Gostovanje najintrigantnijeg slikara Slovenije: Nesanica u Zagrebu

Staš Kleindienst: “Zimski pejzaž”, 2021./JAKA BABNIK
Fenomenalni slovenski slikar Staš Kleindienst (1979) prvi put gostuje u Zagrebu. Izložba pod nazivom Antiarkadia otvorena je u Galeriji Josip Račić 9. ovog mjeseca i trajat će do 5. svibnja. Izložba je nastavak uspješne međunarodne suradnje Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti u Zagrebu i Galerije “Božidar Jakac” iz Kostanjevice na Krki.
Ovo je drugo gostovanje ovog izvrsnog slovenskog slikara u Hrvatskoj. Staš Kleindienst je prije godinu samostalno izlagao u Galeriji Zlati Ajngel u Varaždinu, a o toj moćnoj izložbi izvijestili smo u Pogledima. U Zagrebu se sada predstavlja s 10 ulja na platnu, monumentalnih formata (130x120 cm i sl.), nastalih od 2020. do 2024. U zagrebačkom postavu je i rad “Insomnia” (lat. nesanica), pokazan u Varaždinu i zapamćen po vrhunskoj kvaliteti i zapanjujućoj energiji.
Staš Kleindienst živi i radi u Vipavi. Prošlogodišnji je dobitnik Nagrade Rihard Jakopič, najznačajnijeg priznanja koje se u Sloveniji dodjeljuje u području likovnih umjetnosti. Ovu uglednu nagradu dodjeljuje profesionalna asocijacija Zveza društev slovenskih likovnih umetnikov u suradnji s Modernom galerijom u Ljubljani. Izlagao je na brojnim samostalnim i skupnim izložbama, među ostalim vrlo zapaženo i na izložbi Čas brez nedložnosti - Novejše slikarstvo u Sloveniji, u Modernoj galeriji u Ljubljani 2019.
Diplomirao je slikarstvo na ljubljanskoj Akademiji likovnih umjetnosti 2007, gdje magistrira 2009. Dobitnik je studentske Prešernove nagrade. Dobitnik je i nagrade grupe OHO 2014, a 2018. je kustos izložbe studenata pod nazivom 12 razloga za slikanje u galeriji ljubljanskog Studentskog kulturnog centra (ŠKUC). “Staš Kleindienst svakako je u ovom trenutku jedan od najistaknutijih i najintrigantnijih slikara srednje generacije u Sloveniji”, ističe kustos izložbe Goran Milovanović, direktor Galerije “Božidar Jakac” iz Kostanjevice. “Razvoj njegova likovna izraza u zadnjih je 15 godina, otkako je završio specijalizaciju na Likovnoj akademiji, sve vrijeme u uzlaznoj putanji. Tematski mu je blizak društveno-kritički komentar koje odrađuje na iznimno intiman i kompleksan način. Njegovi su pejzaži na prvi pogled univerzalni, možda čak djeluju kao idiličan krajolik čije smo mitologije naučili gledati kroz povijest umjetnosti, ali kako se približavamo slici i doslovno ulazimo u nju te počinjemo uočavati mizanscene, autor nas upućuje na dublje i drugačije intimno promišljanje”, piše Milovanović u uvodnom tekstu kataloga izložbe.
Pa zaključuje: “Kako su komentari Staša Kleindiensta u tim scenama društveno-politički aktualni, a time nam poznati te istodobno tjeskobni, u nama izazivaju nelagodu, a u nekim trenucima i strah”. Među ostalim, kustos citira izjavu Staša Kleindiensta iz jednog TV intervjua da “moramo ući u sliku i pustiti da nas ona obuzme”. No zbog prepoznavanja sve više distopijskih situacija koje uočavamo tijekom približavanja, u nama raste stupanj nelagode, citira kustos dalje i navodi da umjetnik kaže kako za njega je to “(...) definitivno način pokušaja razumijevanja svijeta na neverbalan način, negdje između misli i osjećaja. Ima nešto na slici što razumijem, ali ne trebam to izražavati riječima. Ili se to čak ni ne može izraziti riječima. Tražim načine da pokažem neopisivo”.