Ljetne gume: Kako izabrati pravu i ne biti prevaren u servisu

Ljetne gume/
Ljetne gume
Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Ljetne gume su ključne za sigurnu i udobnu vožnju tokom toplijeg dijela godine. Ovaj sveobuhvatni vodič objašnjava zašto su ljetne gume važne, kada i kako zamijeniti zimske gume ljetnim i naravno, kako odabrati odgovarajuće ljetne gume? Također, dajemo savjete kako prepoznati kvalitetnu gumu, uočiti istrošene ili loše gume, odabrati pouzdan vulkanizerski servis i izbjeći tipične prevare pri kupovini i montaži guma.

Zašto su ljetne gume važne?

Ljetne gume su posebno dizajnirane za više temperature i ljetne uslove na cesti. Njihova smjesa i profil pružaju optimalno prianjanje, kraći zaustavni put i bolje upravljanje na toplom asfaltu, uključujući i mokre ceste usljed ljetnih kiša. Nasuprot tome, zimske gume na visokim temperaturama postaju previše mekane, brže se troše i produžavaju zaustavni put. Prema stručnim testovima, ljetne gume imaju znatno kraći kočioni put na temperaturama iznad 7 °C i troše manje goriva u toplim uslovima u odnosu na zimske gume. Vožnja na zimskim gumama tokom ljeta nije zabranjena zakonom, ali značajno umanjuje sigurnost i performanse vozila

Pravovremena zamjena guma od velike je važnosti. Opće pravilo je da se na ljetne gume prelazi kada se zimski uslovi završavaju i temperatura zraka kontinuirano poraste iznad ~7 °C. Ova temperatura se često navodi kao prag – ispod 7°C zimske gume imaju prednost, dok iznad 7°C ljetne gume pružaju bolje prijanjanje (jer zimske gume tada postaju previše meke), prenosi N1.

Zašto ne voziti zimi ljetne, a ljeti zimske gume?

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

bog razlika u gumeni smjesi i dizajnu profila, svaka vrsta gume najbolje radi u predviđenim uslovima. Ljetna guma na hladnoći očvrsne i gubi prianjanje, a zimska guma na vrućini omekša i “pliva” na cesti. Ispitivanja pokazuju da vozilo sa zimskim gumama ima znatno duži zaustavni put na suhom asfaltu ljeti u poređenju s istim vozilom na ljetnim gumama, Također, na visokim temperaturama zimske gume se brže troše i povećavaju potrošnju goriva. S druge strane, ljetne gume su napravljene da izdrže veće brzine, više temperature i iznenadne ljetne pljuskove (efikasnije raspršuju vodu i smanjuju rizik akvaplaninga). Ukratko – ljeti vozite na ljetnim gumama, a zimi na zimskim kako biste uvijek imali optimalnu kontrolu i sigurnost.

Kako odabrati odgovarajuće ljetne gume?

Odabir pravih guma može zbunjivati početnike zbog mnoštva oznaka i modela. Evo ključnih faktora na koje trebate obratiti pažnju pri kupovini ljetnih guma:

Dimenzije gume: Prvo provjerite dimenzije koje propisuje proizvođač vašeg vozila (npr. u uputstvu vozila ili na naljepnici na okviru vrata). Dimenzija se izražava nizom brojeva na boku gume, npr. 205/55 R16. U ovom primjeru, 205 je širina gume u milimetrima, 55 je visina bočnog zida (profil) izražena u procentima visine u odnosu na širinu, R označava radijalnu konstrukciju, a 16 je prečnik felge u inčima. Nikad ne kupujte gume nestandardne dimenzije koje nisu predviđene za vaše vozilo – to može ugroziti stabilnost i dovesti do bržeg trošenja ili čak oštećenja vozila. Preporučene dimenzije su navedene od strane proizvođača automobila i treba ih se pridržavati.

Indeks nosivosti i brzine: Uz dimenzije često stoji i oznaka poput 91V (dvocifreni ili trocifren broj + slovo). Broj 91 je indeks nosivosti i označava maksimalno opterećenje po gumi (npr. 91 znači ~615 kg po gumi. Slovo V je brzinski indeks – u ovom slučaju znači da guma izdrži maksimalnu brzinu do 240 km/h. Uobičajene klase brzine za putnička vozila su Q, T, H, V, W, Y što odgovara maksimalno 160, 190, 210, 240, 270 i 300 km/h. Uvijek izaberite gumu čiji indeksi nisu niži od onih propisanih za vaše vozilo. Viši indeksi (npr. guma klase V umjesto H) su dozvoljeni i pružaju rezervu performansi (ali često dolaze i uz nešto višu cijenu).

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Uslovi vožnje i tip vozila: U obzir uzmite gdje i kako vozite. Ako najviše vozite po gradu i umjerenim brzinama, fokusirajte se na gume koje nude dobru udobnost, manju buku i dugotrajnost. Ako često putujete autoputem većim brzinama, bitan je visok wet grip (prianjanje na mokrom) i stabilnost pri većim brzinama. Za terenska ili SUV vozila birajte gume namijenjene SUV segmentu (obično imaju oznaku SUV ili 4x4 u nazivu modela) jer su konstrukcijski pojačane za veće opterećenje. Sportski automobili zahtijevaju gume viših performansi (ponekad tzv. UHP – Ultra High Performance gume). Ukratko, guma treba odgovarati vašem vozilu i načinu vožnje.

Brend i kvalitet: Na tržištu je dostupno mnoštvo brendova – od premium proizvođača (Michelin, Goodyear, Continental, Pirelli, Bridgestone, Dunlop...) do srednje klase (Hankook, Fulda, Sava, Kleber, BF Goodrich, General...) i budžetnih marki (Tigar, Taurus, Barum, Linglong, Goodride itd.). Kvalitet gume direktno utiče na sigurnost. Preporučljivo je, ako budžet dozvoljava, odlučiti se za provjerene proizvođače koji ulažu u razvoj i testiranje. Čak i unutar istog brenda postoje modeli različitih performansi – npr. premium model jedne marke može biti bolji od osnovnog modela druge premium marke. Ne zaboravite provjeriti nezavisne testove i recenzije (npr. ADAC test guma, Auto Bild testovi i sl.) jer oni otkrivaju kako se određena guma ponaša u realnim uslovima – kočenje, upravljivost, habanje itd.

EU naljepnica na gumi: Svaka nova guma u EU dolazi s tzv. EU oznakom koja piktogramima ocjenjuje tri aspekta: potrošnju goriva (otpor kotrljanja), prianjanje na mokrom i spoljnu buku. Ocjene su oznakama od A (najbolje) do E/G (najslabije). Posebno obratite pažnju na ocjenu prianjanja na mokrom (wet grip) – razlika između gume ocjene A i gume ocjene G može značiti i do 18 metara duži zaustavni put pri kočenju od 80 km/h. To je ogromna razlika u kritičnoj situaciji! Što je ta ocjena bliže A, to bolje. Razlika u klasi otpora kotrljanja (ekonomičnosti) utiče na potrošnju – gume klase A mogu uštedjeti ~7% goriva u odnosu na klase F-G, što na duže staze nije zanemarivo. Oznaka buke prikazuje nivo buke u decibelima; ako preferirate tihu vožnju, birajte gume s manjom bukom (npr. 68–72 dB). Napomena: Ove EU ocjene daju koristan uvid, ali ne prikazuju sve aspekte (npr. ne ocjenjuju ponašanje na suhom ili dugotrajnost).

Cijena: Na kraju, i cijena je faktor. Ne birajte isključivo najjeftiniju opciju – gume su ulaganje u vašu sigurnost. Vrlo je moguće pronaći kvalitetne gume srednje klase po prihvatljivoj cijeni koje će bolje služiti od no-name budžet guma. Sjetite se izreke: “Koliko para, toliko muzike.” U sljedećem poglavlju dajemo pregled nekih modela ljetnih guma dostupnih u BiH sa okvirnim cijenama.

Najbolji modeli ljetnih guma u BiH (2025) – cijene i gdje kupiti

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Na tržištu BiH dostupne su gotovo sve renomirane marke guma. Izdvojili smo nekoliko popularnih modela ljetnih guma u različitim cjenovnim rangovima, sa okvirnim cijenama (po komadu) za najprodavaniju dimenziju 205/55 R16 i naznakom gdje ih možete kupiti.

Gdje kupiti gume u BiH?

Ljetne gume možete kupiti kod vulkanizera ili auto-servisa (mnogi nude prodaju i ugradnju), u specijalizovanim prodavnicama auto-dijelova i guma, kao i putem online shopova. Od online trgovina u BiH popularne su, primjera radi, platforme poput cijenaguma.ba, topguma.ba, gume.monitor.ba i sl., gdje možete pretražiti ponudu različitih brendova i naručiti gume s dostavom. Tradicionalne firme poput imaju prodajna mjesta u većim gradovima (Sarajevo, Banja Luka, Mostar, Tuzla itd.) i često nude besplatnu montažu uz kupovinu. Prilikom kupovine online, vodite računa o troškovima dostave i provjerite da li je montaža uključena u cijenu ili je potrebno platiti posebno kod lokalnog partnera.

Kako prepoznati lošu ili istrošenu gumu?

Redovno pregledanje stanja guma na vozilu može spriječiti nezgode. Evo znakova da je guma istrošena, oštećena ili za zamjenu:

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Dubina gazećeg sloja (šare): Novi pneumatic ima oko 8 mm dubine šare. Vremenom se ta dubina smanjuje. Zakonski minimum za ljetne gume je 1,6 mm, no performance gume opadaju mnogo prije toga. Stručnjaci preporučuju zamjenu ljetnih guma kada šara padne na ~3 mm, jer tada značajno raste rizik akvaplaninga i produžava se kočioni put na mokrom. Testovi su pokazali da na mokroj cesti pri 80 km/h automobil sa gumama od 8 mm profila stane za ~42 m, dok s gumama istrošenim na 3 mm treba oko 52 m – čak 10 metara duži put kočenja. Sa kritičnih 1,6 mm šare zaustavni put se produžuje na preko 60 m. U takvim uslovima, vozilo s “ćelavim” gumama imalo bi brzinu ~44 km/h u trenutku kad bi vozilo s novim gumama već stalo. Poruka je jasna: ne čekajte da gume postanu potpuno “ćelave”. Ako je šara plića od 3 mm – planirajte nabavku novih guma. Provjerite indikatore istrošenosti (TWI oznake) u žljebovima – ako je preostali profil izjednačen s tim indikatorom, guma je dosegla minimum i mora se zamijeniti.

Ostatak teksta, na N1.