Nije dovoljno samo sjediti, gledati i slušati: Od pozorišta treba očekivati čudo

Hana Bajrović-Čardaković i Almir Imširević
U sklopu 65. izdanja Internacionalnog teatarskog festivala MESS i ove godine će biti organizovan Dramadžiluk, program koji je pokrenut prije tri godine, a koji ima za cilj promovisanje dramskog teksta kao jednog od osnovnih elemenata teatra.
Ove godine scenska čitanja će se izvoditi na Otvorenoj sceni Obala od 6. do 10. oktobra.
- Ove godine organizujemo treće izdanje Dramadžiluka i sada već možemo reći da je on postao stalni program Festivala MESS. Drame čitamo u novom prostoru, a još jedna novina jeste da smo u treće izdanje uvrstili i kratke studentske drame s ciljem bolje promocije mladih autorica i autora, kaže Hana Bajrović-Čardaković, producentica programa Dramadžiluk.
- Pozorište ne smije biti samo mjesto na kojem se postavljaju pitanja. Često su bila nesuvisla, nesavršena, pogrešna i naivna, pa smo ostajali bez odgovora, a vremenom smo prestali vjerovati u snagu koju teatar i dramska književnost posjeduju. Od pozorišta treba očekivati čuda. Ni manje ni više. Dramadžiluk je podsjetnik da nije dovoljno “sjediti, gledati i slušati”. Ni u pozorištu ni u svijetu izvan njega, ističe Almir Imširević, autor koncepta i selektor programa Dramadžiluk.
- Čitanje dramskog teksta danas je svakako drugačije nego nekad. Ovo je treći put da učestvujem u Dramadžiluku i svaki put sam stekao neka nova iskustva. Svaki prijedlog definicije savremenog dramskog teksta, kojem bi ga se odvojio od drugih tipova tekstova, jako je problematičan. To jednostavno nije forma koja je više podložna šablonima. Ono što se do 20. vijeka smatralo obilježjem dramskog - dijalozi, sukob i dramska situacija, likovi - više nije uslov bez kojeg se neki tekst ne može upotrijebiti za scensko izvođenje. Cijela priča oko drame postaje otvorenija danas, više nego što je ikada bila, poručio je reditelj Aleš Kurt.
Jedan od tekstova koji će ove godine biti predstavljen na Dramadžiluku je i “PPL”, autora Mirze Skenderagića, a koji režira Tanja Miletić-Oručević.
- Tekst “PPL” jeste zapravo jedan ironičan, apsurdan pogled na našu civilizaciju koja postepeno nestaje. Ona ne nestaje zbog tehnologije, kako se to misli i kako to ovaj naslov možda nagovještava, već nestaje uprkos tehnologiji, ili preciznije, tehnologija je samo posrednik. Dakle, tekst je distopija apsurda i smješten je u blisku budućnosti u kojoj ljudi na Balkanu, kao možda najosjećajniji narod - a ovdje posebno mislim na mržnju - počinju gubiti osjećaje, te se bez razloga za život, sve češće odlučuju na samoubistva, kaže Skenderagić.
Na ovogodišnjem Dramadžiluku bit će predstavljeni dramski tekstovi: “Jasminina ogrlica” autorice Rohine Malik i “PPL” autora Mirze Skenderagića, a u režiji Tanje Miletić-Oručević, adaptacija novele “Pseće srce” Mikhaila Bulgakova u režiji Aleša Kurta, te desetominutne drame “Čavrljanje”, “Mrtav ozbiljan” i “Pushback”, autorica Adne Dautović, Ilme Smajlović i Berine Musa, a koju režira Saša Peševski.
Zadnji dan Dramadžiluka bit će održan i razgovor, također na ASU.