Don Juan u teatru: Od tvrdoglavog libertinca, preko povratnika iz očaja i ratnih bespuća, do antijunaka teatra apsurda

Detalj iz predstave "Don Juan se vraća iz rata"/

Detalj iz predstave "Don Juan se vraća iz rata"/

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

“I jeste mi to neka divna stvar po svaku cenu hteti ostati pri lažnoj vrlini vernosti, sahraniti sebe zauvek u jednu jedinu ljubav i, još mlad, biti mrtav za svaku lepoticu koja bi ti mogla izići na oči! Ne, ne, stalnost je samo za glupake - mene, eto, lepota ushićuje ma gde je sreo i ja se lako podajem slatkoj vlasti kojom nas ona privlači... Nema toga što može obuzdati plahovitost mojih želja; osećam se tako kao da imam srce koje bi moglo voleti čitavu zemlju/planetu; pa kao Aleksandar Veliki, i ja bih voleo da ima još svetova, kako bih i na njih proširio svoja ljubavnička osvajanja... U ljubavi volim slobodu i ne bih se mogao rešiti da svoje srce zatvorim u tamnicu!” (“Moliere: Don Juan”, preveo Mladen Leskovac, Izdavačko preduzeće “Rad”, Beograd 1962)

Dosljedan vlastitim principima

To su samo neke od misli i poruka koje Don Juan, kod Molierea, izgovara pred svojim slugom Sganarellom. Mislim da se u njima, otvoreno i iskreno, sadrži čitava njegova filozofija, poimanje svijeta u kojem živi i smisao vlastitog života. Taj nepokolebljivi libertinac, jedna od nezaboravnih i neponovljivih figura svjetske pozorišne literature, te svoje stavove i način života branit će od prve pojave na pozornici do tragičnog kraja, u plamenu pakla, on, koji će biti dosljedan vlastitim principima koliko god odudarali od ustroja svijeta koji ga okružuje, koji se ne boji samoće, a pod geslom “samo je dosadnom čovjeku dosadno”, neće se ustručavati prkositi niti samom Nebu: “Kada me nebo opominje, valja da govori malo jasnije ako želi da ga razumijem.” I jedna od posljednjih replika kod Molierea glasi: “Ne, ne, neka bude šta bude; ali niko neće moći da kaže kako sam se pokajao zbog onog što sam učinio. Hajd’mo, pođi za mnom...”

Molierev "Don Juan" u režiji Igora Vuka Torbice/

Molierev "Don Juan" u režiji Igora Vuka Torbice
/

Kao i u mnogim velikim i neizbrisivim dramskim komadima, i “Don Juan” na kazališnu scenu dolazi iz dalekih i nejasnih prostora mita i legende. Tirso de Molina (1583 - 1648), španjolski dramatičar, prvi ga uobličava kao scenski lik u drami “Seviljski zavodnik i kameni uzvanik”. Svjetsku slavu duguje genijalnom francuskom komediografu, glumcu i direktoru svog pozorišta u to doba Moliereu (1665), prvi put njegovo ime je u naslovu drame: “Don Juan ili kameni gost”. Od tada pa sve do danas brojni su umjetnici, pisci i glazbenici posezali za njim u svojim umjetničkim djelima, mahom dramama i operama, poemama: Mozart “Don Giovanni” (1787), Lord Byron satirička i epska poema Don Juan, romantična drama “Don Juan Tenorio” Jose Zorrille, Goldoni “Don Giovanni Tenorio” (1735), Puškin drama “Kameni gost”, Guilharme Figueiredo u Brazilu u drami “Don Juan”, Albert Camus nazivajući ga “heroj apsurda”, a britanska spisateljica Jane Austen u XIX stoljeću zapisala je: “Nikada nisam vidjela na pozornici karakter zanimljiviji od njega, satkanog od surovosti i požude”!

To, kako Moliere i svi oni drugi na njegovom tragu uobličenja tog antijunaka u živo kazališno biće, dolaze igrajući na kartu moralističkih tema i izazova kroz koje Don Juan prolazi – poput časti, nasilja, zavođenja, poroka, pokajanja – i koje proživljava na samo sebi svojstven način, nedvojbeno je ono što intrigira publiku, a u odsudnim trenucima i veže je za njega. Zar i mi ne bismo u nekom trenutku mogli, bar malo, biti Don Juan – i to mu osigurava kazališni život. Razbijanje konvencija licemjerja i krinke tobožnjeg morala na kojima su sazidane naše privatne i društvene uloge ono je što lik Don Juana, bez obzira na njegovu surovost u obračunu sa neistomišljenicima, okrunjuje aurom nedostižnosti i očaravajuće začudnosti – toliko je dalek i tajanstven, magičan i zloslutan, a opet rado bismo se sa njim sprijateljili, razmijenili iskustva, podarili vlastitom životu dašak uzbuđenja i opasnosti što ih primjećujemo kod njega.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Zagrebačka kazališna publika tokom ove godine mogla je vidjeti jednog originalnog Don Juana Molierea, predstavu “Don Juan se vraća iz rata” Oedoena von Horvatha, a prije nekoliko sezona u Zagrebu je postavljen i komad engleskog dramatičara Patricka Marbera (1964) “Don Juan u Sohou” koji ga smješta u noćni život Londona.

Molierev “Don Juan” (Narodno pozorište Toša Jovanović, režija Igor Vuk Torbica, premijera 2013) odigran je u okviru kazališnog spomena na djelo ovog izuzetno talentiranog mladog redatelja pod nazivom “Oblikovanje vremena: Kazalište I. V. Torbice” i to je Don Juan suvremenog svijeta. “Don Juan i danas je moćan lik, sukobljen sa okruženjem koje ga sputava, međutim, izgubljeniji je no ikada i malo čega romantičnog je ostalo u tom liku. On putuje kroz svijet, luta i bježi, ali ono što ga okružuje prevazišlo ga je svojim besmislom, a bez bilo kakvog monolitnog i jasnog referentnog sistema vrijednosti protiv kog on ustaje pokušavajući da život učini posebnim i drugačijim od onog koji mu je predodređen. Prokletstvo za njega ništa ne znači, jer u svijetu koji je teološki obilježen zlom, pakao je već ovozemaljski ustanovljen...”

Izvan realističke vjerodostojnosti

Tako na njega gleda redatelj, a dramaturginja zrenjaninske predstave i autorica adaptacije Tamara Bijelić zapisuje: “Ako Boga nema, sve je dozvoljeno, rekao je Dostojevski, a naš Don Juan poimajući to, rušeći krhotine onoga što je civilizacija već odavno pojela, gura sam svoj sizifovski kamen, sastavljen od želja da u nečemu pronađe ostatke prave vere ili bar obrise putokaza ka nekom novom smislu. On luta izgubljen i ogorčen, koračajući umornim, teškim koracima po svetu, koji se sam sebi vulgarno ceri u lice... Don Juan danas ne zavodi da bi od lepotica krao kratke trenutke grešne slasti, niti putuje da bi uživao uzbuđenja koja donose pustolovine, on je izgubljen u pokušajima da bar u nečemu otkrije poantu i oseti ukus makar kakve opipljive suštine; on je drznik jer ne želi da vidi do kojih granica njegova oholost može da ide, a da i dalje nastavi da živi nekažnjen, svestan nepostojanja (ili barem odsustva) onoga od čije bi strane kazna eventualno mogla da dođe...”

Oedeon von Horvath (Sušak, 1901 - Pariz, 1938), rođen u obitelji austrougarskih diplomata, odrastao u Rijeci, Beogradu, Budimpešti, Bratislavi, Beču i Münchenu, komad “Don Juan se vraća iz rata” piše 1936. godine, a na scenu GDK Gavella u Zagrebu nedavno ga je postavio redatelj Paolo Magelli. Prevoditeljica, autorica adaptacije i dramaturginja Željka Udovičić Pleština u programskoj knjižici primjećuje: “Svoje drame nazivao je pučkim komadima, ali one nikako nisu nastavak Nestroyeve tradicije, već rafinirani, intelektualno strukturirani tekstovi, kao i komedije koje to nisu, iako ih je on takvima imenovao. Doduše, u Horvathovoj analizi svijeta sve je toliko tragično da na kraju sve skupa postaje komično. Tragikomično... On, budući da je zapravo pjesnik proze, nama ostavlja slobodu, ali i obavezu odgonetavanja smisla te načina uprizorenja svojh komada. Odupire se jalovim pokušajima da ga se svrsta u neku od ladica, njegovo se stvaralaštvo opire tekvom konvencionalnom scenskom čitanju. Jedna od osobenosti ovoga pisca jest da smješta svoje likove daleko izvan svake realističke vjerodostojnosti.”

Odabir mita o Don Juanu, kako navodi dramaturginja, omogućio je i istraživanje kroz teatar i to kako se jedna tema, konkretno tema Don Juana, drugim riječima pojedinca zapitanog o vlastitoj prošlosti, može vremenom razviti i što sve može obuhvatiti. Sam Horvath, u bilješkama za film “Don Juan se vraća iz rata” zapisuje: “Osim lika Don Juana, u ovom filmu igraju samo žene i smrt. Treba pokušati da se problemi vremena osvijetle s gledišta žene.” No Oedoen von Horvath, ne bez uvijek prisutnog cinizma ovjenčanog groteskom, reći će i ovo: “Moja generacija, kao što je poznato, vrlo je nepovjerljiva i sebi uobražava da nema iluzija. Ona ih u svakom slučaju ima manje nego ona koja nas je dovela do ovih ‘divnih’ vremena. Mi smo u sretnom položaju koji nam dopušta da možemo živjeti bez iluzija. I to je, možda, naša jedina iluzija”.

Čovjek bez svojstva

“Ja sam nitko i ništa” uzviknuti će u jednom trenutku Von Oedoenov Don Juan. On tu nije više Moliereov libertinac, samovoljan i samosvjestan, voljan da krene i u kušnje pakla da se ne bi pokajao – ovdje je on tek samo očajnik, čovjek bez svojstava, zaista eksponent svijeta koji se ruši i nestaje povlačeći njega u taj bezdan, u predstavi sazdanoj od simbolike farse, poetike cinizma, moći preobražajnosti groteske, nudeći zavodljivost fragmenata uronjenih u košmar i kaos.

Detalj iz predstave "Don Juan se vraća iz rata"/

Mene ljepota ushićuje ma gdje je sreo

Najzad, Patrick Marber, suvremeni britanski dramatičar, u svom “Don Juanu u Sohou” donosi početkom ovog milenija neko sasvim drugo čitanje, koje se, istina, oslanja na Moliereov original, ali u tom ogledalu ovaj junak i njegov svijet zrcali sasvim neku drugu sliku tame. Komad je u zagrebačkom Teatru Exit prije nekoliko sezona režirala Slavica Knežević, a njena vizija Marberovog Don Juana ne zaobilazi Camusa: “Naravno da se ne može, nakon egzistencijalista, posebno Camusa, zaboraviti da je Don Juan, kao apsurdan čovjek usamljen i uvijek stranac, rezultat stanja modernog društva kojemu u potpunosti odgovara. On kao lik ogoljava to društvo, skida maske svima ostalima koji se skrivaju pod raznim iluzijama smislenosti, vrijednosti, tradicije, običaja, pravila i morala. Njegov pad ne predstavlja nikakvu katarzu, već upravo reafirmaciju apsurda; apsurdni svijet koji je stvorio apsurdnog čovjeka ubija tog istog čovjeka, a da ništa u tom svijetu ne mijenja i ne može promijeniti.”

Don Juan – od tvrdoglavog libertinca, preko povratnika iz očaja i ratnih bespuća, do antijunaka teatra apsurda – varijacije o temi Don Juana u teatru samo su potvrda nepredvidivosti i raskoši kazališne umjetnosti same po sebi.