Ervin Rustemagić - jedan od izdavača koji je omogućio oživljavanje bh. strip-scene

Dodjela nagrade Yellow Kid/
Dodjela nagrade Yellow Kid/
Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Jedan od najutjecajnijih izdavača koji je omogućio oživljavanje bosanskohercegovačke strip-scene, kako prije, tako i poslije agresije, Ervin Rustemagić preminuo je u 73. godini. Rustemagić je bio ugledna figura među strip-majstorima, bio je urednik strip-revije Strip Art, a svoj uticaj je imao i na svjetske strip-tokove.

Upravo je revija Strip Art bila nešto s čime se uvijek ponosio. Još kao 19-godišnjak pokrenuo ju je upravo pod okriljem Oslobođenja. Kako je napisao njegov dugogodišnji saradnik i prijatelj Senad Mavrić, to nije bilo nikakvo iznenađenje.

- Dogodilo bi se to i ranije, kako mi je jednom pričao Ervin, ali tadašnje zakonske regulative nisu dozvoljavale maloljetnicima da budu urednici, prisjetio se Mavrić.

Kultna revija

Ervin Rustemagić je početkom sedamdesetih pokrenuo svoju priču i to na nevjerovatan način - slao je pisma ambasadama država za koje je znao da imaju bogatu strip- scenu, da bi dobio informacije kako to pokrenuti i ovdje. Imao je tek 17 godina. Mnogi su mu izašli u susret, dobio je mnoštvo informacija i odmah sa punoljetstvom postaje urednik, a na kioscima se pojavljuje Strip Art.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Izlazila je pomenuta revija dugo i doživjela je pedesetak brojeva. Rustemagićev ugled ubrzano raste, pa 1973. postaje član žirija festivala u Angoulêmeu, smotre koja je danas jedna od najutjecajnijih strip-destinacija na svijetu. A sa rastom interesa za strip, Rustemagić pokreće Strip Art Features, kultnu izdavačku kuću koja je za ove prostore zastupala najveća imena - Hermann Huppen, Martin Lodewijk, Arthuro del Castillo, Don Lawrence, Joe Kubert, Alberto Breccia, Giorgio Cavazzano i mnoge druge.

Zahvaljujući posvećenom radu, uslijedile su brojne nagrade, kako za SAF, tako i za Strip Art. Osamdesetih Rustemagić objavljuje kultne Jermannove stripove - “Jeremiah” i “Tornjevi Bois-Mauryja”, a bio je i prvi koji je na kioske stavio kultnog Prattovog “Corta Maltesea”. Strip Art je naposljetku 1984, na najvećem evropskom strip-festivalu u Lucci, osvojio cijenjenu nagradu Yellow Kid za najbolji strani strip-časopis. U bivšoj Jugoslaviji Strip Art je i dalje držao jaku poziciju, uprkos poplavi novih izdanja.

Uslijedila je agresija na Bosnu i Hercegovinu, a u vihoru rata izgorjeće i cijela Rustemagićeva kolekcija originalnih stripova, njih 14.000, a s njima i Yellow Kid. Rustemagić je s porodicom preživio, prvo u stanu u Dobrinji, a onda u Holiday Innu, da bi preko svojih svjetskih veza Ervin dobio novinarsku legitimaciju s kojim se izvukao iz opkoljenog grada, uspio po kratkom postupku dobiti državljanstvo Slovenije, izvući ženu i djecu u Split (bolesnu majku su mu u bolnici ubili četnici) i ponovo pokrenuti stripovski posao u Celju.

Njegov život tokom opsade nije bio puko preživljavanje - iz Sarajeva je uspijevao koliko-toliko redovno slati faksove svojim svjetskim saradnicima. Rezultat je bio sada već kultno strip-izdanje Joea Kuberta “Fax From Sarajevo”, koje je 1997. osvojilo “stripovski Oscar”, najcjenjeniju američku strip-nagradu Eisner.

Kultni "Fax from Sarajevo"/

Kultni "Fax from Sarajevo"/

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Iz opkoljenog Sarajeva sa svijetom je komunicirao preko faks-stroja koji je još nekako radio i po njegovim je porukama veliki američki crtač Joe Kubert nacrtao za nakladničku kuću Dark Horse dokumentarni strip od 200 stranica “Fax From Sarajevo”, koji je kao najbolji strip 1997. osvojio najcjenjeniju američku nagradu Eisner, “stripovski Oscar”.

Velike zasluge

Rustemagićev sistematski pristup arhiviranju svega tokom opsade rezultirao je još jednim svjetskim strip-hitom. Zajedno sa materijalima koje su skupljali Karim Zaimović i Senad Mavrić nastao je Hermannov “Sarajevo Tango”, također vrlo cijenjena publikacija u svijetu stripa.

- U ovom moru tragičnih vijesti za bosanskohercegovačku javnost odlazak Ervina Rustemagića je još jedan u nizu gubitaka istaknutih ličnosti ove zemlje. Ja sam izgubio mnogo više od toga. Izgubio sam mentora, prijatelja i čovjeka koji mi je uvijek pomogao kad mi je trebalo i kojem dugujem puno. Možda i sam život, poručio je Senad Mavrić.

Rustemagić sa Hermannom/

Rustemagić sa Hermannom/

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

- Ervin je nesumnjivo jedan od najznačajnijih izdavača i promotera devete umetnosti u Jugoslaviji. Da je samo izdao “stari” Strip Art, to bi ga već stavilo među elitu jugoslovenske strip-produkcije. Njegov izdavačko-menadžersko-stvaralački rad je nemerljiv u okvirima afirmacije stripa na Balkanu. Priroda njegovog posla je naravno zahtevala ne samo lovorike nego i konfrontacije, ali to ne umanjuje njegove zasluge za formiranje estetske i likovne prosvećenosti čitalaca stripova. Slavljen ili osporavan, Ervin je bio čuvar visokih kriterijuma koji podrazumevaju predanost i promišljenost u odabiru svega pozitivnog u svetu devete umetnosti, poručio je novosadski ilustrator Bane Kerac.