Loša praksa Parlamenta FBiH
Jedanaestog februara 2025. u Parlamentu FBiH planiran je intervju sa kandidatima za sudiju Ustavnog suda BiH. Prethodni put kada se to desilo, u februaru 2023. godine, intervju nije bio uopće najavljen na web stranici Predstavničkog doma Parlamenta FBiH, dok je javnost, koja je uredno najavila svoje prisustvo datoj sjednici, spriječena da nadgleda proces na način da je izbačena iz prostorije u kojoj je održavan intervju.
Dvije godine poslije Radna grupa za provođenje postupka izbora sudije Ustavnog suda napravila je iskorak u provođenju procedure i osiguranja njene transparentnosti, pa je blagovremeno i javno objavila informaciju o tome da će se 11. februara održati intervju sa kandidatima. Mali ali vrijedan iskorak za Parlament FBiH! Međutim, to je maksimum javnosti i transparentnosti koji će javnost dobiti od političke koalicije kojoj je to bilo vodeće obećanje tokom predizborne kampanje 2022. godine.
Tako kada je javnost najavila svoje prisustvo intervjuima, na to je odgovoreno kako to neće biti moguće jer ne postoji pravni osnov i kako bi se zaštitio integritet cjelokupnog procesa izbora sudije Ustavnog suda BiH.
Ovaj stav Radne grupe nas ne treba čuditi ako imamo u vidu da njen sastav čine doktor medicine, doktor ekonomskih nauka, pravnik sa diplomom Evropskog univerziteta u Brčko distriktu BiH i dvoje sudija imenovanih po etničkom paritetu. To za posljedicu ima da Radna grupa vjerovatno ima poteškoće s primjenom različitih metoda tumačenja pravnih normi. Mada, nije ni nužno da pojedinac bude pravnik kako bi razumio i mogao protumačiti izričitu poslovničku normu koja glasi: Dom radi javno! Javnost rada je jedan od osnovnih principa u radu ovog Doma, dok su izuzeci od tog principa ograničeni i izričito navedeni u Poslovniku o radu. Pokušava se igrom riječi učiniti da Radna grupa nije vezana Poslovnikom o radu, jer nije radno tijelo, već neko nezavisno, samostalno tijelo koje postoji svojom voljom i nije vezano bilo kakvim pravilima. Podsjetimo se da je Radna grupa tijelo Komisije za izbor i imenovanje, koja je izričito označena kao tijelo čiji rad je podvrgnut kontroli javnosti, pa time je i Radna grupa vezana normama Poslovnika.
Na jednako banalan, drugi razlog, može se odgovoriti vrlo prosto: upravo suprotno - kontrola i nadzor javnosti nad radom Radne grupe - može doprinijeti samo jačanju integriteta procesa izbora sudije Ustavnog suda BiH i vraćanja povjerenja javnosti u Parlament FBiH. Ako postoji strah kod članova Radne grupe da će javnost obavještavati dolazeće kandidate o postavljenim pitanjima, može npr. ograničiti upotrebu mobitela tokom intervjua ili onemogućiti izlazak iz prostorije dok traje intervju. Samo adekvatni nadzor javnosti može vratiti vjeru građana u rad Parlamenta FBiH. Intervjui su ključni segment procedure jer se temeljem njega rangiraju kandidati i de facto vrši izbor sudije, jer kako nas ranija praksa uči, onaj ko bude prvorangirani će biti predložen od Komisije kao jedini kandidat za sudiju Ustavnog suda BiH. Tajnost procedure i (nezakonito) uskraćivanje prisustva javnosti samo su indikator da se intervjui provode pro forme i da je ishod već poznat - kandidat koji će biti predložen za sudiju je dogovoren među članovima Radne grupe.
U julu 2024. šefovi klubova vladajuće većine, uključujući one koji su članovi Radne grupe, predložili su donošenje nove odluke kojom će se urediti procedura izbora sudije Ustavnog suda BiH. U Prijedlogu odluke je bilo propisano kako se djelovanje Radne grupe temelji na principu javnosti i transparentnosti, a izričito je bilo propisano da će princip javnosti osigurati na način da se svim zainteresovanim zastupnicima, osobama iz naučne zajednice i drugim zainteresovanim licima omogući pristup sjednici prilikom provođenja intervjua u dijelu dvorane predviđene za goste. S obzirom na to da je Radna grupa stava da ima diskreciju da li će ili neće omogućiti uvid javnosti u njen rad, nerazumljivo je zašto njeni članovi, koji su prije šest mjeseci zahtijevali apsolutnu javnost u njenom radu, onda kada imaju priliku da ostvare taj princip u svom radu, biraju suprotno. Od vladajuće koalicije se to možda i moglo očekivati. Šokantno je saučešće sudske zajednice u ovom nezakonitom i nedemokratskom postupanju.
(Autor je viši asistent na Pravnom fakultetu UNSA)