Dodir ljudske ruke je uvijek u modi

Izložba je postavljena na dvije lokacije
Velika europska izložba pod nazivom “Future Legacies” otvorena je 15. svibnja u Ljubljani na dvije lokacije, u Centru Rog i u Muzeju za arhitekturu i dizajn. Prema najavi, izložba donosi jedinstven pregled inovativnih suradnji između dizajnera, obrtnika, znanstvenika i kulturnih institucija iz šest europskih zemalja pod vodstvom platforme za suvremeni obrt i dizajn Made In.
Platforma Made In financirana je sredstvima Europske unije. Među zemljama partnerima je i Bosna i Hercegovina, odnosno Muzej grada Zenice. Radovi pokazani na izložbi dolaze iz BiH, Hrvatske, Njemačke, Portugala, Srbije i Slovenije.
Trogodišnja suradnja
Organizatori izložbe su Centar Rog i Muzej za arhitekturu i dizajn Ljubljana (Slovenija), udruga Oaza i organizacija Drugo More (Hrvatska), Muzej grada Zenice (BiH), State Art Collection Dresden (Njemačka), Muzej za umjetnost i obrt Zagreb (Hrvatska), Nova Iskra Beograd (Srbija), Passa Ao Futuro (Portugal) i WHZ (Njemačka). Riječ je o europskoj inicijativi koja potiče suradnju između tradicionalnih obrtnika, suvremenih dizajnera i znanstvenika s ciljem istraživanja novih pristupa kroz razmjenu znanja, inovacija i reinterpretacije baštine.
Izložba u Ljubljani rezultat je trogodišnje suradnje svih partnera u projektu Made In. Prezentira presjek više od 60 radionica, istraživanja i suradničkih projekata u kojima se znanja tradicionalnog obrta prepliću s najnovijim znanstvenim dostignućima i suvremenim dizajnom. Kroz četiri tematska poglavlja izložba istražuje i predstavlja reinterpretaciju obrtničke baštine, hibridne ekološke prakse, inovacije uz pomoć prirodnih resursa i prijenos znanja i vještina kroz generacije.
Izložba pruža uvid u nova materijalna rješenja, ali i potiče na dijalog o ulozi zanata u oblikovanju održive budućnosti za zajednicu i okoliš. U postavu se mogu vidjeti predmeti i instalacije izrađene od lokalnih biljaka i algi, suvremeni zlatovez i dr. sve do AI generiranih modnih dodataka i novih načina korištenja prirodnih materijala kao što su tekuća svila ili regenerativna keramika.
Među partnerima ovog velikog projekta je i Muzej za umjetnost i obrt (MUO) u Zagrebu. Jedan od najvažnijih muzeja u ovom dijelu svijeta, najveći u Hrvatskoj i među najstarijim institucijama ove vrste u Eruropi, zagrebački Muzej za umjetnost i obrt ove godine obilježava 145. godišnjicu svog postojanja. Partnerstvo u europskom mega projektu Made In samo je jedna od aktivnosti ovog uglednog Muzeja u slavljeničkoj godini.
Voditeljica projekta za MUO, ujedno i voditeljica muzejskih Zbirki grafičkog i produkt-dizajna Koraljka Vlajo kaže u razgovoru samo za čitatelje Oslobođenja da je MUO logičan partner s obzirom da se projekt bavi prvenstveno dizajnom i obrtima. “Tako da je bilo sasvim logično da smo se mi uključili. Aktualni Made In je nastavak također uspješnog istoimenog europskog projekta iz 2020. koji je rezultirao vrlo uspješnom izložbom i vrlo bogatim katalogom”, kaže gđa Koraljka.
Nakon završetka ovog prvog projekta, zagrebački Muzej za umjetnost i obrt kreće gotovo odmah, zajedno s partnerima, u pripremu novog izdanja Made In, s tim što proširuju broj partnera i uključuju nove iz BiH, Portugala i Njemačke. “Sada nam je također cilj da projekt rezultira s velikom izložbom što se evo i dogodilo u Ljubljani i knjigom, bogatom publikacijom koju opet pripremamo”, dodaje. Objašnjava da MUO zajedno s partnerima iz Hrvatske, udrugom Oaza i organizacijom Drugo More, na ljubljanskoj izložbi predstavlja rezultate suradnje s umjetnicima i dizajnerima koje su povezali s različitim obrtnicima.
Poput ostalih partnera projekta Made In, osigurali su prikupljene informacije o prirodnim materijalima ili načinima obrade koji su specifični za pojedine zemlje. “Zatim smo umjetnicima ostavili otvorene ruke da oni implementiraju ovo znanje. To je nama i bio cilj, razmjena znanja između obtnika, znanstvenika i dizajnera i umjetnika”, govori o velikom dijelu izložbe posvećenom prezentaciji rezultata projekata umjetnika.
Na izložbi u Ljubljani pokazani su i rezultati rada različitih radionica namijenjenih mladim dizajnerima, tzv. ljetnih škola u različitim zemljama. Na izložbi je pokazan i tzv. Knowledge Atlas, Atlas znanja. “Svaka zemlja-partner pojedinačno je prikupila podatke o znanstvenicima, obrtnicima ili prirodnim materijalima ili tehnikama, koje smo objedinili i pokazali na našoj web stranici, zatim na ovoj izložbi, a nadamo se da ćemo to vrlo detaljno pokazati i u publikaciji”, kaže voditeljica projekta iz zagrebačkog MUO o načinu funkcioniranja.
Među predstavnicima Hrvatske na ljubljanskoj izložbi je Igor Eškinja iz Rijeke, vizualni umjetnik svjetskog ugleda o kojem smo prije nekoliko godina opširno izvijestili u subotnjem dodatku Oslobođenja Pogledi u povodu njegove zagrebačke izložbe “Sanjaju li biljke sutrašnjicu?” Ovaj autentični i vrlo daroviti umjetnik u radovima izloženim u Ljubljani bavi se raznim aspektima tematike inspirirane morem.
“Hrvatski projekti fokusirani su na teme mora, zato što je Jadran kao more specifičan, od podmorja do primorja, tipične gradnje kamenom i sl.”, objašnjava gđa Koraljka. Zato što je čarobno Jadransko more neiscrpan izvor inspiracije, dodajmo ovdje.
Tradicionalna znanja
Muzej grada Zenice, kako doznajemo, u Ljubljani predstavlja djela studenta produkt-dizajna Adina Alispahića ostvarena kroz suradnju s kovačem Miranom Matoševićem. “Predstavnik BiH, Muzej grada Zenice jednakopravno je uključen u cijeli projekt i u dijelu u kojem smo sakupljali informacije o obrtima, specifičnostima, prirodnim materijalima, zanatima”, kaže sugovornica Oslobođenja. Opći dojam o projektu? “Mislim da je Made In sjajan projekt, što je očigledno iz entuzijazma i činjenice da smo se uključili i u drugi nastavak ovog projekta. Svi se nadamo da ćemo ići i u treći nastavak”, naglašava gđa Koraljka. Smatra da se Made In jako dobro proširio. Ističe i brojne nagrade u Europi i Hrvatskoj, gdje je Made In osvojio najveću domaću nagradu, Veliku nagradu znanja Hrvatskog dizajnerskog društva. Ističe da je riječ o jako važnom projektu.
“Zato što se bavi onim što nam nestaje pred očima, a to su tradicionalna znanja. Pokušavamo ih sačuvati i prenijeti onima koji rade na sličan način i sa sličnim stvarima, to su dizajneri, umjetnici, koji imaju ideje, žele raditi rukama, a takva znanja im nedostaju. S druge strane, ponekad obrtnicima nedostaje brži pristup, čini nam se da je upravo na izložbi u Ljubljani taj presjek koji bi mogao izroditi novim proizvodima ali i očuvanjem ovoga što imamo”, konstatira zagrebačka muzealka.
Izložba u Ljubljani ostaje otvorena do 6. rujna u Centru Rog i do 14. rujna u Muzeju za arhitekturu i dizajn.