Srbija - demonska replika Rusije: Može li se pisati srpska poezija poslije Srebrenice?

Srbija - demonska replika Rusije/Ilustracija//

Ilustracija: ChatGPT

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Pred nama je jedna rijetka i najrjeđa, utoliko i predominantna knjiga. Ali ne manje i jedan presurovi, uzalud neželjeni - istorijski zaključak. Ne, naravno, zato što je ni zaključak ni istorija; već zato što je i najneoborivije - brutal na stvarnost.

Naša stvarnost.

Knjiga - najcrnji mogućni bilans srpskog “gliba i krvi” (kako je detektovao “ukleti neimar” Bogdan Bogdanović). Istorijski ishod u koji je nemilice i opskurno udavljeno pet-šest Srbija, dva vijeka i dvije Jugoslavije, bezmalo 10-ak generacija, nekoliko miliona ljudskih života, arhipelazi mladosti, ideala, snova… S kulminacijom kumulativne velikosrpske mizerije i galaksije zločina od upravo - juče. A traje i - danas. I pretrajavaće i - sjutra.

Knjiga iznad knjige.

Ona je to i zato što kao da je nije pisao njen nadmoćni autor - istoričar Latinka Perović - već kao da su epohalni junaci knjige ispisivali svog izabranog autora. U kolektivnom, srpskom autoportretu bez pandana srećnog i jedinstvenog prožimanja neokrnjene, poznate naučnosti i akribičnosti, a visoko dosegnute, istoriografski nepoznate romanesknosti.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Knjiga koja je monumentalni misaoni spomenik Srbiji. Ali nažalost - nadgrobni.

Ruvarci i - rovarci

O ovoj međaškoj knjizi Latinke Perović govoriti/pisati relativno je i lako, a istovremeno gotovo i - nemoguće. Zato što je u samoj knjizi sve misaono i činjenički jasno, dok je u njenom tematskom i aktuelnom ambijentu sve - krivotvoreno. Kad je svaki ruvarac - rovarac!

Ova knjiga svakako nije mogla biti autorski planirana, jer su njeni neumoljivi “planeri” iracionalni veliko/srpski agresorski ratovi posljednje decenije 20. vijeka, u čijoj je apsurdnosti i čudovišnosti i ova knjiga “od korica do korica”.

U knjizi Latinke Perović postavljeni su sučelice noseći stubovi “istorijske srpske kontroverze” - reprezentovani preko 13 lakmusnih portreta njenih savremenih protagonista - a najjezgrovitije definisane posthumnim naslovom Olge Popović Obradović: kakva ili kolika država (Srbija). Direktnije, da li nacionalno kolektivistička svesrpska država, odnosno Velika Srbija (pa i kao srpski supstitut Jugoslavija) - sa osloncem na isto takvu “narodnu državu” i mamutsku Rusiju - ili realna, matična Srbija kao liberalna država slobodnog pojedinca i vladavine prava, po uzoru zapadnoevropskih demokratskih ustanova i veličinom sličnih zapadnoevropskih država.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Od sredine 19. vijeka tamo je nepomirljiva linija razgraničenja - pa i žestokih sukobljavanja - u glavnom toku srpske političke misli, tako i u koracima i raskoracima moderne srpske države. S dužnim i najvažnijim upozorenjem da je socijalističko/radikalski, u osnovi imperijalni pledoaje za Veliku Srbiju bio kudikamo dominantniji i - dominantan. Kao takav u prvoj, monarhističkoj Jugoslaviji i - realizovan. I u drugoj, socijalističkoj Jugoslaviji, istina djelimično, centralistički prikriveno očuvan… Sve do memorandumskog, zaumnog pokušaja svoje pune, optimalne obnove. Kao i svog, najzad, Ćosić/Milošević zločinačkog i sramotnog, u etničkom čišćenju i genocidu srpskog sloma.

Korijeni i “Koreni”.

Bezgrešni Svetozar Marković

Na ovom mjestu i bitno novo: Latinka Perović je prva dirnula u ikonu koja se zove Svetozar Marković. Budući da je Svetozar Marković odbacivao “legitimističko rešenje srpskog pitanja stvaranjem Velike Srbije”, cio odium i liberalno/srpski i nesrpski adresovan je njegovom saradniku, potom gotovo pola vijeka državno odlučujućem Nikoli Pašiću.

Domanovićev “Vođa”.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Ovdje, Latinka Perović upućuje da bi se i kod “bezgrešnog” Svetozara Markovića moglo pronaći ponešto i od znane, da se baš ne kaže miloševićevske “moderne federacije”.

Kako je i Zoran Đinđić s čuđenjem zapazio Desimiru Tošiću: “… Srbi su istovremeno i socijalisti i nacionalisti!”

A nezaobilazno, da je Svetozar Marković zadužio i tezom o “zaostalosti kao prednosti” (srpskoj), što je uz nužnost srpske nacionalne laži temeljno teorijsko uporište i mrtvozornog pročelnika ove knjige, moravskog Rozenberga ili radikalskog “oca nacije” Dobrice Ćosića.

Kobne zabasalosti “u tuđem veku”.

Latinka Perović navodi i dalekosežni alarm Milana Piroćanca:

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

“… S duhom vremena ne vodi se šala”.

Naprotiv… Izdajnici!

Desna strana Slobodana Jovanovića

U bliskom istorijskom i idejnom kontekstu - u tome i s Markovićevom replikom socijalističkom Zapadu snopom “ruskih revolucionarnih ideja sredinom šezdesetih godina” 19. vijeka, obilato natopljenoj i ruskim narodnjaštvom - Latinka Perović je ovom voluminoznom knjigom (doduše, i svojim cjelokupnim djelom) u srpskoj istoriografiji nadomjestila bolnu i simptomatičnu prazninu:

O ključnoj povezanosti, čak ukorijenjenosti srpskih socijalista druge polovine 19. vijeka - ali i njihovih ideoloških potomaka sve do naših dana - u rusku revolucionarnu (i terorističku), izrikom antizapadnu tradiciju.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Srpska uronjenost u tradiciju “neponavljanja puta”, liberalnog i zapadnoevropskog, iz čije će tame ruski grunuti ni manje, ni više nego boljševička Oktobarska revolucija. A na periferiji, lokalno, u srpskoj narodnoj volji politički i kulturno cementirati, trajno repetirati kvasac reproduktivnog zločina made in “ujedinjenje ili smrt”.

Time primarno - smrt.

Sa svim mračnim i još patološkijim varijetetima - kako prema pojedincima, tako i prema cijelim narodima - za vijek u srpskoj krvavoj kružnici:

Od oficirskog masakra posljednjih, prozapadnih Obrenovića (1903) do državnog ubistva liberalnog, prozapadnog premijera Zorana Đinđića (2003).

Pristup kojim je Latinka Perović demonstrirala ne samo i skrajnutost i “bezumnu veličinu” odgovora već i lucidnost metodološke dimenzije totalne istorije:

Kako su bez razlike opjevani oslobodilački barjaci Prvog srpskog ustanka (Krleža), ali i zastava istorijskog, bez premca srpskog antifašizma Neretve i Sutjeske (Vladimir Nazor), mogli skončati, nepovratno se srozati u srpskom nacizmu (Radomir Konstantinović) i Vukovara i Sarajeva i Srebrenice (1991-1995), kao i puzajućeg genocida (Dimitrije Tucović) nad kosovskim Albancima još od 1912!?

U simboličkoj ravni:

Ako je Slobodan Jovanović klasično napisao desnu stranu moderne srpske istorije, Latinka Perović je totalno dopisala njenu zaobiđenu, nedostajuću lijevu stranu.

I nimalo na čast ni ljevice.

“Antisovjetske” opomene Koče Popovića i Marka Nikezića

Nije poenta, međutim, u priznanju Latinki Perović i za iznimni otkrivalački domet njenih izučavanja, koliko da tim dometom dijagnoza ratne, velikosrpske krajnje konsenkvence - međunarodno poražena i osramoćena četničko/informbiroovska Srbija još je teža i još “bolesnija”. A posljedice gotovo sizifovski - neotklonjive. Naime, naučnom referencom Latinke Perović ispostavlja se da srpska reminiscencija Rusije nije kolokvijalna i benigna, ona folklorna i tradicionalistička, himnički slovenska i panslovenska, već disajno dubinska: U srpskoj nacionalnoj svijesti hemijski kristalizovana kao idejna i ideološka, kao pupčana i organska. Mentalitetska, ali i mentalna. Krvna, ali i rodoskrvna.

Najposlije i kao - neraskidiva.

Hemija - invalidne amputacije oksigena katarze.

Time se Srbija ruski motiviše i deklariše kao “glavni narod” na Balkanu, a zapravo instalira kao rusko/azijatski instrument u Evropi. I još pogubnije, time se Srbija, njenom inercijom i srpski narod, agresorski legitimiše kao antiintegracijski činilac, što Srbiju permanentno survava u sukobe i ratove sa svima oko sebe, pa i u sukobe unutarsrpske i unutar same Srbije.

Takva infektivna srpska “radijacija Rusije” nije mogla da ne bude i faktor, dugoročni faktor rastakanja i ratnog razaranja državnog maksimuma “Titove Jugoslavije”. Iako je prvih ratnih godina Latinka Perović tačno odredila da je “Jugoslavija poražena iznutra”, nije u koliziji s davnom, proročkom opaskom Koče Popovića:

“Hruščov nas je pomirenjem praktično uništio.”

Od tada i rusko, po indexu, razvrstavanje i intrigiranje jugoslovenskog vođstva (i srpskog), na prosovjete i antisovjete. I kad je na čelo “antisovjeta” prikovan Milovan Đilas. Niti je jedan od vodećih “antisovjeta” Marko Nikezić još i aprila 1969. javno, dakle namjerno dostupno i Rusima, slučajno isticao:

“…U ovoj fazi naše borbe protiv Kominforma” (…).

Dvije decenije (i godinu više) poslije formalnog Kominforma/Informbiroa! (1948).

Mraz dolazi iz Kremlja (Mlinarž).

Ruski vetto na - Srbiju

Ni avgusta 1968. nije se srpski i jugoslovenski prolomio otpor samo zbog puke sovjetsko/ruske okupacije Čehoslovačke - i onako je Čehoslovačka, uostalom, odavno varšavski bila okupirana (a, sad, tenkova malo više…) - nego zato što su okupacijom Čehoslovačke, ustvari, bili zapečaćeni izgledi reformskih, znači i liberalnih inicijativa, tada životno neophodnih i Srbiji i Jugoslaviji. Kao što - osim na štandu gubernijske politike - nije Rusija ni sada stavila vetto na britansku rezoluciju o srpskom genocidu u Srebrenici (jul 1995), već je Rusija time sarkastično (po srpskoj zamolnici!) zabravila vetto na evropsku budućnost Srbije.

I inače, glavna karakteristika srpske radikalske politike: da se najslabije vidi (ili odbija da se vidi) ono što je - najočiglednije.

Umjesto, kako se voli reći “suočavanja s prošlošću” (a u boljoj kulturi reklo bi se - denacifikacija), ruski vetto Srbiju potpomaže jedino u naknadnom zločinu, a to će reći u - identifikaciji sa zločinom.

Srbinje.

Kao da se bez utvrđivanja (i priznanja) karaktera srpskih agresorskih ratova može postići karakter - neagresorskog mira. I neagresivnog pomirenja.

Kad se dželati promiču u - žrtve.

Što veća gomila zločina, to manje - stida. I cinični viškovi - bestidnosti.

Politički reakcionar, građanin Dostojevski sigurno ne bi odobrio istoimenom književniku kad je napisao:

“Rusija je igra prirode, ne razuma.”

A Srbija?

S tim upitom zaklopio sam ovu beznadežnu knjigu. Ili knjigu samrtne beznadežnosti. I pustinjske.

Kad čak ni ovolika i ovakva, čak ni očigledna planina istorijskog beščašća nije razlog za - triježnjenje.

Stvarno, može li se pisati srpska poezija poslije - Srebrenice.

Latinka Perović (1933–2022.) bila je srbijanska povjesničarka i političarka, ubjedljivo najoštrija kritičarka Miloševićevog režima.

S 27 godina bila je predsjednica AFŽ-a Srbije, poslije i sekretar CK Saveza komunista Srbije od 1969. do 1972, kada je zajedno s Markom Nikezićem i suradnicima smijenjena pod optužbom za anarholiberalizam. Od tada se bavi analizom suvremene srbijanske države. Posvetila se istraživanju i postala istaknuti stručnjak za srbijansku povijest 19. stoljeća, kao i suvremenu povijest Srbije. U svom radu, tekstovima i studijama redovito je naglašavala da Srbija ima potrebu za političarom koji će javno preuzeti odgovornost za zločine počinjene u ratovima nastalim raspadom bivše Jugoslavije, kako bi se pomoglo pomirenju sa susjednim državama i spriječilo ponavljanje slične tragedije.

Boro Krivokapić (1949-2018.) bio je jedan od najvećih novinara bivše Jugoslavije, publicista koji je još 1982. objavio iznimno zapaženu knjigu “Pitao sam Krležu”. Uvijek angažiran, neposrednim novinarstvom prestao se baviti 1988. kada je na vlast došao Slobodan Milošević. Njegove knjige, tekstovi, razgovori i danas su lekcije za učenje novinarstva, a kao veliki zagovornik samostalnosti Crne Gore, bio je na čelu medijskog pula do referenduma.