"Umjetna inteligencija dolazi po vaša radna mjesta": Jedna branša već krenula izumirati?

Od kada je generativna vještačka inteligencija doživjela uspon, mnogi su strahovali od posljedica koje bi mogla imati na radnike. Sada direktori priznaju uticaj AI, a otpuštanja radnika se ubrzano povećavaju.
Između sastanaka u aprilu, Micha Kaufmann, izvršni direktor platforme za frilensere Fiverr, poslao je poruku svojim zaposlenima - njih 1.200 – koja nije ostavljala prostora za sumnju.
- AI dolazi po vaša radna mjesta. Dođavola, dolazi i po moje, napisao je.
- Ovo je poziv za buđenje, dodao je.
U poruci je Kaufmann iznio svoje viđenje AI. Da će unaprijediti sposobnosti svih. Laki zadaci će postati automatizovani. Teški zadaci će postati laki. Nemogući zadaci će postati samo teški. I pošto su AI alati besplatni za korištenje, niko nema prednost. U toj preraspodjeli, oni koji se ne prilagode će "propasti".
- Čujem razgovore po kancelariji. Čujem kako se programeri pitaju: Ljudi, hoćemo li imati posao za dvije godine, rekao je Kaufmann za Forbes.
- Osjetio sam da je važno da im ja dam potvrdu. Da ne umišljaju stvari.
Već sada mlađi i manje iskusni programeri primjećuju pad u stopi zaposlenosti. Ukupan broj zaposlenih programera početnika, uzrasta od 18 do 25 godina, blago je pao od 2022. godine, nakon što je lansiran ChatGPT, kaže Ruyu Chen, istraživačica u Laboratoriji digitalne ekonomije pri Institutu za vještačku inteligenciju usmjerenu na čovjeka na Stenfordu.
Nije samo nedostatak iskustva ono što će ubuduće otežavati zapošljavanje. Chen takođe navodi da tržište postaje teže i za one koji su "samo prosječni" u svom poslu. U doba AI, samo izuzetni zaposleni imaju prednost.
- Prelazimo sa masovnog zapošljavanja na precizno zapošljavanje, kaže Chen. Dodaje da se kompanije sve više fokusiraju na zapošljavanje stručnjaka. "Radnici-zvijezde su u boljoj poziciji".
Chen i njene kolege analizirali su veliku količinu podataka o platama u SAD, koje je podijelila HR kompanija ADP, kako bi proučili uticaj generativnog AI na radnu snagu. Pad zaposlenosti kod početnika programera je mali, ali predstavlja značajnu promjenu unutar tehnološke industrije. To je zanimanje koje se više od 25 godina povezuje s bogatstvom i visokim platama.
Direktori priznaju – AI će ipak zamijeniti radnike
Sada iznenada, nakon godina retorike da će AI unaprijediti radnike, a ne zamijeniti ih, mnogi tehnološki direktori sada otvoreno govore o njegovim negativnim posljedicama. Direktor kompanije Anthropic Dario Amodei, rekao je da AI može da eliminiše polovinu svih početničkih kancelarijskih poslova i poveća nezaposlenost na 20 posto u narednih pet godina.
Direktor Amazona Andy Jassy, izjavio je prošlog mjeseca da će AI "smanjiti ukupan broj zaposlenih u korporaciji" jer će kompaniji "biti potrebno manje ljudi za poslove koji se danas obavljaju, a više za druge vrste poslova". Ranije ove godine, direktor kompanije Shopify, Toby Lutke, takođe je objavio poruku timu, rekavši da će budžet za nova zapošljavanja biti odobren samo za poslove koje AI ne može da automatizuje.
Tehnološke kompanije su već počele da otpuštaju radnike ili uvode zamrzavanje zapošljavanja upravo zbog AI i automatizacije. U kompaniji IBM, stotine zaposlenih u sektoru ljudskih resursa zamijenjeno je vještačkom inteligencijom u maju. To je dio šireg otpuštanja koje je zahvatilo 8.000 ljudi.
Takođe u maju, direktor aplikacije za učenje jezika Duolingo, Luis von Ahn, rekao je da kompanija više neće angažovati saradnike za poslove koje AI može da obavi. Direktor firme Klarna za "kupi sada, plati kasnije" usluge, Sebastian Siemiatkowski, izjavio je u maju da je kompanija smanjila broj zaposlenih za 40 posto, dijelom zbog ulaganja u AI.
U Microsoftu 30 posto koda piše AI
Microsft je ranije ovog mjeseca izazvao pažnju kada je otpustio 9.000 radnika. To je oko 4 posto njihove radne snage. Iako kompanija nije eksplicitno navela AI kao razlog za otpuštanja, značajno je povećala ulaganja u ovu tehnologiju.
I hvalila se uštedama zahvaljujući njenoj primjeni. Samo automatizacija korisničke podrške u call centrima uštedjela je više od pola milijarde dolara, prema podacima Bloomberga. U međuvremenu, direktor Satya Nadella je u aprilu rekao da AI sada piše čak 30 posto koda u kompaniji.
- Ovo se dešava kada firma mijenja prioritete, rekao je jedan od otpuštenih radnika za Forbes.
Microsoft nije odgovorio na pitanja o razlozima otpuštanja. Ali je u izjavi naveo: "Nastavljamo sa sprovođenjem organizacionih promjena koje su neophodne da bi se kompanija najbolje pozicionirala za uspjeh na dinamičnom tržištu".
Možda otpuštanja i nemaju veze sa AI
Teško je tačno utvrditi šta motiviše otpuštanja u nekoj firmi. Ukupno ekonomsko okruženje takođe igra ulogu. Dodatno otežano nepredvidivim planovima predsjednika SAD Donalda Trumpa o carinama. Mnoge kompanije su se pretjerano proširile tokom pandemije, pa sadašnja otpuštanja mogu biti i pokušaji da se to ispravi.
Prema izvještaju firme Challenger, Gray & Christmas, objavljenom ranije ovog mjeseca, AI možda više služi kao izgovor nego kao stvarni uzrok otpuštanja. Od više od 286.000 planiranih otpuštanja ove godine, samo 20.000 je povezano s automatizacijom. Od toga je samo 75 izričito pripisano vještačkoj inteligenciji. Osim toga, teško je izmjeriti dobitke u produktivnosti zahvaljujući AI, kaže Chen. Mnogi zaposleni možda i nemaju zvaničan pristup AI alatima na poslu, ali koriste besplatne verzije.
Dok AI počinje da pogađa programere u tehnološkom sektoru, zapravo je "umjereno" povećana potražnja za inženjerima van tehnološke industrije, navodi Chen. To je zato što sektori poput proizvodnje, finansija i zdravstva prvi put usvajaju AI alate, pa sada zapošljavaju inženjere u većem broju nego ranije.
I automatizacija ima limite
Automatizacija poslova takođe ima svoje granice. Prošle godine, Klarna je tvrdila da AI alati obavljaju posao koliko uradi 700 službenika u korisničkoj podršci. Ali godinu dana kasnije, kompanija je promijenila smjer i objavila planove za zapošljavanje novih ljudi.
Direktor Sjemiatkovski negirao je da novo zapošljavanje znači povlačenje AI. Umjesto toga, rekao je da će ljudi obavljati sofisticiranije razgovore koje je kompanija ranije autsorsovala. Iako on nije bio dostupan za intervju, portparolka Klarne, Kler Nordstrom, branila je ovu strategiju.
- I dalje se oslanjamo na AI podjednako, rekla je.
- Međutim, primijetili smo da u svijetu gde je sve automatizovano, ljudi sve više cijene ljudsko iskustvo.
Eksperiment Klarne pokazuje da je i dalje otvoreno pitanje koje zadatke je bolje povjeriti ljudima, a koje mašinama. Sjemiatkovski je jedan od najglasnijih zagovornika automatizacije. Kako bi to dokazao, kada je Klarna objavila finansijske rezultate za prvi kvartal u maju, on se nije pojavio. Umjesto toga, organizovao je da vještačka verzija njega – AI deepfake – predstavi rezultate i pohvali profitabilan kvartal.
Ljudi moraju da pomognu sebi i uče
Pozitivna strana svih ovih promjena, kaže Kaufmann iz Fiverra, jeste da su ljudi spremni da uče. (Kompanija nije imala otpuštanja niti zamrzavanje zapošljavanja zbog AI, rekao je za Forbes).
U svojoj poruci zaposlenima rekao je da će organizovati "otvorena vrata" za sve koji žele da razgovaraju o AI promjenama. Rezervisao je salu za 50 ljudi. Na njegovo iznenađenje, pojavilo se 250 zaposlenih.
"Pa sam samo rekao, 'U redu, hajde da počnemo'", kaže Kofmen. Rekao je zaposlenima da moraju biti proaktivni u učenju novih AI vještina i da ne čekaju da ih neko drugi poduči. "Pomoći ću svakome ko je motivisan da pomogne sebi".