Ljubavni sastanak s modom: Kombinacija prošlosti, sadašnjosti i budućnosti

Slikarica Fabiana Sargentini/
Slikarica Fabiana Sargentini u "La Pitturessi"
Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Svi se odijevamo, ali moda nema definiciju. Ima ih, ustvari, more, a jedna od onih poznatijih glasi: moda najdosljednije prati i dokumentira duh vremena. Sasvim u duhu vremena u kojem živimo, Centar za kulturu Trešnjevka u Zagrebu, koji Zagrepčani od milja zovu CeKaTe, pokreće novi programski ciklus pod nazivom “Lica kulture – Moda”.

Popularni CeKaTe je kultni centar zagrebačke urbane kulture s hrpom privlačnih programa, a ovaj aktualni posvećen fenomenu mode je apsolutni dokaz o snazi ove kulturne ustanove koja poput magneta privlači sve generacije posjetitelja.

Kompletirana vizija

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Realizaciju najnovije CeKaTe atrakcije podržavaju Ministarstvo kulture i medija RH i Ured za kulturu Grada Zagreba. “Lica kulture – Moda” je super zanimljiva priča. Balansirana, promišljena. Kombinacija prošlosti, sadašnjosti i budućnosti. Kompletirana vizija. U mjesec i po dana, 10 programa. Predavanja, razgovori, radionice, filmske večeri, čitalačke večeri... Plus šetnja. Da, da. Zagreb je u ljeto najljepši.

Kroz sve pobrojano istražuju se različiti aspekti suvremenih pristupa modi i odijevanju. Uvidi su praktični, analitički i iskustveni. Ulaz na sve programe je besplatan, s tim da je za pojedine programe potrebna najava putem mejla zbog ograničenog prostora. Manifestacija je startala 24. travnja inspirativnim razgovorom o održivim modnim praksama, a u finalu 14. lipnja slijedi organizirani đir po Zagrebu. Riječ je o uzbudljivoj šetnji kroz grad, uz stručno vodstvo, koja otkriva mjesta mode u Zagrebu, nekad i sad.

Iza svih ovih događanja u kojima je angažiran veliki broj stručnih suradnika i eksperata stoji mlada zagrebačka kustosica i istraživačica Ivana Čuljak. Autorica koncepta i voditeljica programa, Ivana ima značajno iskustvo i perfektnu edukaciju: Tekstilno-tehnološki fakultet Sveučilišta u Zagrebu (modni dizajn, teorija i kultura mode) i zagrebački Filozofski fakultet (etnologija i kulturna antropologija, muzeologija i upravljanje baštinom). Ujedno je i pripadnica prve generacije Akademije poslovnih vještina.

- Program “Lica kulture – moda” koncipirala sam tako da kroz različite aktivnosti i teme prikažem modu i odijevanje kao dinamičnu kulturnu praksu u njezinim različitim aspektima, kaže Ivana Čuljak u razgovoru samo za čitatelje Oslobođenja. Otkriva da je kreativno-edukativna radionica bojadisanja svilenih marama prirodnim bojama pod vodstvom Vedrane Peček, održana krajem travnja u sklopu programa o modi koji vodi, izazvala veliki interes Zagrepčanki.

“Radionica je zapravo bila svojevrsni nastavak o temi održive mode. Program sam otvorila usmjeravajući pogled na događanja izvan dominantnih modnih centara – na primjeru Instituta održive mode u Koprivnici koji svojim radom uvodi i potiče promjene.”

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Kustosica Ivana je oličenje svestranosti, a dar da predosjeti duh vremena uvjerljivo prenosi u sve što radi. Radionica u kojoj je demonstriran postupak izrade boja od bilja, afirmira sve popularniji dodir ljudske ruke, čudesni moment uranjanja u događaj i kreaciju, nešto kao kontrast modnom sustavu kao diktatu.

U nastavku slijedi, pojašnjava kustosica dalje, još jedna kreativna radionica u kojoj će polaznici stvarati vizualni i tekstualni sadržaj za modni fanzin. Ova radionica se održava 12. 6, a prema najavi, za razliku od tržišno usmjerene modne produkcije, ovdje se moda istražuje kroz DIY pristup (do it yourself, engl. uradi sam) i to izvan komercijalnih standarda i estetskih očekivanja. Još jedan osvrt na program održan u četvrtak 8. ovog mjeseca. Govorilo se o muzealizaciji mode, doznajemo da je ekspertica za ovu temu rođena Sarajka.

Ostavština obrtnice Žuži Jelinek/

Ostavština obrtnice Žuži Jelinek

- Možda će čitateljima Oslobođenja biti zanimljivo da je muzejska savjetnica Maja Arčabić, rođena Alilović, koja je rođena i odrasla u Sarajevu, predstavila ostavštinu krojačkog salona Žuži Jelinek, dizajnerski rad Zdenka Krpana u zagrebačkoj tvornici Kamensko te modni atelje Nataša koji su osnovali Vesna i Drago Muhić, objašnjava Ivana.

Ostavština dizajnera Zdenka Krpana: U tvornici Kamensko/

Ostavština dizajnera Zdenka Krpana: U tvornici Kamensko

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Spomenute ostavštine oblikovale su modnu povijest Zagreba, ističe. S obzirom na njihovo vremenski različito djelovanje, svjedoče o modnim promjenama i njihovim usvajanjima na lokalnoj razini, napominje. Sjećate li se Žuži Jelinek? Modno je osvješćivala, pišu kroničari, mnoge žene bivše Juge. Imala je krojački salon u središtu Zagreba, a njezina uloga u usponu tvornice tekstila Varteks iz Varaždina je legendarna.

Ostavština Vesne i Drage Muhić, modni atelje Nataša/

Ostavština Vesne i Drage Muhić, modni atelje Nataša

Od 1956. do 1961. s ogromnim uspjehom prezentira modu tadašnje Jugoslavije, pogotovo Varteksa. Kruna ove suradnje je promocija njezine kolekcije kaputa izrađenih isključivo od Varteksovih tkanina u New Yorku. Kreacije Žuži of Yugoslavia ulaze u kalendar događaja i tekstove modnih kritičara. Na američkom tržištu među najprodavanijim produktima varaždinske tvornice je kreacija Žuži Jelinek za Varteks iz 1961. haljina s dvorednim kopčanjem pod nazivom Randez-vous (franc. ljubavni sastanak).

Muzealizacija mode je prvenstveno tretman mode kao dokumenta, što je isto u fokusu autorice koncepta manifestacije. “U programu sam također željela dati prostora aktualnim povijesnim istraživanjima mode i odijevanja na primjeru nadolazeće studijske izložbe ‘Između korzeta i dresa: Žene u sportu (1874. – 1939.)’ u Hrvatskom športskom muzeju u Zagrebu. Ta istraživanja donose nova saznanja o odnosu mode i sportskog odijevanja na domaćim primjerima, uključujući i teme vezane uz položaj žena u sportu”, komentira.

Ukazuje na posebne segmente koje preporučuje posjetiteljima. Ivana kaže da konvencionalni modni mediji najčešće usmjeravaju pažnju prema modnim centrima moći i luksuznim brendovima. “U programu mi je bilo važno uspostaviti odnos prema takvim centrima kako bih ukazala na aktualna istraživanja koja prikazuju drugu stranu medalje i nude kritičke pristupe. Modna industrija često ostvaruje profit temeljen na neetičnim praksama – ne samo eksploatacijom radnika u proizvodnji, već i kreativnih radnika u modnim centrima. Stoga smatram važnim predstaviti etnografska istraživanja Giulie Mensitieri koja u jednom takvom centru istražuje skrivenu stranu blještavog kapitalizma.”

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Tko je Polly Magoo?

Program u CeKaTeu uključuje i dvije zagrebačke filmske premijere. Prvi put će se u Zagrebu moći vidjeti danas kultni film iz 1966. “Tko si ti, Polly Magoo?” redatelja i fotografa Williama Kleina, “polazi od blještavila modne scene i medija koji je okružuju te nudi sakrastičan i subverzivan komentar modne industrije”. Premijerno će biti predstavljen i dokumentarni film “La Pitturessa” iz 2024.

Polly Maggoo/

“Tko si ti, Polly Magoo?”

Modna industrija je i prostor kreativnog stvaralaštva te moćna platforma koja daje vidljivost određenim temama, ističe sugovornica Oslobođenja. “To se primjerice pokazalo u slučaju Anne Paparatti, koja je bila aktivna na talijanskoj umjetničkoj sceni od 1960-tih, no dobila je vidljivost izvan umjetničkog svijeta tek nakon što kreativna direktorica modne kuće Dior 2021. koristi njezinu sliku kao scenografiju za modnu reviju.”

Nižu se sudbine, ali i priče. Na programu je i čitalačka večer pod nazivom “Moda i svakodnevica”. “Uključila sam i čitalačku večer, jer smatram važnim da kroz čitanje tekstova o modi i odijevanju promišljamo i dijelimo vlastita iskustva – estetske i identitetske odluke koje svakodnevno donosimo u vezi s odijevanjem, upravo u tom segmentu skrećemo pažnju na sebe i na to kako vizualno i kolektivno odgovaramo na kulturne i društvene aspekte mode”, kaže Ivana.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Tako dolazimo do još jednog pokušaja definiranja mode po kojem je moda sama po sebi medij jer intenzivno komunicira pa ima jako puno slojeva. Stižemo i do najavljene šetnje Zagrebom. “Povezuje urbani prostor s naslijeđem tekstilne industrije, pričama o lokalnim dizajnerima i krojačkim salonima te suvremenim mjestima modne proizvodnje”, opisuje voditeljica programa.

Ono što bi vaša reporterka svakako preporučila to je predavanje Emocionalni modni dizajn – istraživanje i praksa, Duje Kodžomana s Tekstilno-tehnološkog fakulteta u Zagrebu. Prema najavi, riječ je o interdisciplinarnom području koje se temelji na studijama iz psihologije mode i odijevanja, estetike i teorija dizajna usmjerenih na korisnika. Emocionalni modni dizajn odnosi se na istraživanje odnosa između osjetila, odjeće i emocija kroz analize preferencija boja, tekstura i taktilnih kvaliteta, mirisa, te zvuka koji nastaje trenjem tekstilnih materijala tijekom nošenja, pojašnjava se. Sjetiš se još nekih definicija mode: moda je područje želje, spoj umjetničke volje i duha vremena itd. Tijelo ide gdje može, a duh gdje hoće, tvrde filozofi. Kustosica Ivana i CeKaTe vode na turneju kroz izazovni svijet mode, programi su idealno posloženi, slika svijeta u kojem živimo.