Tri decenije njegovanja sjećanja

Modul memorije press/
Sa konferencije za medije
Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Modul Memorije, posebni program festivala MESS, ove godine slavi jubilarno, 30. izdanje. U tri decenije postojanja, Modul Memorije ponudio je na desetine različitih kulturnih programa, od izložbi i promocija, do dokumentarnih filmova i performansa, sve u svrhu očuvanja sjećanja na neke teške trenutke naše, ali i historije svijeta.

Drvo sjećanja

Ove godine, Modul Memorije biće otvoren 4. aprila svečanom dodjelom Nagrade za doprinos očuvanju kulture sjećanja koju su do sada dobili Milomir Kovačević Strašni, Paul Lowe, Jasmila Žbanić, Fondacija “Karim Zaimović”, Danilo Krstanović i Rikard Larma. Ceremoniju dodjele u Muzeju književnosti i pozorišne umjetnosti pratiće i izložba postera Modula Memorije (1996 - 2025).

A kada smo kod postera, ovogodišnji odaje počast jednom od pomenutih laureata, tragično preminulom fotografu Paulu Loweu.

- Fotografija Paula Lowea stoji u središtu ovogodišnjeg vizualnog identiteta Modula Memorije. Kroz dizajn Sanje Kulenović, pretvara se u snažan simbol sjećanja i otpora, kaže Nihad Kreševljaković, direktor festivala MESS.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Nešto ranije istog dana, na Koševu će biti upriličeno sjećanje na kulturne djelatnike iz perioda opsade, kroz simboličnu sadnju drveta ginkgo biloba.

- Drvo sjećanja je posvećeno čuvanju sjećanja na sve kulturne radnike koji su, u najtežim trenucima opsade Sarajeva, svojim radom pružali otpor i hrabro čuvali kulturni identitet grada. U vremenu kada je svaki dan donosio opasnost, kulturni radnici i radnice su svojim stvaralaštvom osvjetljavali mrak tadašnje stvarnosti, stvarajući djela koja su nadmašivala fizičke granice opsade, ističe Kreševljaković.

Modul Memorije poster/

Poster koji donosi fotografiju Paula Lowea iz vremena opsade

- Sadnjom drveta ginkgo biloba na prostoru zelene površine na Koševu, želimo sačuvati uspomenu na naše preminule kolege i kolegice, te podsjetiti na snagu umjetnosti koja je trajala i pod najtežim uvjetima, dodaje.

Znakovita i precizno osmišljena izložba “April 1975 – Phnom Penh – Saigon” biće otvorena 8. aprila u Zemaljskom muzeju BiH, a istražuje živote i rad novinara koji su izvještavali o završetku ratova u Kambodži i Vijetnamu. Postavku je osmislio Ziyah Gafić, a kustosi su bili izvršni direktor Fondacije VII Gary Knight i novinar Jon Swain.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

- Kraj Drugog indokineskog rata došao je tako brzo da su se sudbonosne odluke o ostanku ili evakuaciji morale donijeti u roku od nekoliko sati. Dok su jedni pokušavali uhvatiti posljednji helikopter, drugi su se uputili ka aerodromima u drugim zemljama kako bi se ukrcali na posljednji avion. Među onima koji su ostali bio je i 31 kambodžanski novinar, ubijen od Crvenih Kmera, govori Gafić.

- Kroz fotografije, pisane izvještaje i lične predmete novinara koji su dokumentovali pobjedu komunističkih snaga, posjetioci dobijaju uvid u posljednje dane rata. U pitanju je jedno imerzivno iskustvo za publiku, kroz slike otisnute na platnenim banerima, novinske isječke i predmete poput kamere Françoise Demulder i pasoša Jona Swaina, koji je nakon rata oskrnavljen, pojašnjava Gafić.

Dva programa Modula Memorije posvećena su Gazi - prvi je izložba “Ne smijemo prestati govoriti o Gazi” Muzeja Palestine iz Birzeita, koja će biti otvorena u BKC-u 11. aprila, dok je drugi projekcija filma “Feniks iz Gaze”, koji će biti prikazan istog dana u 18.30 sati, također u BKC-u.

Hvaljeni film Yousefa Alheloua, palestinsko-britanskog novinara, donosi prelijepe snimke Gaze u vrijeme mira, koje je on snimio netom prije okupacije 2023.

- Yousef je snimio jednu bogatu reportažu o historijskim građevinama, rekreativnim centrima i plažama u Gazi - o njenim nasadima maslina i voća, njenim muzejima, džamijama, crkvama, restoranima, tržnim centrima, a napravio je i rijetke snimke Gaze iz zraka, kaže Kreševljaković.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

- Ni slutio nije da će prizori koje je tokom svoje posjete snimio postati jedni od posljednjih zapisa kulturnog, društvenog i rekreativnog života opkoljene i odsječene enklave prije njenog potpunog uništenja u izraelskim napadima, ističe.

Promocija monografije

Modul Memorije donosi i priču o Dalekom istoku kroz izložbu Harisa Medenčevića “Čovjek sa Istoka”, koja će biti upriličena u galeriji Java 17. aprila.

- Nekada je Diogen hodao Atinom sa svijećom usred bijela dana govoreći tražim čovjeka. Ja sam umjesto svijeće uzeo ruksak, fotoaparat i planinarsku opremu i krenuo put istoka. Ne znam da li sam ga zaista našao, ali sam kroz to traženje drugog i drugačijeg došao do spoznaje da smo u onom iskonskom ljudskom smislu svi vrlo slični, ako ne i identični, poručuje Medenčević.

Tu je još jedan dokumentarni film - “Što te nema” (Meeting Point, 8. maj), priča o velikom projektu Aide Šehović unutar kojeg je ona, širom svijeta, punila hiljade findžana kafom, u znak sjećanja na žrtve Srebrenice. Teatarska predstava “Smrt u Dubrovniku” Petra Pejakovića (SARTR, 9. maj) govori o granatiranju Dubrovnika, a tekst predstave je baziran na preko 30 ličnih svjedočanstava.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Za kraj spomenimo i da će u Ateljeu Figure 22. aprila biti promovisana monografija “Modul Memorije - 30 godina”.