Dvije bh. predstave na 65. MESS-u: Pogrevc odabrala "Svijet i sve u njemu" i "Blank"

Ovogodišnja selektorica bosanskohercegovačkih predstava za 65. MESS je dramaturginja, pozorišna kritičarka, publicistkinja i prevoditeljica Petra Pogorevc. Pogorevc je rođena 1972. u Sloveniji. Diplomirala je komparativnu književnost i teoriju književnosti i engleski jezik na Filozofskom fakultetu u Ljubljani.
Od 1993. počela je raditi u slovenačkom kulturnom prostoru kao novinarka, kritičarka, publicistkinja i prevoditeljica. Od 2007. zaposlena je u Mestnom gledališču Ljubljana kao dramaturginja i urednica serije knjiga MGL Biblioteke. Kao dramaturginja radila je sa mnogim slovenačkim i stranim rediteljima. Uredila je četrdeset knjiga iz oblasti teorije, historije i prakse pozorišta, plesa i savremene scenske umjetnosti.
Pogorevc je izabrala dvije bh. predstave koje će biti dijelom 65. izdanja Festivala MESS, a to su: “Svijet i sve u njemu” rediteljice Selme Spahić, prema romanu “Bejturan i ruža” Aleksandra Hemona, a u produkciji Sarajevskog ratnog teatra SARTR, te predstava “Blank”, prema istoimenoj knjizi Feđe Štukana, u adaptaciji i režiji Kokana Mladenovića, a u produkciji Kamernog teatra 55 i Udruženja Moje pozorište.
- Odabrane predstave imaju, prije svega, zajedničko to što su ambiciozne i neustrašive u namjeri da savremene prozne narative, koje u oba slučaja potpisuju međunarodno prepoznatljivi domaći autori srednje generacije, uspješno prenesu u pozorišni medij. U slučaju predstave “Svijet i sve u njemu”, za to su zaslužne autorice dramatizacije Selma Spahić, Emina Omerović i Nejra Babić Halvadžija, koje su suptilni svijet Hemonovog romana prenijele u složenu i pažljivo orkestriranu scensku priču o zabranjenoj ljubavi koja se rodila u mračnoj sjeni Prvog svjetskog rata. Predstava promišljeno obuhvata nekoliko decenija, maštovito savladava brojne vremenske i prostorne preokrete, te sugestivno prikazuje usko isprepletene sudbine dvaju sjajnih protagonista i brojnih vješto odglumljenih sporednih likova, kaže selektorica.
U slučaju predstave “Blank”, koju je za pozornicu adaptirao reditelj Kokan Mladenović, Pogorevc ističe da njena narativna struktura dobija opipljivu nadogradnju u metafori aerodroma na kojem je mali čovjek tokom rata, ovaj put onog posljednjeg iz devedesetih, prisiljen da se bori za život usred njegovog opšteg zastoja.
- Autentična i provokativna ispovijest autora, koji je prisutan u predstavi, ali ne da bi glumio samog sebe, razvija se u snažan iskaz glumačkog ansambla, čiji se članovi odlično snalaze u ulogama autora i njegovih saputnika, kao i u dobro uigranim kolektivnim scenama, dodaje Pogorevc.
- Iako prihvataju izazov s velikom glumačkom postavom, obje predstave se odvijaju pred malobrojnom publikom i fokusiraju se na direktan i intiman kontakt s njom. U tome mogu biti uspješne jer na hrabar, neukrašen i beskompromisan način govore o jedinoj stvari koja preživljava svako, ma koliko razorno i destruktivno nasilje: o ljubavi, poručuje selektorica.