(FOTO) Dizajn za sve!

Valentina Amestica/
Valentina Amestica
Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Dizajn oblikuje našu budućnost. Ova izreka koju lansiraju sami dizajneri odnosi se na činjenicu da je dizajn jedini art koji uvijek ide korak naprijed, umjesto da razglaba o prošlosti. Ovu tvrdnju ponovno su mogli prostudirati svi posjetitelji najvećeg regionalnog festivala dizajna - Zagrebačkog tjedna dizajna, čije jedanaesto izdanje ove godine afirmira niz značajnih imena, ideja i tema.

Razbijanje staklenog stropa

Zagreb Design Week (ZGDW) održan je od 25. do 29. prošlog mjeseca i to prvi put u vrlo posebnom prostoru kultnog Jadran filma u zagrebačkoj Dubravi. Radi se o kompleksu filmskih studija izgrađenih 50-ih godina prošlog stoljeća od kojih su neki sada prvi put postali dostupni javnosti. Tako su ovi pomalo mistični i filmični prostori, po kojima su se prešetavali isto tako slavni svjetski filmski celebovi, u ovoj festivalskoj verziji postali mjesto brojnih zanimljivih događanja i susreta iz aktualnog dizajnerskog filma Hrvatske i svijeta.

image

Patricio Truenos

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

image

Naranja Public

Paneli, razne radionice edukativne i zabavne, predavanja, modne revije, filmske projekcije, izložbe, koncerti nizali su se u tih 5 dana brzinom svjetlosti. Plus izložba radova svih 170 projekata finalista za nagrade ZGDW-a te izložba fakulteta i škola koja pruža sliku budućnosti domaćeg dizajna. Ovaj najvažniji događaj za dizajn u Hrvatskoj organizirala je Scuderia Zagreb uz podršku Grada Zagreba, Ministarstva kulture i medija RH te brojnih partnera i pokrovitelja.

Tema ZGDW 2024 je “Breaking the Glass Ceiling”, što su organizatori kreativno preveli sa “Razbijanje staklenog stropa: Revolucija dizajna”. Ovom temom se zalažemo za različitost, jednakost, kreativnost i suradnju u dizajnu, poručuju. Metafora “Stakleni strop” predstavlja nevidljive prepreke koje sprječavaju pojedince da napreduju, osobito one iz podzastupljenih društvenih skupina, rekli su. Kao i svake godine, ZGDW je predstavio dizajn jedne države u sklopu programa država partner. To je ove godine Italija. Država koja je sinonim za dizajn, čiji utjecaj na dizajn ne treba posebno isticati, podsjećaju organizatori.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Najveća zvijezda najnovijeg ZGDW-a je slavni talijanski arhitekt Fabio Novembre, trenutno jedan od najčuvenijih talijanskih arhitekata i dizajnera, najpoznatiji po projektu Casa Milan, sjedištu nogometnog kluba AC Milan

Dan talijanskog dizajna prošle subote organiziran je u suradnji s Veleposlanstvom Italije u Zagrebu. Talijanski veleposlanik u Hrvatskoj Paolo Trichilo prisustvovao je svečanom otvorenju festivala, a najveća zvijezda najnovijeg ZGDW-a je slavni talijanski arhitekt Fabio Novembre. Trenutno jedan od najčuvenijih talijanskih arhitekata i dizajnera, najpoznatiji po projektu Casa Milan, sjedišta nogometnog kluba AC Milan, Novembre je na ZGDW-u održao predavanje.

U sklopu Dana Italije specijalno za ovaj zagrebački festival priređena je izložba o povijesti žena u talijanskom dizajnu, tj. talijanskih dizajnerica kroz povijest od 1950-ih do danas. Prikazan je dokumentarac o dizajnerskom i bračnom paru Vignelli, a u finišu dana organiziran je i talijanski party s glazbenim programom posvećenim Italiji i snažnom lokalnom podrškom Disco Aperitivo, DJ Pasta&Foresta i dr.

Poseban festivalski dan posvećen je i modi. Katalonska udruga FAD gostovala je s izložbom modnog dizajna iz serije “Održive promjene – Moda za tjelesnu raznolikost”, a ljubitelji modnog dizajna mogli su pogledati dokumentarac o neprolaznoj ikoni mode Vivienne Westwood. Velika posebnost ovogodišnjeg izdanja su i gostovanja izložbi s festivala dizajna iz Čilea, Meksika i Španjolske.

Svjetska prijestolnica dizajna 2024. aglomeracija Tijuana (Meksiko)/San Diego (SAD) predstavila je izložbu o međusobnim kulturnim utjecajima pod nazivom “Percepcion Peciluar”. Kako se pojašnjava, radovi odražavaju spoj kultura i utjecaj prograničnog života na kreativnost i dizajn, a riječ je o grafičkom dizajnu i ilustraciji nastalim u razdoblju od 2010. do 2020. Odnosno, reprezentativnom pregledu regionalnih talenata, tako da izložba predstavlja ono što dizajneri imaju reći na temelju vlastitog iskustva odrastanja ili življenja s obje strane granice.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

image

Antonia Sepulveda

image

Andarino 2024.

Ista je tema i izložbe “Transborder typeface” koja dolazi u suradnji s Tijuana Design Weekom i Tipografia Mexico. Transborder Typeface je zaslonski font koji su izradila dva dizajnera, jedan iz Tijuane, a drugi iz San Diega. Kako se precizira, font nastoji kreirati i održati utjecaj kroz regionalnu vizualnu komunikaciju putem slova, besplatno je dostupan preko nekoliko aplikacija, naglašavajući na taj način poruku da dizajn ne poznaje granice.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Festival dizajna Local Chile predstavio je čileansku scenu grafičkog dizajna izložbom “Sur Emergente” (The Emerging South ili Nadolazeći jug), a direktor festivala i kustos izložbe Joaquin Bejares održao je predavanje na zagrebačkom ZGDW-u naslovljeno sa “Posljednja zemlja – otpor, osnaživanje i dizajn”. Izložba je nastala u suradnji s LOCAL, čileanskom organizacijom za promociju čileanskog dizajna i prezentira uvid u trenutno stanje i nove trendove scene grafičkog dizajna u Čileu. Predstavljeno je 20 mladih grafičkih dizajnera s 20 plakata. Kako se ističe, karakterizira ih visoka tehnička kvaliteta, širina umjetničkih pristupa, fokusiranost na suvremene teme koje odražavaju kulturnu raznolikost i različitost razmišljanja u globalnom kontekstu.

Nagrade je dodijelio međunarodni žiri: talijanska produkt-dizajnerica Elena Salmistraro, čileanski dizajner Joaquin Bejares, produkt-dizajnerica iz BiH Nataša Perković, dizajneri Nikola Radeljković i Sven Sorić iz Hrvatske

U kontekstu gostovanja ove izložbe u Zagrebu, podsjeća se da u Čileu danas živi 120.000 Hrvata ili osoba hrvatskog podrijetla te da je Čile jedna od najvažnijih hrvatskih iseljeničkih zajednica u svijetu. Gotovo da nema područja u kojem barem jedan potomak Hrvata nije postigao veliki uspjeh, napominje se. Čileanci su na izborima izabrali predsjednika koji ima hrvatske korijene Gabriela Borića, navodi se povodom gostovanja izložbe iz Čilea koja je u Zagreb stigla na inicijativu zagrebačkog festivala.

Posljednji festivalski dan, nedjelja, 29. 9, posvećen je hrvatskom dizajnu. Od radionice izrade hrvatskih autentičnih drvenih igračaka inspiriranih kultnom baštinom, do izložbi i predavanja. Zagrebački Muzej za umjetnost i obrt izložio je predmete iz svojih zbirki koje su dizajnirale hrvatske dizajnerice, o čijem je radu govorila kustosica Koraljka Vlajo. Ona je održala predavanje o temi “Industrijske dizajnerice – borba za profesiju”. Ženski umjetnički kolektiv Oaza predstavio je izložbu plakata, prezentirale su rad hrvatskih dizajnerica i projekt internet-arhiva “dizajnerice.com”.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Ulaz na sve događaje bio je slobodan. U čarima dizajna mogli ste uživati zajedno sa svojim kućnim ljubimcem jer je bio dozvoljen ulaz za pse, ali na povocu. Također, odlična fora bila je mogućnost da na ZGDW marketu kupite proizvode direktno od dizajnera. U bogatom festivalskom programu svi su mogli naći nešto za sebe. Tako je među ostalim organiziran panel Eksploatacija ideja, zatim radionice Fotografiranje hrane i proizvoda, Meditativno crtanje i dr.

Zaposleni žiri

Nagrade ZGDW-a 2024. dodijeljene su na svečanom otvorenju i to po tri nagrade u šest kategorija. U kategoriji Grafički dizajn nagrade su osvojili Komel (Lealudvik) za projekt Kino Šiška, Tomato Košir s radom “Gaza, A Stain That Will Remain”, treće mjesto dijele Studio Trumpić/Prene s projektom “Istriana” i Bruketa&Žinić&Grey s Vegetom BIO. U kategoriji Produkt dizajn nagrađeni su PlyIjan Prelac za “Quattre Terre”, Ukras za “Knotted Coat Rack” i Eva Rodinis te Prelac opet za “Quattre Terre”. U kategoriji Tekstilni i modni dizajn najboljim su proglašeni Jona Bednjanec za “Granny takes a trip”, Merisa Sokol za projekt “Sinapsa” te Lejla Mehanoli za “Perqam”. U kategoriji Dizajn prostora nagrađeni su Sara&Sara za projekt “And Then What Happens?”, Studio Bunker za “Boogie Lab” i na trećem mjestu Studio Sadar “Red Brench”.

image

Nastassja Barbieri

image

Naranja Public

U kategoriji Dizajn digitalnih komunikacija i dizajn interakcija nagrađeni su Studio Senzacija za “Boogie Lab”, DBP Studio za “Ecocivilisation” i JBG Productions za “Phonix”. U kategoriji Dizajn društvenih inovacija nagrade su dobili Nadja Orkić, Viktorija Gurović i Denis Jakupi za “Kuler”, Tena Slobodnjak za “Maybe it’s the other way around” te Barbara Babić i Zvonimir Medin za “Djuro’s story”.

Nagrade u obliku priznanja dodijelio je međunarodni peteročlani žiri: talijanska produkt dizajnerica Elena Salmistraro, čileanski dizajner i osnivač organizacije Local Joaquin Bejares, produkt-dizajnerica iz Bosne i Hercegovine Nataša Perković, dizajner i član zagrebačkog kolektiva Numen/ForUse Nikola Radeljković i grafički dizajner Sven Sorić iz Hrvatskog dizajnerskog društva. Najnoviji ZGDW 2024 finaliziran je projekcijom filma Design for All!