Može li zemljotres srušiti avion?

Zemljotresi proizvode valove koji se prenose i u zrak ali mogu li oni srušiti avion?/
Da li ste se ikada zapitali šta bi se dogodilo da ste na komercijalnom letu visoko iznad zemlje kada se dogodio veliki zemljotres? Sigurno biste bili previsoki da biste išta doživjeli, zar ne? Pa, zavisi od nekoliko faktora.
Možda se čini malo vjerovatnim, ali ovisno o situaciji, moglo bi postojati nekoliko posljedica potresa koji će uzrokovati probleme za let. Prije nego što uđemo u to, vrijedi istražiti odnos između atmosfere i Zemlje.
"Kada se tlo trese, to uzrokuje male atmosferske talase koji se mogu širiti sve do jonosfere", rekao je Attila Komjathy, naučnik u NASA-inoj laboratoriji za mlazni pogon (JPL) na Kalifornijskom institutu za tehnologiju. Ovaj region se može protezati do 1.000 kilometara (600 milja) iznad površine Zemlje, piše IFLScience.
Kada dođe do zemljotresa, oni oslobađaju seizmičke talase: talase pritiska (P talasi) i pomične talase (S talase). S talasi putuju samo kroz čvrste medije, dok se P talasi mogu kretati u tečnosti ili gasove, postajući zvučni talasi ispod 20 herca – koji se nazivaju infrazvukom, koji je ljudima obično nečujan.
Međutim, ovi valovi slabe dok putuju kroz zrak, što je proces koji se naziva slabljenje. Ovaj proces smanjuje snagu valova, slično kao što zvukovi postaju tiši što ste udaljeniji od izvora. Slično, sunčeva svjetlost slabi dok putuje kroz atmosferu ili druge medije.
Kao rezultat toga, avion koji leti iznad zemljotresa, čak i jakog, ne bi osjetio vibracije odozdo. U trenutku kada P talasi putuju kroz stijene i zrak, toliko su smanjeni da su nadjačani bukom i kretanjem samog aviona.
Međutim, avioni nisu potpuno oslobođeni rizika tokom zemljotresa. Zabrinutost se ovdje odnosi na navigaciju i sigurnost. 2018., korisnik koji tvrdi da je pilot i avio-inženjer američkog ratnog zrakoplovstva po imenu Ron Wagner pisao je na Quori o letenju tokom zemljotresa. Njegov odgovor je kasnije ponovo objavio Forbes.
Wagner je opisao potres koji je izazvao nestanak struje u prizemnoj bazi, što je dovelo do problema s navigacijskim instrumentima i komunikacijskim sposobnostima aviona. Kontrola zračnog saobraćaja je također izgubila radarski signal, što je privremeno izgubilo trag o letu. Ovi problemi su riješeni nakon što je u bazi uključeno napajanje za hitne slučajeve.
Iako ovo može zvučati alarmantno, to je primjer onoga što se može dogoditi. Većina stanica kontrole letenja ima dovoljno rezervnih generatora za hitne slučajeve za takve situacije. Oni također imaju detaljne planove kontrole za događaje u cijelom sistemu, uključujući vulkanske erupcije, nuklearne padavine, poplave, terorizam i zemljotrese.
Dakle, ako se nađete da letite tokom zemljotresa, nemate o čemu da brinete. U većini slučajeva nećete ni znati da se to dogodilo dok ne sletite.