen tako da izdrži tajfune i potrese magnitude do 8 na Richterovoj ljestvici, podvodni tunel i umjetne otoke.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Visoka cijena opravdana je inovativnim građevinskim tehnikama, zahtjevnim morskim uvjetima i tehnološkim izazovima.

2. Autoput Lübeck-Puttgarden u Njemačkoj

Jedan od najambicioznijih projekata u Europi je proširenje i modernizacija ovog njemačkog autoputa, uključujući izgradnju tunela ispod Baltičkog mora prema Danskoj.

Procijenjeni trošak ovog projekta prelazi 8 milijardi eura. Glavni razlog visoke cijene su morski tuneli i potreba za očuvanjem okoliša.

Projekt uključuje i jedan od najdužih podmorskih tunela na svijetu, dug 18 kilometara.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

3. Transjapanski Ekspres

Japanski autoput poznat je po svojim višespratnim mostovima i tunelima koji prolaze kroz planinske regije. Najskuplja dionica, između Osake i Tokija, koštala je oko 4 milijarde dolara, a cijena je opravdana ekstremnim tehničkim zahtjevima i čestim potresima.

Japan, očekivano, koristi napredne tehnologije za praćenje seizmičke aktivnosti kako bi osigurao sigurnost na autoputu.

4. Alcan Highway između Kanade i SAD-a

Iako je izgrađen tijekom Drugog svjetskog rata za vojnu uporabu, modernizacija ovog autoputa kroz netaknutu divljinu sjeverne Kanade i Aljaske povećala je ukupne troškove na 7 milijardi dolara. Težak teren i ekstremne vremenske prilike predstavljali su ključne izazove. Naime, veći dio ovog autoputa prolazi kroz regije gdje temperature zimi dosežu -40 °C.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

5. Dubai Sheikh Zayed Road u UAE-u

Ovaj luksuzni autoput simbol je bogatstva Dubaija. Koštao je oko 10 milijardi dolara, a povezan je s popularnim objektima poput Burj Khalife i Palm Jumeiraha. Visoka cijena odraz je luksuzne infrastrukture i futurističkog dizajna.

Autoput ima posebne VIP trake za brži pristup luksuznim resortima i poslovnim centrima.

Visoki troškovi izgradnje

Najskuplji autoputevi u svijetu simbol su inženjerske izvrsnosti, ali i velikih izazova. Od borbe s prirodnim uvjetima do stvaranja velebnih građevina, ove ceste su dokaz ljudske inovativnosti. Ipak, visoki troškovi često izazivaju kontroverze, osobito kada se troškovi preliju na porezne obveznike.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

U svjetskim razmjerima, nekoliko autoputeva ističe se po iznimno visokim troškovima izgradnje. Jedan takav projekt građen je u neposrednom bh. susjedstvu.

Autoput Bar-Boljare u Crnoj Gori

Ovaj autoput, koja bi trebala povezati luku Bar s granicom Srbije, stekla je reputaciju jedne od najskupljih na svijetu. Prva dionica, duga 41 kilometar, koštala je gotovo milijardu eura, što znači da je cijena po kilometru iznosila oko 24 miliona eura. Projekt je financiran kineskim kreditom, što je dovelo Crnu Goru u ozbiljne financijske poteškoće.

Gotthard cestovni tunel u Švicarskoj

Iako nije klasični autoput, ovaj tunel dug 16,9 kilometara, otvoren 1980. godine, koštao je oko 1,5 milijardi švicarskih franaka, što bi danas iznosilo znatno više – kada se uračuna inflacija. Tunel je dio švicarske autoputne mreže i prolazi kroz Alpe, što je zahtijevalo složene inženjerske zahvate.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Big Dig u Bostonu u SAD-u

Ovaj megaprojekt, službeno nazvan Central Artery/Tunnel Project, uključivao je premještanje dijela autoput I-93 u podzemlje ispod centra Bostona. Projekt je trajao od 1991. do 2007. godine, a ukupni troškovi premašili su 24 milijarde dolara, što ga čini jednim od najskupljih infrastrukturnih projekata u SAD-u.

Visoki troškovi ovih projekata često su rezultat složenih geoloških uvjeta, potrebe za brojnim tunelima i mostovima te visokih standarda sigurnosti i kvalitete gradnje. Ili, u nekim slučajevima, drugih faktora.