Nešto je čudno u vezi s klaunovima: Ono što se krije iza nasmijane maske

 Granica između smijeha i jeze postaje tanka/Nito100

Granica između smijeha i jeze postaje tanka/Nito100

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Nešto je čudno u vezi s klaunovima. Trebali bi biti veseli, šareni simboli djetinjstva i smijeha, a ipak - mnogima izazivaju trnce niz kičmu. Taj fenomen ima i ime: kulrofobija, strah od klaunova. Iako zvuči kao kuriozitet i možda nekima smiješno, nauka ga shvata sasvim ozbiljno.

Zlokobna zona

Psiholozi objašnjavaju da klaunovi ruše osnovna pravila socijalne percepcije. Ljudski mozak ne voli kada ne može “pročitati” lice. Iza nasmijane maske krije se nešto što ne znamo - a naš um ne voli nepoznato. Ogromni osmijeh, fiksirani pogled i pretjerane grimase ulaze u onu zlokobnu zonu poznatu kao “uncanny valley” - jezivu dolinu između ljudskog i neljudskog. Tamo gdje nas roboti, lutke i, da, klaunovi, podsjećaju na ljude, ali ne sasvim.

Odatle vjerovatno i nelagoda koju pamtimo još iz djetinjstva. Istraživanja pokazuju da djeca između četvrte i šesnaeste godine često osjećaju strah čak i od “veselih” klaunova na rođendanima. To nije samo stvar kulture - to je i stvar biologije. Naša sposobnost da u sekundi procijenimo nečije emocije je evolucijski mehanizam preživljavanja. Klaun, sa svim svojim maskama i prenaglašenim emocijama, remeti taj radar.

Psiholozi danas kulrofobiju svrstavaju u specifične fobije, zajedno s onima poput straha od visine ili zmija. No, za razliku od tih primarnih, evolucijski opravdanih strahova, strah od klaunova je socijalno i perceptivno složen. Ljudski mozak je naviknut da iz izraza lica “čita” emocije - tugu, sreću, prijetnju.

Kada to ne može, javlja se kognitivna disonanca: osjećaj da nešto nije u redu, iako ne znamo tačno šta. Klaunovo lice s prenaglašenim osmijehom, lažnim emocijama i neprirodnim bojama remeti tu automatsku percepciju.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Neurološki gledano, naš amigdala, centar za emocije i strah, reaguje na svaku dvosmislenost lica kao na moguću prijetnju. Klaunovi aktiviraju upravo tu neizvjesnost - osmijeh koji može biti prijetnja, pogled koji ne pokazuje namjeru. I dok nas tigar plaši svojom jasnoćom, klaun nas plaši svojom dvosmislenošću.

Zanimljivo je da se strah od klaunova često formira u ranom djetinjstvu, kada dijete još ne razlikuje igru od stvarne opasnosti. U toj fazi, klaun - s glasnim ponašanjem, preuveličanim gestovima i jarkim bojama - djeluje više kao “napad” na osjetila nego kao zabavljač. Dječiji mozak, koji još uči kako da tumači emocije, doživljava to kao haotično i zbunjujuće.

Priroda straha

A kultura je, naravno, samo dodala gorivo tom psihološkom požaru. Od Kingovog Pennywisea do klauna Arta iz “Terrifiera”, horor je odavno shvatio da ništa ne plaši kao osmijeh koji se ne gasi. Klaun kao figura postao je simbol poremećaja u sistemu: paradoksalna mješavina smijeha i smrti, djetinjstva i noćne more.

Još kada znamo da je stvarni ubica John Wayne Gacy svoje žrtve zabavljao maskiran kao klaun, jasno je zašto smo tu granicu između smiješnog i zastrašujućeg nepovratno izgubili.

Kulrofobija nas, na kraju, uči nešto važno o prirodi straha: on se ne rađa samo iz mraka, već i iz zbunjenosti. Klaunovi su ogledalo našeg nesigurnog čitanja svijeta - mjesta gdje granica između smijeha i jeze postaje tanka kao sloj bijele šminke na licu.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Na kraju, možda se ne bojimo samih klaunova, nego ideje da se iza maske može kriti bilo šta - pa i mi sami. Jer Halloween nas svake godine podsjeti na istu lekciju: ono što nas najviše plaši nije uvijek čudovište u mraku, već osmijeh koji ne znamo kako da protumačimo.