Najprije smo ljudi, pa tek onda Bošnjaci, Hrvati i Srbi
Fra Mile Babić
Dejtonskim uređenjem u Bosni i Hercegovini nije zbiljski zaživio nijedan princip moderne demokracije: ni princip jednakosti, ni princip slobode.
Princip jednakosti zahtijeva univerzalno priznanje te jednakosti od države i uzajamno priznanje građana, što znači da država mora učinkovito priznavati ljudsko dostojanstvo svakom čovjeku u BiH, na svakom dijelu svoga teritorija, te da građani BiH jedni drugima trebaju priznati ljudsko dostojanstvo, po kojem su svi jednaki.
U BiH žive tri konstitutivna (državotvorna) naroda – Bošnjaci, Hrvati i Srbi – ali ni u jednom narodu nije došlo do emancipacije čovjeka pojedinca, tj. građanina, jasnije rečeno, ljudi se još nisu oslobodili od robovanja svome nacionalnom kolektivu. Većinom su još samo puki članovi toga kolektiva, ali ne i slobodni pojedinci (građani). Svi smo mi članovi svoje obitelji, religije, nacije, kulture, ali smo i slobodni pojedinci, što znači da kao ljudi pojedinci nismo svedivi na zajednice kojima pripadamo. Najprije smo ljudi, pa tek onda Bošnjaci, Hrvati i Srbi.
Svi građani BiH moraju imati jednaka prava i svi narodi moraju imati jednak pravni položaj. To danas u BiH nije ostvareno. Kako nijedan građanin ne smije biti zakinut u svojim ljudskim pravima, tako nijedan narod u BiH ne smije biti zakinut u svojoj ravnopravnosti s ostalima. Preporučujem četiri sljedeće promjene ili modifikacije:
(1) Jačanje države Bosne i Hercegovine da bi mogla učinkovito štititi prava pojedinaca (građana) i naroda, slobodu i ljudsko dostojanstvo svakoga građanina.
(2) Potrebno je u Ustav uvesti princip supsidijarnosti, tako da je jasno određena nadležnost svake razine vlasti, počevši od općine i kantona, do entiteta/ distrikta i do najviše, tj. državne razine.
(3) Sloboda savjesti, sloboda misli i sloboda govora moraju biti učinkovito zajamčene.
(4) Primat prava pojedinca (građanina) i poštovanje njegove privatne sfere moraju biti pravno i praktično osigurani.
(Autor je bosanski franjevac, profesor na Franjevačkoj
teologiji u Sarajevu, doktor teologije i doktor filozofije)