U điru po Našicama: Druga Venecija
U prostoru obnovljenog Dvorca Pejačević, od 1. do 31. ovog mjeseca Nacionalni muzej moderne umjetnosti u Zagrebu u suradnji sa Zavičajnim muzejom Našice predstavlja izložbu “Druga Venecija: Venecijanski motivi u zbirci Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti”. Kako se pojašnjava, riječ je o izložbi iz ciklusa Nacionalni muzej moderne u gostima – projektu fenomenoloških izložbi kojima ovaj prestižni zagrebački Muzej (nekadašnja Moderna galerija, op.a) od 2022. omogućuje redovitu prezentaciju svoje bogate zbirke tijekom obnove muzejskog sjedišta Palače Vranyczany – Dobrinović na zagrebačkom Zrinjevcu. Odnosno, dok je Muzej zbog obnove zatvoren za javnost.
Matvejevićevo upozorenje
Postav u gostima u Zavičajnom muzeju Našice u spomenutom famoznom dvorcu donosi izbor od 18 djela nastalih u razdoblju od 18. stoljeća do danas, uključujući slikarska i medaljerska ostvarenja, radove na papiru, grafiku, fotografiju i video-art. Kustosica izložbe Ivana Rončević Elezović iz zagrebačkog Muzeja svoj tekst u katalogu započinje fragmentom teksta Predraga Matvejevića iz knjige “Druga Venecija”, koja je također ilustrirana brojnim venecijanskim vedutama, a koji glasi: “Dolazio sam u Veneciju s raznih strana: sa sjevera kopnom, s juga i istoka morem, jednom s vjetrom, drugi put uz vjetar. Bila je ista i različita u svako godišnje doba, danju i noću, na suncu i po kiši (...) Venecija je bezbroj puta opisana i oslikana perom i kičicom. Postala je odavno općim mjestom. ‘Čuvaj se općih mjesta, izbjegavaj ih’ upozorio je ponovno mudrac, opraštajući se. Što se može dodati povijesti ovoga grada, a da to povijest već nije znala?”
Kustosica izložbe u nastavku piše: “Unatoč Matvejevićevom upozorenju da ‘ne treba opisivati mjesta kojima su mnogi prohodili’ jer je to već netko učinio prije tebe, možda bolje, umjetnici se uporno vraćaju temi Venecije, uključujući i Matvejevića samog”. Kako navodi dalje, bogata semantička potka toposa Venecije, kao europske prijestolnice simbolizma, nasuprot stereotipima, pokazuje se kao bogato inspirativno vrelo umjetnicima kroz povijest sve do suvremenosti.
“Ovaj se grad voda nudi svojom raskošnom povijesnošću i sasvim iznimnom ljepotom kao zahvalna tema umjetničkog izričaja, koje kroz ideju i izvedbu vještog autora, koja zna izmaći zamkama potrošenosti općih značenja, mogu biti obogaćene osobnim i posebnim aktualizacijama”, zaključuje kustosica.
Što se može vidjeti u Našicama? Od 10 slika uvijek perfektnog Emanuela Vidovića s motivima Venecije u muzejskoj zbirci, izložene su 4 slike. Mitski grad tema je serije fotografija talentiranog Gorana Vranića “Venecija 2009” iz ciklusa “Poetika zarobljenog objektiva”. U postavu je i pjesničko-grafička mapa “Venecija” Nevenke Arbanas iz 1997. koja kombinira likovnost i poeziju Luke Paljetka, na hrvatskom i talijanskom jeziku.
Šlag na muzejskoj torti
Pokazane su i tempere na papiru “Venecija” Slavka Šohaja i omiljenog dubrovačkog slikara Iva Dulčića. Šlag na muzejskoj torti je ulje na platnu “Venecija”, nepoznatog autora iz 19. stoljeća. Na izložbi su sa svojim djelima i Filippo Balugani, Antonio Fabris, Franz Leo Ruben, Josip Botteri Dini, Anabel Zanze, Kata Mijatović.
Kustosica Rončević Elezović navodi da je začudo broj umjetnina s venecijanskom motivikom u zbirci Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti nevelik. No, da je ipak simptomatično da se one protežu kroz čitav vremenski dijapazon koji Muzej pokriva, kao i kroz sve njegove zbirke i različite umjetničke medije.