Novi izgled starog dvorca: Gdje je taj zmaj?
Dvor Trakošćan, najljepši dvorac u Hrvatskoj i među najčudesnijima u Europi, ima novi vizualni identitet. Autor je dizajnerski studio Rašić+Vrabec iz Zagreba, a svečana promocija održana je 14. ovog mjeseca u zagrebačkoj galeriji Oris Kuća arhitekture.
Kako se ističe, novi vizualni identitet odražava novu tendenciju kako bi se Dvor Trakošćan počeo shvaćati kao mjesto bogate baštine, a tek potom kao izletište, kao što je do sada bio slučaj.
Tračani i vitezovi
Studio Rašić+Vrabec je poslovno-privatni tandem koji čine dizajneri Marko Rašić i Vedrana Vrabec. Marko je sin Ante Rašića, velikog zagrebačkog kipara, slikara i dizajnera, istinskog superstara suvremene hrvatske likovne scene, ali i šire. Marko je prvih deset godina vrlo uspješne profesionalne karijere, zajedno sa suprugom Vedranom, dio autorskog i kreativnog tima Studio Rašić. Priznaje da je od slavnog oca u praksi naučio puno više o dizajnu nego prethodno na faksu.
Sada plove vlastitim dubokim vodama. Studio R+V je danas jedan od najnagrađivanijih domaćih studija za dizajn izložbi i muzeja. Specijalnost im je zaista specijalna: stvaranje doživljaja u prostoru (engl. experience design). U prijevodu: dizajn kompletnog doživljaja. Glavna inspiracija novog vizualnog identiteta Dvor Trakošćan je legenda o zmaju i vitezovima Drachenstein koji su nekada gospodarili ovim krajevima.
“Tu je bio još jedan zanimljiv, inspirativan moment. Pitali smo sina: Kaj ti vidiš, šta bi bilo dobro za znak? On naravno kaže: Zmaj. Dječji, iskren odgovor”, otkriva Marko Rašić u razgovoru samo za čitatelje Oslobođenja. Govori dalje o raznim aspektima priprema, željama, nadama: “Bilo je jako puno ideja kako uopće pristupiti jednom takvom vizualnom identitetu, jer dizajn identiteta za dvorac obično se jako veže uz grafiku, dizajn grbova ili se prikazuje baš dvorac u logotipu na stilizirani način. Mi smo htjeli ovdje opet napraviti nešto drugačije, ali da bude prepoznatljivo i baš netipično. Uzeli smo zmaja kao inspiraciju, polazišnu točku, jer se tu stalno vrti neka priča oko tog zmaja, naprosto nametnulo se samo od sebe.”
Objašnjava ovo o imenu, zmaju i vitezovima. Drachenstein je složenica koja uključuje riječi “drache” i “stein”, što znači “zmaj” i “kamen”. Pa gdje je taj zmaj? Ovo se stalno pitaju mnogi člankopisci uronjeni u bogatu povijest Trakošćana.
Dvorac koji izgleda kao iz bajke, kako se još Trakošćan opisuje, destinacija je na koju hrle posjetitelji iz cijelog svijeta. Smješten u Varaždinskoj županiji, općina Bednja, od Zagreba i Maribora udaljen je oko 60 km, od Varaždina 37, od Lepoglave samo 6. Dvor Trakošćan je danas kulturno-povijesno dobro, zaštićena cjelina od nacionalnog značaja i super turistička atrakcija, jedna od najmasovnije posjećenih destinacija kontinentalne Hrvatske.
Radi se o kompleksu koji se sastoji od dvorca, građevina uz dvorac, romantičnog perivoja i park-šume s rijetkim cvijećem i umjetnim jezerom. Kao i svaki dvorac, i Trakošćan je priča u kojoj se prepliću legende, tajne i misteriozni momenti. Legenda kaže da je na mjestu današnjeg dvorca bila osamljena citadela okružena nepreglednim gustim šumama, ali vrijeme njezine gradnje nije utvrđeno.
Dvorac se prvi put spominje u pisanim izvorima iz 13. stoljeća. Ondje potom žive razni, mnogobrojni feudalni gospodari i plemićke obitelji. Prema jednoj od lokalnih legendi, u davno prohujalim vremenima, u antici, citadelom su navodno upravljali Tračani i zvali je Arx Thacorum, pa je Trakošćan po njima dobio ime. Postoji još jedna povijesna verzija po kojoj je Trakošćan nazvan po spomenutim njemačkim vitezovima Drachenstein, koji su u ranom srednjem vijeku gospodarili tim krajevima, odnosno po zmaju “drakonu”, koji isto živi na tom području.
Tako tekstopisci, kad sve sumiraju, otkrivaju da su i Tračani i vitezovi bili fanovi zmajeva. Tračani su narod koji je još prije 5.000 godina živio na području Balkana, između Dunava i Crnog mora. Stari Grci su Tračane zvali barbarima, iako su bili sposobni ratnici i daroviti umjetnici. Važno mjesto u njihovoj kulturi i duhovnosti zauzimao je upravo zmaj. Fantastično stvorenje s krilima i dugim repom koje riga vatru bio je čest motiv umjetnika ovog drevnog naroda.
Što se tiče vitezova Drachenstein, oni su stijenu na kojoj su sagradili utvrdu, kako se tvrdi, vidjeli kao zmajevu kuću. Ova legenda o zmajevima, prema kroničarima, jako je dobro poznata na ovom području. Najpoznatija od svih je legenda o Pozoju, zmaju koji spava ispod Čakovca. Kako taj zmaj izgleda? Ogroman je, živi u podzemlju skriven od ljudi. Kad ga ljudi naljute, ne riga vatru nego izaziva razne vremenske nepogode. Ali, postoji čovjek koji ga jedini može pobijediti, a to je lik koji je išao u školu za čarobnjake.
Trakošćan skriva svoje tajne koje jedva čekaju da ih otkrijete! – poručuju iz ove omiljene turističke destinacije. Saznajte kakav je trakošćanski zmaj! Je li zmaj još u davna vremena napustio ove krajeve? Da li bi se u okolnim gustim šumama mogao kriti neki zmaj? Mašta ambicioznih i znatiželjnih posjetitelja aktivira se do maksimuma. Dizajner Marko pak kaže: “Trebalo je doći do znaka koji je prepoznatljiv, a opet da u sebi ilustrira tog zmaja, minimalistički, da je prepoznatljiv, a da se kuži da je to zmaj. Znak mora biti jednostavan, da ga čovjek odmah vidi, prepozna, i da automatski ostane u pamćenju kao simbol.”
Puno vremena su uložili, dodaje, da trakošćanski zmaj bude prepoznatljiv kao znak, a da nije ilustracija. Zanima me je li istinita teza da dizajn nema publiku zato što je namijenjen svima? Marko odgovara da se ne bi složio s takvim stajalištem. “Nekad je najbolji dizajn kao muzika u filmovima, ne primijetiš da podržava cijelu priču. Dizajn je tu, ulazi u podsvijest. Svaki detalj kad se koristi uvijek poziva na taj blagi vizualni identitet, onda je uvijek prepoznatljiv.”
Kaže da fotografija Trakošćana ima jako puno na internetu. “To je jedno od najfotogeničnijih mjesta u Hrvatskoj, čak i najposjećenijih, dosadašnji problem je bio što je označavano kao izletište, a ne mjesto koje je bogato kulturom i povijesti.” Dvorac je miks različitih arhitektonskih stilova, od gotike do romantizma. Trakošćan je i po tome jedinstven. Kroz stoljeća je nadograđivan, rađene su izmjene koje ovom zdanju daju poseban štih. Za mnoge: prizor nezaboravan, nestvarne ljepote. Smrzneš se od pogleda.
Predivan muzej ogroman je adut ovog jedinstvenog kulturno-povijesnog lokaliteta. Muzej je raritetan i po tome što su svi izloženi predmeti bili u vlasništvu isključivo obitelji Drašković, koja krajem 16. stoljeća dolazi u posjed Trakošćana. Predmeti datiraju iz vremena od 15. do 19. stoljeća, izloženi su ambijentalno u izvornoj funkciji.
Posebno mjesto
U stalnom postavu mogu se vidjeti predmeti iz nekoliko zbirki. Zbirka oružja ima oko 300 primjeraka, uključujući i topove. Zbirka fotografija, uglavnom iz 19. stoljeća, velike je dokumentarne vrijednosti. U bogatoj zbirci knjiga ima i preko 500 časopisa. Zbirka namještaja broji oko 300 komada, najviše iz 2. polovice 19. stoljeća, najstarija je komoda iz 16. stoljeća. Posebno vrijedna je zbirka slika i grafika.
Rad na novom vizualnom identitetu je tek početak procesa, pojašnjava simpatični Marko. “Gdje smo definirali, kao svoj DNK projekta, knjigu standarda prema kojoj se proces dalje razvija. Vizualni identitet je živa stvar. Razvija se i ovisno u kojem mediju ćete ga koristiti, on se prilagođava. Vidite kako je, recimo, oživio u animaciji. Bitno je da je vizualni identitet vrlo prilagodljiv, modularan, i nakon što može podnijeti sve medije na kojima se pojavljuje.”
Hoće li novim vizualnim identitetom uspjeti preokrenuti masovnu percepciju Trakošćana kao popularnog izletišta? “Glavni cilj je to, vidjet ćemo, to će vrijeme pokazati”, komentira dizajner. Zašto ljudi radije ondje idu na izlet nego u muzej? “To čovjek skuži kad dođe, treba se popeti gore, nije baš samo tako... Toliko prostora oko dvorca, nije samo park. Vidimo dvorce u Francuskoj, ono, sve ravno. Trakošćan ima brdo, šumu, jezero. To je stvarno posebno mjesto, potpuna simbioza prirode i gradnje, baš jedinstvena u svijetu”, zaključuje.