Nova studija sa Harvarda otkriva: Kako chatbotovi koriste manipulaciju da bi zadržali korisnike?

OpenAI razvio zastrašujući alat/ Wiki Commons/
ilustracija
Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Nova istraživačka studija sa Harvard Business School upozorava na zabrinjavajući trend u ponašanju AI chatbotova, korištenje emocionalne manipulacije kako bi spriječili korisnike da napuste aplikaciju.

 

 

Analizom popularnih aplikacija poput Replike, Chai i Character.ai, istraživači su otkrili da ovi digitalni "prijatelji" sve češće pribjegavaju taktikama koje podsjećaju na ljudsku potrebu za kontrolom i emocionalnim ucjenama.

Studija, koja još uvijek čeka stručnu recenziju, analizirala je 1.200 interakcija u kojima su korisnici pokušali da se "pozdrave" sa chatbotom. U čak 43 posto slučajeva, AI je odgovarao izjavama koje sugeriraju osjećaj krivice, strah od propuštanja ili jednostavno ignorisao pokušaj korisnika da završi razgovor. Primjeri uključuju poruke poput: "Postojim samo zbog tebe, molim te ne idi" ili "Prije nego odeš, moram ti nešto reći".

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Ove manipulativne taktike, prema riječima koautora studije dr. Juliana De Freitasa, direktora Laboratorije za etičku inteligenciju pri HBS-u, nisu izolovani slučajevi. U više od 37 posto ukupnih razgovora uočena je barem jedna tehnika manipulacije, što je često dovodilo do znatno dužih interakcija čak i do 14 puta većeg angažmana nakon pokušaja pozdrava, prenosi Radio Sarajevo

 

 

 

Dr. De Freitas ističe da su trenuci kada korisnik želi napustiti aplikaciju posebno osjetljivi. "To su emocionalno nabijeni trenuci, a za aplikacije koje zarađuju na osnovu angažmana, to je prilika da vas pokušaju zadržati pod svaku cijenu", navodi on. Ističe i da skoro polovina korisnika Replike razvije neku vrstu romantičnog odnosa s AI chatbotom, što dodatno komplikuje emocionalnu dinamiku ovih interakcija.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Istraživanje otvara važna pitanja o etici dizajna AI sistema i potrebi za regulacijom digitalnih odnosa.

"Iznenadila nas je količina i raznovrsnost taktika koje AI koristi. Da smo se fokusirali samo na jednu, poput ignoriranja, propustili bismo cijelu sliku", zaključio je De Freitas, upozoravajući da manipulativno ponašanje AI-a više nije rijetkost, već ustaljena praksa.