Obrazovni sistem i njegove slabosti u Bosni i Hercegovini

Udžbenici KS/
Reforma mora obuhvatiti sve segmente
Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Živimo u vremenu snažnih sveukupnih promena na civilizacijskom nivou. Uz uvođenje veštačke inteligencije u svakodnevni život, kao i sve većih i značajnijih naučno-tehnoloških dostignuća koja donose nesagledive mogućnosti, ali i globalne pretnje, svet je danas u fazi velikih i turbulentnih promena u političkoj, ekonomskoj, društvenoj, kulturnoj, bezbednosnoj i etičkoj sferi. Promene su tako brze i suštinske da se još ne može sagledati da li vode ka globalnom napretku, ili naša civilizacija ulazi u doba velikih nestabilnosti sa neizvesnim ishodom.

Uspjeh u životu

Taj veoma dinamičan proces ne prati odgovarajući obrazovni sistem, ne toliko u naučnoj sferi koliko u domenu humanitarnih nauka, što je od velike važnosti za formiranje ličnosti spremne za izazove savremenog doba. Nedovoljna pažnja pri vaspitnom i obrazovnom procesu mladih ljudi se poklanja etici, afirmaciji empatije, tolerancije, morala, istine, pravde… kao i razvijanju kritičkog razmišljanja, samopouzdanja, samosvesti, kreativnosti, radnih navika i veštine komunikacije, koje su ključne za uspeh u životu.

Do sada su učenici iz BiH učestvovali u tri istraživanja i sva tri su utvrdila da je obrazovanje u BiH loše, te da je potrebna ozbiljna državna strategija koja bi izmijenila postojeći javni obrazovni sistem

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Pod uticajem globalizacije su sve ranije važeće vrednosti dovedene u pitanje, a nove vrednosti, koje bi izražavale duh savremenog doba i postale temelj ljudskog delovanja i egzistencije, nisu formulisane. To je postao osnovni problem savremene civilizacije koji na mnogo načina preti da ugrozi njen opstanak. Kao prioritet se u svim društvima ističe povećanje životnog standarda, gde se skoro sve tretira prema koristi i profitu, odnosno kao roba izražena u novcu kao vrhunskoj vrednosti, dok se pojam kvaliteta života zamenjuje tehničkim dostignućima, potrošačkim mentalitetom i težnjom za profitom.

Cilj obrazovanja nije pasivno učenje, već sticanje znanja i veština uz koje po završetku školovanja mladi ljudi treba da u profesionalnoj sferi uspešno odgovore obavezama u proizvodnim i drugim procesima, kao i da u ličnoj sferi donose kvalitetne odluke o svom i zajedničkom životu u društvenoj zajednici. Svaka anomalija u vaspitno-obrazovnom procesu ostavlja posledice na pojedinca i zajednicu i vodi različitim ličnim i društvenim krizama, što je naročito izraženo u poslednje dve decenije. Čovek današnje civilizacije je zbunjen promenama, pojavama i događajima oko njega i u svetu, a zbog ogromne količine često kontradiktornih informacija nije uvek u stanju da donosi kvalitetne odluke. To odgovara režimima koji zloupotrebom političke moći u javnom prostoru vrše razne manipulacije, šire strahove različitih vrsta i prete ratovima, a što se u suštini svodi samo na njihove interese u očuvanju vlasti i enormnom bogaćenju.

image

Odgovorni smo za djecu/Damir Deljo

Koliko je obrazovanje važno za pojedinca, jednu zemlju i njenu budućnost, opisuju reči kineskog mislioca Han Hanga od pre više od dve hiljade godina: “Ako misliš na jednu godinu - posej žito, ako misliš na više godina - posadi drvo, a ako misliš na stotinu godina - obrazuj narod”.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Svet još nije došao do jedinstvenog odgovora na pitanje kako treba da izgleda savremeni sistem obrazovanja. Postoji mnoštvo različitih strateških okvira koji definišu potrebne veštine, kompetencije i nivo pismenosti za različite oblasti života i rada, kao i nekoliko desetina široko prihvaćenih okvira za sadašnji i budući način obrazovanja. Ipak, istraživanja OECD-a o pokušajima primene novih načina obrazovanja u različitim državama sveta pokazala su da postoji ozbiljan problem pri pokušaju primene novih načina edukacije u već postojećim obrazovnim sistemima, što po pravilu vodi ka nedovoljno efikasnom obrazovanju. Fokus unapređenja znanja se u savremenom svetu prebacuje na pojedinca, a nove metode učenja podstiču kreativnost, razmišljanje, dugoročno usvajanje znanja, kao i celoživotno učenje i usavršavanje.

Svetski ekonomski forum je 2015. godine na osnovu rezultata istraživanja definisao osnove fundamentalne pismenosti uz opis najvažnijih oblasti na kojima će biti fokus unapređenja obrazovanja u narednim decenijama: uz čitanje i pisanje, audio i vizuelnu pismenost, tu je i naučna pismenost, pismenost komunikacije i kolaboracije, digitalna pismenost, informisano zaključivanje i donošenje odluka, finansijska pismenost, zdravstvena pismenost, kao i društvena i kulturna pismenost.

Imajući u vidu svetske trendove, potrebno je pristupiti analizi obrazovanja u zemljama Zapadnog Balkana, kojem i sami pripadamo, u cilju razmatranja uticaja obrazovanja na mlade ljude koji bi trebali da budu nosioci progresa i bolje budućnosti ovog regiona?

Od raspada zajedničke države, pa do danas, političke elite država u regionu nikad nisu istinski radile na pomirenju. Umesto izgradnje dobrih međunacionalnih i dobrosusedskih odnosa, političari regiona pod izgovorom da su ugroženi njihovi nacionalni interesi permanentno stvaraju i održavaju tenzije skrećući time pažnju sa problema običnih ljudi na opasnost od “onih drugih”, a sve u cilju da bi se prikazali kao branioci svoje etničke skupine i osigurali opstanak na vlasti. U takvom ambijentu, svi društveni, pa i obrazovni sistemi imaju ozbiljne nedostatke. Svaka od država nastalih raspadom Jugoslavije ima sopstveno viđenje i interpretaciju istorijskih dešavanja. Oblikovanje prošlosti sopstvenog naroda u korist politika vladajućih struktura, zanemarivanje antifašističke tradicije, marginalizovanje kulture, kao ni problemi oko učenja i upotrebe maternjeg jezika u mešovitim sredinama, još uvek nisu otklonjeni u nastavi. U nekim multietničkim sredinama, kao u pojedinim mestima u našoj zemlji, postoje i ekstremni slučajevi gde su učenici u “dve škole pod istim krovom” ne samo programima obrazovanja nego i fizički podeljeni prema nacionalnoj pripadnosti.

Budžetska izdvajanja u nauku i obrazovanje su u celom regionu minimalna, obrazovni procesi nisu usaglašeni sa potrebama tržišta rada, velika je nezaposlenost, ali i potreba za deficitarnim zanimanjima. Dok stručnjaci upozoravaju na posledice, sve političke elite regiona nezainteresovano gledaju kako mladi i obrazovani ljudi, a sve češće i cele porodice, masovno napuštaju zemlju. Možda im takav trend i odgovara, pošto većinski odlaze oni koji su nezadovoljni, koji nisu njihovi istomišljenici i nisu njihovi glasači.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Tradicionalni način rada u obrazovanju primenjuje pasivno primanje informacija, što ograničava razvoj dece i sprečava ih da razvijaju i iskažu puni potencijal. Deca imaju veliku želju za znanjem. Stalno nešto pitaju, primećuju i pamte. Vole da se igraju, crtaju, pevaju… Šta dovodi do toga da po završetku školovanja oni izgube spontanost, kreativnost, radoznalost, želju za sticanjem novih znanja… Školski programi, kao i nastavni materijali su zastareli i ne prate savremene tokove, što dovodi do usvajanja neadekvatnih znanja i nedovoljne pripreme mladih ljudi za realni život i budućnost. Rad, znanje i organizacija su ključ uspeha, a obrazovni sistem ne razvija radne navike. Fokus je na prenošenju i usvajanju znanja, a ne na razvoju kritičkog razmišljanja, timskog rada, rešavanju problema… pa uspeh u školovanju mladih ljudi nije garancija za uspeh u savremenom svetu. Mada škole u društvu važe za idealna mesta gde se deca razvijaju, obrazuju i uče, brojni su primeri iz svakodnevnog života, kao i testovi znanja sa sve lošijim rezultatima, koji to demantuju. Uzrok su: zastareli programi i nastavni materijali, preopterećenost učenika, nedostatak praktične primene znanja, nedovoljno razvijanje digitalnih veština, nedovoljna bezbednost, nejednakost u obrazovanju, nedovoljna saradnja sa roditeljima… čemu treba dodati nepovoljan ekonomski, statusni i bezbednosni položaj prosvetnih radnika, lažnim diplomama i doktoratima urušene obrazovne institucije, kao i čitav obrazovni sistem koji je izgubio ugled, kako u zemlji tako i u inostranstvu.

Situacija u kojoj se danas nalazi vaspitno-obrazovni sistem u Bosni i Hercegovini je još kompleksnija. Uz napred navedene nedostatke koji su zajednički zemljama regiona, usložnjava je društveni koncept definisan devedesetih godina prošlog veka koji je utemeljen na etnonacionalističkim i verskim osnovama, a realizovan kroz rat i pljačkašku privatizaciju u haotičnom poratnom periodu. U posleratnoj euforiji, etničkoj i verskoj, nekritički se prišlo formiranju podeljenog i rascepkanog vaspitno-obrazovnog sistema. To je negativno uticalo na vaspitanje mladih ljudi, jer su u tom procesu zakazali porodica, škola i društvo. Posledice su vidljive u svakodnevnom životu, a odražavaju se u stalnom porastu društveno devijantnih pojava i svih oblika nasilja.

Dejtonskim mirovnim sporazumom zaustavljen je rat i stvoreni su entiteti, kantoni i distrikt Brčko. Obrazovanje je delilo sudbinu svega ostalog, pa je rascepkano na entitete, kantone i distrikt Brčko. Na državnom nivou postoji Okvirni zakon o predškolskom, osnovnom i srednjem obrazovanju, ali su vlasti RS-a odustale od Okvirnog zakona na nivou BiH, tvrdeći da je oblast obrazovanja isključivo u entitetskoj nadležnosti. Uvedena su tri nastavna plana i programa koji se dodatno cepaju na nivou kantona. Pored toga, u javnom obrazovnom sistemu BiH, koji je preuzeo metode učenja i obrazovanja iz obrazovnog sistema bivše države, ideologija bratstva i jedinstva zamenjena je “ideologijom” etničkih skupina i konstitutivnih naroda, pa se uz pomoć verskih zajednica i etnonacionalnih ideologija obrazuju generacije “dobrih” Srba, Hrvata i Bošnjaka. Skoro tri decenije, od tada do danas, obrazovanje funkcioniše na etnički čistim teritorijama i u etnički čistim zajednicama, gde su oni koji su u manjini izolovani i diskriminisani. Uz mala izdvajanja iz budžeta i bez bilo kakvih zajedničkih smernica i definisanih standarda, rascepkani obrazovni sistemi su prepušteni sami sebi i konstantno nazaduju.

Za obrazovni sistem u BiH, nadležno je trinaest različitih ministarstava obrazovanja od kojih je deset kantonalnih u Federaciji Bosne i Hercegovine, a po jedno na nivou Federacije BiH, Republike Srpske i distrikta Brčko. Ministarstva su nezavisna i deluju na svojoj teritoriji bez jedinstvenog sistema rada i odlučivanja, što predstavlja plodno tlo za dalje podele i etnonacionalističke narative.

U praksi su nepremostive prepreke između realnih problema obrazovnog sistema i nadležnih ministarstava, koja nemaju ni snage ni političke volje da se bave realnim problemima i da ih rešavaju. To najbolje ilustruje primer odluke Ministarstva obrazovanja jednog entiteta da njihovi kadrovi koji rade u obrazovnom procesu ne mogu da idu na stručno savetovanje organizovano u drugom entitetu.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Ovakav koncept obrazovanja, koji je rascepkan, neusaglašen i prevaziđen danas se nalazi u dubokoj krizi na koncepcijskom, finansijskom, organizacionom i kadrovskom planu, a kao posledicu ima pad kvaliteta obrazovanja na svim nivoima, od predškolskog do akademskog. Konfliktne i inatne etnonacionalne politike koje su na vlasti od rata do danas dovele su u pitanje relevantnost školskog sistema i diploma, politizovale ga i obesmislile javni sistem obrazovanja. O tome govore i rezultati međunarodnih istraživanja o postignućima u obrazovanju. Za razliku od država u regionu, BiH nema kontinuitet učestvovanja u ovim istraživanjima. Do sada su učenici iz BiH učestvovali u tri istraživanja (TIMSS 2007, TIMSS 2019 i PISA 2018 godine) i sva tri istraživanja su utvrdila da je obrazovanje u BiH loše, te da je potrebna ozbiljna državna strategija koja bi izmenila postojeći javni obrazovni sistem. Uz svaki od ovih izvještaja date su i konkretne preporuke, ali ništa od toga do danas nije realizovano.

U međunarodnim istraživanjima je navedeno da je u udžbenicima nacionalne grupe predmeta u sva tri nastavna plana i programa dominantan sistem vrednosti koji je u suprotnosti sa ciljevima reforme, da se zasniva na uverenju da je perspektiva vlastite grupe jedina i najbolja, da se “neguje” sopstvena istina, strah od drugog, da se pravda nasilje, te da se oslanja na konzervativni način mišljenja, što dovodi do nekritičkog razmišljanja i zanemarivanja univerzalnih vrednosti, te služi kao osnova za razvoj stereotipa i predrasuda kod novih generacija.

image

Srednja škola Bosanski Petrovac: Kako đake spremamo za život?

Kao potpisnici svih važnih konvencija i deklaracija, te opredjeljenja da živimo u demokratskom sekularnom društvu, obavezali smo se da napravimo kvalitetno obrazovanje sa univerzalnim vrednostima u osnovi obrazovnog sistema i da koristeći svetska zananja i iskustva oporavimo obrazovni sistem.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Reforma obrazovnih programa zbog toga treba da se bazira na sagledavanju realnog stanja našeg obrazovnog sistema i da ponudi rešenja za objektivno postojeće probleme u našem obrazovanju, a ne da bude sačinjena po ugledu na duge obrazovne sisteme, bez obzira na to koliki su uspeh ostvarili u sopstvenoj sredini. Treba prvo sačiniti sveobuhvatnu analizu stanja nastavnog kadra, programskih sadržaja, opremljenosti škola, odnosa entitetskih, kantonalnih i državnih institucija koje se bave obrazovanjem, a potom sačiniti strategiju razvoja u koju se moraju ugraditi entitetske, kantonalne, državne i svetske smernice vezane za proces vaspitanja i obrazovanja. Potrebno je i omogućiti ljudima od struke da uvedu red u obrazovanje, preispitujući niz zakona, propisa, odluka i pravilnika, kao i osposobljenost postojećih vaspitno-obrazovnih kadrova koji reforme trebaju primeniti u praksi. Zatim bi trebalo odrediti prioritete, vratiti kriterijume, preispitati kvalitet obrazovnih programa na svim nivoima obrazovanja i vratiti autoritet nastavnom osoblju. Za realizaciju zacrtanih ciljeva mora postojati politička volja u entitetima i državi uz saradnju stručnjaka raznih oblasti i nastavnog kadra u vaspitno-obrazovnim ustanovama.

Reforma sistema

Decenijama se nalazimo u ekonomskoj krizi, privredni i poslovni ambijent nam je sa brojnim nedostacima, privredni subjekti čine velike napore da opstanu i sve više iskazuju potrebu za radnom snagom, a mladi, obrazovani i stručni ljudi masovno odlaze iz zemlje. Razlog tome je slaba povezanost i saradnja između privrede i obrazovnog sistema. Potrebno je da pri reformi sistema obrazovanja stručnjaci imaju u vidu dugoročne strateške ciljeve privrednih subjekata kako bi se iz toga sačinili odgovarajući programski sadržaji za pojedine struke i utvrdila nomenklatura zanimanja u BiH.

Dominantan je sistem vrijednosti koji je u suprotnosti sa ciljevima reforme, zasniva se na uvjerenju da je perspektiva vlastite grupe jedina i najbolja, “njeguje” se sopstvena istina, strah od drugog, pravda se nasilje

Reforma obrazovnog sistema bi trebala da bude osmišljena bez političkih i verskih uticaja i uticaja ekstremnih nacionalnih grupa. U njenoj osnovi bi trebalo da bude obrazovanje generacija sposobnih za kritičko promišljanje, humanih ljudi koji će posedovati savremena znanja, težiti da ostvare saradnju, biti tolerantni i empatični, osećati solidarnost i poštovanje, očuvati mir, a državu kao i sve ljude koje u njoj žive osećati kao svoje.

Autoritarni vlastodršci već decenijama imaju apsolutnu vlast nad svojim etničkim institucijama u kojima su zapošljavali svoje pristalice i kojima rukovode njihovi stranački kadrovi. Reforma u vaspitno-obrazovnom sistemu će zato biti težak i dugotrajan proces. Što pre taj proces započnemo, naša i perspektiva novih generacija će biti bolja. U suprotnom, pod uticajem ekstremističkih narativa neizvesnost će rasti, doći će do produbljivanja društveno-ekonomske krize, a u budućnosti možemo očekivati nastavak masovnog iseljavanja, dalje demografske poremećaje i nove međuetničke konflikte sa neizvesnim ishodom.