Filmovi koji su mijenjali kinematografiju: Ovih pet klasika iz 70-ih morate gledati barem jednom

jack nicholson, chinatown, film/Screenshot
Foto: Jack Nicholson u filmu Chinatown/Screenshot/IMDb
Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Sedamdesete godine prošlog stoljeća obilježile su veliku prekretnicu u svjetskoj kinematografiji. Nakon zlatnog doba Hollywooda, došlo je novo razdoblje koje je donijelo hrabrije teme, veću kreativnu slobodu i potpuno promijenilo percepciju filma. Ostvarenja poput „Bonnie i Clyde“ i „Goli u sedlu“ otvorila su vrata autorima novog vala i postavila temelje za eru poznatu kao Novi Hollywood.

U tom periodu nastali su brojni klasici koji i danas imaju snažan utjecaj na svjetsku kinematografiju. Portal Collider izdvojio je pet filmova koji se smatraju nezaobilaznim za svakog istinskog ljubitelja sedme umjetnosti.

Epska saga Francisa Forda Coppole „Kum“ (1972) i „Kum II“ (1974), nastala prema romanu Marija Puza, donosi priču o obitelji Corleone. Don Vito (Marlon Brando) priprema sina Michaela (Al Pacino) da naslijedi obiteljsko carstvo, dok nastavak prikazuje njegov pad u bezdušnost i potpunu opsjednutost moći. Paralelno se razvija i priča o mladom Vitu (Robert De Niro) i njegovom usponu u New Yorku dvadesetih godina. Iako su snimljena kao dva filma, najbolje ih je posmatrati kao jedinstvenu cjelinu.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Jedno od ostvarenja koje je obilježilo ovo desetljeće je i „Egzorcist“ (1973). Redatelj William Friedkin donio je priču o djevojčici Regan (Linda Blair) opsjednutoj demonom i svećenicima koji pokušavaju spasiti njen život. Film je postao globalni fenomen, a publika je reagovala burno, s izvještajima da su ljudi tokom projekcija padali u nesvijest ili napuštali kino sale. „Egzorcist“ je zaradio više od 400 miliona dolara i donio horor žanru ozbiljnost kakvu dotad nije imao.

Jedan od najznačajnijih neo-noirova svih vremena, „Kineska četvrt“ (1974), režirao je Roman Polanski. Jack Nicholson tumači privatnog detektiva J.J. Gittesa koji istražujući bračnu aferu otkriva mrežu korupcije i laži povezanu s porodicom Mulwray. Film je mračan i nemilosrdan, a istovremeno savršeno oslikava duh vremena obilježen nepovjerenjem u institucije nakon afere Watergate.

Psihološka drama belgijske redateljice Chantal Akerman „Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles“ (1975) donosi tri dana iz života udovice Jeanne (Delphine Seyrig). Njena svakodnevica ispunjena kućanskim poslovima i brigom o sinu prikazana je sporim ritmom, s povremenim scenama pružanja seksualnih usluga. Film je postao jedinstven prikaz monotonije i unutrašnjih tenzija, a decenijama kasnije proglašen je najboljim filmom svih vremena na listi Sight & Sound.

Robert Altman je 1975. godine stvorio film „Nashville“, kojim je uhvatio duh Amerike tog perioda. Kroz više od dvadeset likova s country i gospel scene ispričana je priča o slavi, politici, ambiciji i iluziji američkog sna. „Nashville“ je istovremeno kaotičan i precizan, duhovit i ciničan, ali i topao, ostajući jedno od ključnih djela sedamdesetih i savršen primjer Altmanovog stila.