“Veliki pano Sarajevu” vraća se u život: Postignut dogovor o restauraciji kultnog djela
Čini se da su naš priznati umjetnik Safet Zec i vlasnik njegovog značajnog djela “Veliki pano Sarajevu” Alen Čengić konačno pronašli zajednički jezik oko kultne, 14-metarske slike koja je nekada krasila kongresnu salu Holiday Inn hotela u centru Sarajeva. Kultno djelo umjetnik je naslikao 1983. uoči Zimskih olimpijskih igara održanih 1984. u Sarajevu.
Iz Ateljea Safeta Zeca jučer je stigla informacija da je postignut dogovor da se pomenuta slika restaurira i ustupi nekoj javnoj instituciji za simboličnu naknadu.
- Spreman sam da je ustupim javnoj instituciji pod višegodišnjim ugovorom za jednu marku godišnje, s ciljem da slika nastavi da živi na radost svih nas. Nastojaćemo da umjetničko djelo bude smješteno na mjestu gdje ga mogu vidjeti strane diplomate i ljudi koji utiču na kreiranje globalne slike o Bosni i Hercegovini. Sretan sam što je Safet Zec spreman da je restaurira i postavi na mjesto koje će biti dovoljno reprezentativno za ovakvu vrstu remek-djela, izjavio je vlasnik slike.
Izrezana na komade
Impozantna slika je imala baš tužan život. Svojevrsni simbol glavnog grada BiH kao i Olimpijskih igara, velikih je dimenzija 14 x 2,5 metara i rađena je na zidu tada novosagrađenog sarajevskog hotela Holiday Inn u kongresnoj sali. Zec je ovo umjetničko djelo radio na poziv slavnog bh. arhitekte slovenačkog porijekla Ivana Štrausa, koji je projektirao hotel i osmislio unutrašnje uređenje.
Preživjela je i brojne novinarske ekipe koje su iz Holidaya izvještavale tokom opsade, hapšenje srpskih specijalca netom prije nje, da bi se u nekom trenutku, nakon agresije, našla izrezana na komade u ćošku hotela. Sadašnji vlasnik ju je spasio od propadanja, a sa maestrom Zecom je sada dogovoreno da ona dobije novi život.
- Naredni naš korak je da održimo sastanke sa predstavnicima državnih institucija poput Predsjedništva BiH ili Parlamenta BiH, kako bismo najprije pronašli osobe koje razumiju vrijednost ovog djela i kako bi ovo vrijedno umjetničko djelo na neki način našlo svoj smiraj na mjestu koje zaslužuje i koje može iznijeti djelo ovakve vrste. Važno mi je da slika bude dostojanstveno predstavljena i pokazana očima domaćih i stranih delegacija koje posjećuju takve institucije, poručio je Zec.
Slika je, kako kažu, ipak zadržala svoj šarm i detalje iako je u komadima. Teško ju je i fotografisati jer se radi o djelu dimenzija 14 x 2,5 metra, pa će tako biti teško i naći adekvatan dom. Kažu da se Zec rasplakao kada je sliku vidio u trenutnom stanju.
Slika donosi brojne motive Sarajeva, poput Alipašinog mosta, Bembaše, krošnji drveća... Inače je bila fiksirana, a ne okačena na zid, pa je vjerovatno to i razlog što nije skinuta u jednom komadu sa originalnog mjesta. Uz saglasnost vlasnika slike, Zec je spreman za rad na restauraciji ovog djela, koje predstavlja važan egzemplar kulturne baštine BiH.
Integralni dio hotela
- Imao sam tada ugovor s preduzećem koje je bilo vlasnik hotela, dobio sam i honorar za svoj rad. Slika je rađena sa posebnim pripremama - kreirali smo posebnu konstrukcija koja je pričvršćena na zid, ja sam danima bio na skeli, rađena je posebnom tehnikom koju sam u tom periodu koristio… Bila je integralni dio te prostorije, pričvršćena na zid na način da se ne može skinuti, a i njene dimenzije - 14 metara puta 2,8 metara - činile su je dodatno nemobilnom, prisjetio se Zec prije nekoliko godina procesa nastajanja ovog monumentalnog djela.
Prije nekoliko godina, da bi se uvjerio da su svi dijelovi slike na mjestu, Zec je angažovao i fotografa koji je dronom napravio fotografiju cijelog rada. I da, svi dijelovi su zaista bili tu, ali su rubovi uništeni tokom rezanja.
- Ne znam kako su to uradili jer je ona zaista napravljena tako da bude neodvojiva od zida, dodaje Zec.
No, sve je to sada, izgleda, iza nas. Slika bi trebala ponovo ugledati svjetlo dana, a gdje će se smjestiti i čuvati od ponovnog rezanja, ostaje da saznamo.