Monografija “Jadranka Fatur - Od koncepta do slike” predstavljena u zagrebačkom Oktogonu

S predstavljanja monografije/Goran Vranić
Monografija o umjetničkom stvaralaštvu akademske slikarice i esejistice Jadranke Fatur (Zagreb, 1949) pod nazivom “Od koncepta do slike” predstavljena je 20. ovog mjeseca u zagrebačkom Oktogonu. Jadranka Fatur je najvažnija i najdosljednija predstavnica hiperrealizma i fotorealizma u suvremenoj hrvatskoj umjetnosti. Slikarica svjetske klase, poznata je na prostoru cijele bivše Jugoslavije i šire. Knjiga na više od 270 stranica govori o kompletnom radu ove vrhunske umjetnice. Izdavač monografije je Nacionalni muzej moderne umjetnosti u Zagrebu (nekad Moderna galerija), a izdanje je realizirano sredstvima Ministarstva kulture i medija RH, Gradskog ureda za kulturu i civilno društvo Grada Zagreba i Zaklade Adris.
Monografiju su promovirali ravnatelj Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti Branko Franceschi, urednica knjige Branka Hlevnjak i sama umjetnica. Za razliku od povjesničara umjetnosti koji konceptualnost smatraju određenim stilom, kod Fatur je konceptualnost dio svakog ljudskog čina, rekla je Hlevnjak. Podsjeća da je Fatur do sada objavila pet knjiga i da je podjednako dobra spisateljica kao što je izvrsna slikarica. Autori tekstova u knjizi su Jadranka Fatur, Branka Hlevnjak, Zdenko Rus, Milan Bešlić, Ljiljana Domić, Martina Munivrana, Jagor Bućan i Tonko Maroević. Autor fotografija je Goran Vranić.
Objašnjavajući što joj ova monografija znači osobno, Jadranka Fatur navodi: “Kao prvo, monografija ne nastaje u umjetnikovoj mladosti. Već zbog toga jer zahvaća jedan životni raspon, može se činiti ozbiljnom, a ponekad izazvati i sjetu. Moja namjera bila je stvoriti zabavnu knjigu poput slikovnice i za odrasle i za djecu, uz to edukativnu koliko je moguće.” Na kraju se, nastavlja, suočila s temom “kako će sadržaj knjige biti prihvaćen i hoću li se sama moći suočiti s njim”. “Kada nešto izložite javnosti, i za mene, ali i za druge, nestaje mogućnost izgovora i neodređenih prosudbi, mijenjanja ili iluzija. Vidimo samo činjenice, a ove su zapravo cijeli moj profesionalni život zatvoren između ovih korica.”
Jadranka Fatur nakon Škole primijenjene umjetnosti i dizajna završava Akademiju likovnih umjetnosti u Zagrebu gdje kasnije godinama radi kao profesorica. Od 1973. do 1977. suradnica Majstorske radionice Krste Hegedušića. Godine 1978. zajedno sa suprugom, danas pokojnim Ratkom Petrićem, kiparom i jednim od osnivača zagrebačke umjetničke grupe Biafra, radi u ateljeu u dvorcu Jakovlje u Hrvatskom zagorju. Izlaže na više od 200 skupnih i više od 20 samostalnih izložbi u zemlji i inozemstvu. Višestruko nagrađivana, djela joj se nalaze u brojnim muzejima, galerijama i privatnim kolekcijama diljem svijeta.
Fatur je poznata i po tome što je prva naslikala grupni portret Hrvatskog sabora. Naziv slike je “Proglašenje Ustava 22. prosinca 1990.” ili “Božićni Ustav”, a ova slika ogromnih dimenzija širine 4,6 metara i visine 2,6 metara s oko stotinu portreta postavljena je u jednoj od saborskih dvorana. Povodom velike retrospektive “Potraga za stvarnošću – Jadranka Fatur i hiperrealno” u zagrebačkom Muzeju suvremene umjetnosti prije sedam godina, Fatur je dala veliki intervju za dodatak Oslobođenja Pogledi. Na pitanje kakav je osjećaj imati sliku u Saboru, odgovorila je: “Osjećaj je nesiguran, znate kakva je politika, od danas do sutra.” Odgovorila je i na pitanje kako kombinira slikanje i pisanje? “Teško. Ali meni to nije ništa čudno, ja sam imala za primjere Leonarda, Durera, Poussina. To su mislioci, to nisu samo slikari, već i kompleksni ljudi. Oni su vidjeli taj prostor i vrijeme iza slike, a ne samo površinu.”