(FOTO: Prvi Sajam elektromobilnosti u Srbiji: Električni automobili povoljniji po džep i životnu sredinu
Prvi Sajam elektromobilnosti u Srbiji/Anadolija/
Iako su električni automobili ekonomičniji od klasičnih i uz to ne zagađuju životnu sredinu, udIo njihove prodaje u Srbiji iznosi svega jedan procenat.
Izlagači na prvom Sajmu elektromobilnosti u Srbiji, koji se od 3. do 5. oktobra održava u Nišu, edukuju posjetioce o prednostima inovativnih vozila uz nadu da će postati češći izbor kupaca, javlja Anadolija.
- Potrebno je da podižemo svest i edukujemo ljude da električna vozila nisu opasna i da nam se ništa strašno ne može desiti, govori Zorana Đorić iz kompanije "Vozim na struju" koja je partner Sajma.
Njihova postavka u hali "Čair" sadrži unutražnje dijelove električnog automobila, a organizovali su i obuke za hitne službe kako da pristupe spasavanju ako dođe do saobraćajne nesreće na ovakvom tipu vozila.
- Za razliku od automobila s motorima s unutrašnjim sagorevanjem, električna vozila poseduju visokonaponske vodove i zato je potrebno da znamo kako pristupiti i koji to stubovi, odnosno na kom mestu, mogu da budu presečeni, kaže Đorić.
Zato su, ističe ona, edukacije neophodne.
- Zaključak je da vozila imamo, da servisne mreže postoje, da nam je infrastruktura još uvek u razvoju, ali da ni tu ne kaskamo u velikoj meri. Institucije su iznele svoje viđenje budućnosti električnih vozila i moram priznati da su nas malo i iznenadile. Već se razmišlja o pripremi pravilnika za autonomna vozila koja neće ni imati vozača, gde će nam biti potrebno još dorade zakona i ostalih propisa, dodaje Đorić.
Od oko petnaest automobilskih brendova izloženih na Sajmu, značajan broj su kineski proizvođači. Jedan od njih je Foton za koji iz kompanije "Auto mig" kažu da je najprodavaniji brend teretnih vozila u Kini.
U Nišu su izložili električni pikap eTunland i teretno vozilo specijalno dizajnirano za gradski prevoz robe eView.
Predstavnik kompanije Milan Grujović objašnjava kako u praksi izgleda korištenje kombija nosivosti 1,2 tone, zapremine sedam kubika i baterije od pedeset kilovata kojom je moguće preći oko dvije stotine kilometara sa jednim punjenjem.
- Na primer, vozač ceo dan razvozi robu, distribuira. Kad se vrati u firmu, stavi auto da se puni i ujutru ga čeka spreman za novi radni dan. Inače, trošak korišćenja i upotrebe ovog vozila je tri do pet puta manji nego kod konvencionalnih dizel teretnih vozila, kaže Milan Grujović.
Kao ostale prednosti električnih vozila navodi odsustvo buke, nultu emisiju izduvnih gasova i jednostavnije održavanje.
- Nema ulja, nema filtera. Imamo samo promenu tečnosti za hlađenje baterije, to je jedini trošak u održavanju vozila, kaže Grujović.
Ipak, udio kupovine električnih vozila u Srbiji jako je nizak, a širom države postoji mreža od devedeset dva brza punjača za električne automobile.
- Kupce najviše odbija pitanje - gde da punim? Nema dovoljno punjača, to je najveći strah. Ali kod teretnih vozila najbolja je opcija u firmi postaviti solarne panele, bateriju i punjač. Tako vi možete da budete apsolutno autonomni i da uz neko ulaganje od oko trideset posto u odnosu na vrednost dobijete svoju nezavisnu elektro-solarnu elektranu, predlaže Grujović.
Ovo je način, dodaje on, da firme postanu i proizvođač i potrošač uz nultu potrošnju. Većina električnih vozila je nešto skuplja u odnosu na standardne, ali se za pojedine modele cijena izjednačava.
- Imamo akciju na eView i taj kombi sada košta 24 hiljade evra. Uz subvenciju od pet hiljada evra on dolazi na 19 hiljada. Za taj novac nema ovakvog kombija u dizel varijanti jer obično koštaju oko 24 do 25 hiljada. Došli smo do nivoa da smo izravnali cene elektro-kombija sa dizel kombijima, govori Grujović.
Prema njegovom mišljenju, kineski električni automobili su "bar deset godina ispred evropskih" prvenstveno zbog kvaliteta baterije.
- U svim Foton vozilima nalaze se Kettle baterije, a Kettle je najveći i najbolji svetski proizvođač baterija, tako da kupcima dajemo osmogodišnju garanciju na baterije. Ljudi su bezbrižni osam godina, dodaje izlagač.
Posjetioci su mogli da razgledaju električne automobile i hibride brendova kao što su Farizon, Honda, Dualtron, Toyota, Citroen, Geely, BYD, Motogrini, Ford, MG, Fiat, JMEV, Altom, Mazda, Dongfeng, Avantier Motors, Seres, Cenntro, Škoda, Lonking.
Fordov Explorer i Mazda 6e predstavljeni su kao balkanske premijere. Osim automobila, dio postavke su i električne varijante bicikala i trotineta. Ljubitelje automobila očekuje i tradicionalni Sajam automobila koji će u hali "Čair" biti održan od 24. do 26. oktobra.