Strašno je biti Filip Latinović

Darko Cvijetić, književnik/Ante Čizmić
Književnik Darko Cvijetić/Ante Čizmić
Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

”Previše mi to. Osam djevojčica”, Darko Cvijetić, Buybook, 2024.

 

Roman “Previše mi to. Osam djevojčica” Darka Cvijetića ulazi u mozak zločina, nastojeći propitati srž onog što ishodi iz zločinačkog uma. Cvijetić je kao književnik u svom dosadašnjem radu bio i ostao jedan od rijetkih autora našeg jezika koji se pitanjima zločina bavio, kako u svojim pjesničkim knjigama, tako i u romanima “Schindlerov lift” i “Što na podu spavaš”, bez bilo kakvog kompromisa, nastojeći proniknuti u one najstravičnije zakutke onoga što nam se dogodilo devedesetih godina prošlog vijeka, tražeći odgovor kako je moguće da se dogodi da čovjek u toj mjeri zastrani te se prema drugom ophodi kao prema mesu koje treba neutralisati.

Dosljedno po-etički

Još od svoje pjesničke knjige “Masovne razglednice iz Bosne” Cvijetić dosljedno i po-etički besprijekorno rudari u jeziku, tražeći u svom izrazu načine kako progovoriti o onom što se doima nezamislivim zvjerstvom. I u tome, bez sumnje, itekako uspijeva. Pokazujući da bez književnosti, bez otvorenog progovaranja o nepočinstvima rata koji nam se desio, nema zapravo nikakve nade da može opstati bilo kakav smisao ljudskog u nama.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

image

Roman o ratnom zločincu koji je svjestan svog zločina

Njegova najnovija knjiga “Previše mi to. Osam djevojčica” zaokružuje prethodna dva romana, tvoreći romaneskni triptih koji zahvata u najsurovije tačke devedesetih, ali i onoga što su, već pomenute, posttraumatske posljedice sa kojima se još suočavamo i nismo u stanju da ih razriješimo. Roman “Previše mi to. Osam djevojčica” ulazi u svijest ratnog zločinca Filipa Latinovića, koji se nakon odslužene zatvorske kazne vraća u grad u kojem je zločin počinio. Ono što je pak središte ovog romana odnosi se na činjenicu da on govori o ratnom zločincu koji je svjestan svog zločina, koji, suočen sa zbiljom vlastitog nedjela, pokušava u tom svom povratku naći bilo kakvo utemeljenje da bi nastavio egzistenciju. To je ono ljudsko o kojem sam govorio na početku ovog teksta. Transponujući svoj narativ u ovu perspektivu, Cvijetić pravi jedan iznimno radikalan rez unutar svoje književnosti, tim oljuđivanjem zločinca vizura rata manifestuje se u svoj svojoj krvoločnosti, a pred čitaocem se otvara ponor duše čovjeka koji je ubijao.

Fragmentiranim pripovjednim postupkom, koji je često na granici prepoznatljivog Cvijetićevog pjesničkog jezika, autor gradi svoj tekst kao košmarnu viziju suočenja, grozote i besmisla rata, iz pozicije onog koji nosi krv na rukama. Dodatni element u građenju ovog romana predstavljaju dokumentarni stvarnosni tekstovi, ali i interliterarne reference, tako kroz roman prolaze i Raskoljnikov, Breivik, Dražen Erdemović ili dječak ubica Kosta (ili Kost, kako to Cvijetić označava u svom tekstu). Na taj način se pitanje zločina dovodi u jedan šizofreni koloplet, to je zapitanost nad svakim ljudskim pomračenjem, a kroz Filipa Latinovića poput krakova neke infernalne hobotnice progovara ona najmračnija strana čovječja.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Fragmentiranim pripovjednim postupkom autor gradi svoj tekst kao košmarnu viziju suočenja, grozote i besmisla rata, iz pozicije onog koji nosi krv na rukama

Duboko u središtu ovog romana ukotvljena su i pitanja mogućnosti oprosta i pokajanja, odnosno sagledavanja ovih kategorija kao ogledala pred kojim se zrcali sve ono što ljudsko biće može biti u svojoj cijelosti. Dajući mogućnost osuđenom ratnom zločincu da progovori o svom iskustvu, izvodeći na scenu njegove konvulzije i agoniju samospoznaje, Darko Cvijetić nam otvara direktan prozor u samo srce rata, ratnih zločina i njihovih posljedica. Čitalac se kroz ovaj roman dovodi u neposredno iskustvo saživljavanja sa onim ko je sa druge strane zločina, ne dakle govor o zločinu iz uobičajene pozicije žrtve, nego obrat koji nas suočava sa ogromnom nelagodom jer pred nas istupa onaj koji je bio krvnik. Autor svom junaku unutar ovog teksta ne sudi, on mu dopušta da progovori sa svom razornošću tog govora, sa metafizičkim i duševnim rastrojstvom koje razara svaki smisao. Jer Filipova spoznaja o onome što je učinio, sav taj mrak koji nas zapljuskuje iz solilokvija beznađa kojim je obilježen njegov iskaz svjedočanstvo su potpunog poraza jednog bića, zarobljenog u lavirintu zločina i sa nezamislivim teretom koji guši, sa kojim je nemoguće živjeti, ali pred kojim ni smrt ne donosi olakšanje.

Savješću suočen sa grijehom koji nosi, Filip Latinović biva zaprepašten saznanjem da se njegova nedjela u gradu kojem se vraća posmatraju kao herojska djela. “Na moj užas, ovdje sam - heroj. Komšije zaziru od mene, dječaci me ispod oka zadivljeno gledaju kao uličnog heroja, moj je lik mural na mnogim zidovima. Imam ulicu u tri grada”, reći će Filip. Cvijetić time dodatno produbljuje sliku postratne stvarnosti Bosne i Hercegovine, prikazujući nam jednu pervertiranu društvenu atmosferu u kojoj se nikada nije desilo ono istinsko sagledavanje posljedica počinjenih zlodjela, njihovo prihvatanje i osuda. Nasuprot tome, imamo situaciju potpune degeneracije svakog vida empatije, minimiziranja i negiranja ubijanja etničkog drugog, čime se ciklični krug zločina obnavlja, produžava i iznova raskopava. Ili riječima pripovjedača: “Iz nas sad curi u gnoj metastazirani sok esenciranog divljaštva. Dehumanizirano društvo potpuno moralno i vrijednosno devastirano. Iščezle riječi. Svi na podu spavaju.”

Ogrezlost društva u zatvaranje očiju pred onim što su neumitne povijesne činjenice, odbijanje prihvatanja odgovornosti, odsustvo rada na kulturi sjećanja koja će biti most pomirenja i dostojanstvenog komemoriranja tragedija, opetovano nas vraća na one početne tačke u kojima su zločini iznova mogući jer se sa njima nikad nismo suočili, nismo iz bunila prošlosti uspjeli razabrati bilo šta što bi nam otvorilo mogućnost da kao zalog vremena koje dolazi ostavimo nešto drugo osim otvorenih rana koje se ne mogu zacijeliti.

Korak dalje unutar romana “Previše mi to. Osam djevojčica” jeste Cvijetićeva intertekstualnost kojom on veže sva tri svoja romana u jedan prsten priče, tvoreći tako književnu vrtešku sa dosljednim ustrajavanjem da se o ratu piše bez uljepšavanja, van svih okvira lažne heroike, sa dubokom sviješću o teretu takvog jednog pada. I doima se da, koliko god književnost ovog autora bila mučna, ona jeste nužna i neophodna, kao rijedak glas otrežnjenja u kolektivnim etnonacionalnim pijanstvima. Njegovo saživljavanje sa Filipom Latinovićem, poništavanje granice između onoga što je autor, pripovjedač ili junak romana, kako bi se na sebe uzelo obličje i zločinca i žrtve, autopoetički silazak u dramatizaciju koju su njegovi romani doživjeli u pozorištu, sadrži snažnu potrebu iskupiteljskog progovaranja o onome o čemu se većina ne usuđuje govoriti.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

“Biti u istoj istini kao i tvoji likovi, ponovo s njima dijeliti dogođeno, biti mrtav s njima barem koliko i oni živi s tobom”, rečenica je iz romana kojom autor daje najprecizniji ključ za čitanje i razumijevanje onoga zbog čega piše. Pisac koji se ne može postaviti u svaku ulogu, koji ne može zamisliti sebe i u ulozi zločinca i u ulozi žrtve, uskraćen je za mogućnost da progovori o najtraumatičnijim događajima, prije svega, jer zadaća književnosti jeste da priču ispriča, ne da zauzima stranu.

Jezičko bajanje

Beskompromisnost sa kojom Darko Cvijetić ulazi u srž svojih knjiga, sva ta raskopavanja u koja se svojim jezičkim bajanjem spušta, pokazatelj je opredijeljenosti da se u sveopštoj noći, ako je to uopšte moguće, unese bar zera svjetlosti. One neophodne, da bi se disalo i uopšte govorilo.

“Potraga za ‘nije tako bilo’ jest i put i putovanje romanom. Moji su romani upravo upozorenje da su svi žrtve ili da su sve žrtve svačije, da su sve žrtve naše i mi ćemo uskoro biti samo njihovi. Mrtve se, dušo, ne može dijeliti. Uzurpiranje pozicije žrtve vodi u novu katastrofu. Nema ni žrtve bez oproštaja - zato obje moje bake igra ista glumica, ista žrtva, ‘a samo priča ostaje’. Nema romana. Nema nikakve ni predstave o nečemu što se nije dogodilo”, autopoetički će progovoriti autor u romanu “Previše mi to. Osam djevojčica”.

Posrijedi je, treba to na kraju istaći, roman koji uprkos svom strahotnom pejzažu sadržaja koji nosi jeste nesumnjivo okrenut vjeri u život, ljudskost i oprost. Kao i sve ranije knjige Darka Cvijetića, “Previše mi to. Osam djevojčica” jeste ostvarenje koje traži način kako osmisliti postojanje poslije svega što se desilo, kako naći dovoljno snage da se postoji sa svim težinama i izazovima koji pred nama još jesu nadvijeni kao nepremostive planine prošlosti. Drugačije govoreći, književnost ovog autora dovodi nas pred ogledalo koje ništa ne uljepšava, već zrcali sve ono što jesmo u stanju biti. Ono čega se, u nama, trebamo plašiti.