Inflacija pojela Milku: Platiš više, a dobiješ manje

Alpska čokolada marke Milka je u ispitivanju organizacije za zaštitu prava potrošača Foodwatch proglašena "najdrskijom reklamnom laži" godine.
- Milka čokolada je školski primjer za tzv. 'shrinkflation' i upravo zato su je potrošači i proglasili najdrskijom reklamnom laži godine, stoji u saopćenju organizacije Foodwatch.
Shrinkflacija (engl. shrinkflation) je ekonomski pojam koji označava praksu smanjenja veličine, količine, težine ili standarda proizvoda uz zadržavanje iste cijene. Kod ove pojave kupac za istu cijenu dobiva manje proizvoda, dok mu to često nije odmah vidljivo jer ambalaža ostaje ista ili se promjene ne najavljuju jasno na deklaraciji. Shrinkflacija se najčešće javlja u prehrambenim i higijenskim proizvodima, ali može se pojaviti i kod drugih roba i usluga, prenosi Index.hr
Ova praksa se koristi kao način da proizvođači prebace trošak povećanih ulaznih cijena na potrošače, ali bez izravnog podizanja osnovne cijene proizvoda, što potrošači često manje primjećuju nego same promjene cijena. Zbog toga se shrinkflacija ponekad naziva i "skrivenom inflacijom".
Povećanje cijene od 48 posto
Trideset i četiri posto ispitanih glasalo je za to da se proizvođaču Milka čokolada dodijeli negativna nagrada "Goldener Windbeutel" ("Windbeutel" je vrsta slastice, a u doslovnom prevodu znači "vrećica zraka/vjetra").
Mondelez je cijenu alpske čokolade Milka povisio s 1,49 na 1,99 eura te je kratko nakon toga težinu čokolade smanjio sa 100 na 90 grama. To, kako je saopćio Foodwatch, predstavlja povećanje cijene za 48 posto.
Multinacionalna kompanija Mondelez je povećanje cijene obrazložila rastom cijena kakaa na svjetskom tržištu, kao i ostalih faktora koji utiču na konačnu cijenu proizvoda.
-Poslovno okruženje je kompliciranije i nestabilnije nego ikada, saopćio je Mondelez.
Kritike zbog netransparentnosti
Foodwatch je kritizirao netransparentnost, posebno kada je u pitanju smanjenje težine.
- Na prednjoj strani čokolade doduše stoji da se radi o tabli od 90 grama, ali je oznaka mala i često je na policama supermarketa prekrivena, smatra Foodwatch.
Ova organizacija za zaštitu potrošača ukazuje na statističke podatke po kojima je cijena čokolade u Njemačkoj prošle godine porasla za oko osam posto, dok je istodobno Mondelez cijene čokolade kod nekih proizvoda povisio i za 64 posto.
Ostali dobitnici negativne nagrade
Na drugom mjestu neslavne liste obmanjivanja potrošača našao se dimljeni losos norveške kompanije koja se našla na udaru kritika zbog nepoštivanja zakona o zaštiti životinja.
Na trećem mjestu se opet našla čokolada pod nazivom "Menstru Chocobar" koja se obraća ženama tokom menstruacije s tvrdnjom da čokolada sadrži sastojke poput željeza i vitamina B6 koji, kako se tvrdi, ublažavaju menstrualne tegobe.
Prema Foodwatchu, ne postoje znanstveni dokazi za ovu tvrdnju.
Na četvrtom mjestu se našao popularni margarin Rama proizvođača Flora Food Group, kojem potrošači zamjeraju da na pakiranju stoji kako se radi o "100 posto prirodnim sastojcima", iako je proizvod, prema Foodwatchu, pun dodatnih industrijski proizvedenih sastojaka.