Za Halidom tuguju svi/Benjamin Krnić

Za Halidom tuguju svi/Benjamin Krnić

Balkan na Halidov način

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Ideja Theodora Adorna da je “glazba oblik vremena koje odbija umrijeti” kao da je napisana za Halida Bešlića, čija nedavna smrt ne znači i kraj njegove prisutnosti. Smrt popularnog umjetnika rastužila je čitavu regiju, tako da za Halidom slično tuguje i Ljubljana, Zagreb, njegovo Sarajevo, a zaslužena javna počast mu je iskazana i u Beogradu i Podgorici. Halidov lik i djelo nastavljaju živjeti kroz njegove ritmove, usmenu predaju o humanosti koju je javno pokazivao, a time se potvrđuje da se njegov kultni status koji je imao na prostoru šire regije jugoistočne Europe nastavlja i nakon smrti.

Nakon amaterskog pjevanja u ranoj mladosti u kulturno-umjetničkim društvima, kasnije i u vojnom orkestru za vrijeme služenje JNA, Halid započinje profesionalnu i dugovječnu estradnu karijeru koja je trajala gotovo pola stoljeća. Počeo je pjevati još sedamdesetih godina prošlog stoljeća, vremenu političke stabilnosti i modernizacije, ekspanzije kulture, glazbe i filma ponajviše. Dinamična je to glazbena scena u kojoj se različiti žanrovi dodiruju, od tipičnih pop rock ritmova, nešto progresivnijeg punka, rjeđeg jazza i poneke preteče moderne elektronske glazbe.

Halid Bešlić se afirmira kroz popularne narodne ritmove u koje unosi djelić sebe: glas mu je specifičan i poseban, teme o kojima pjeva dodiruju samu čovjekovu egzistenciju, onaj istovremeno i sjetni i radosni dio. Ljubav, majka, životni fatalizam, starost - motivi su Halidovih pjesama koji će se nastaviti i u osamdesetim godinama, vremenu vrhunca razvoja bivše države, ali istovremeno i početku njezina definitivnog pada. Halidove ritmove ne treba samo promatrati iz umjetničke perspektive već, mišljenja smo, fokus treba biti na njezinoj funkciji u svakodnevnom životu, osobnom i društvenom. Njegovi ritmovi su generacijama pomogli da reguliraju vlastite emocije - pa makar samo i u kafani ili na koncertima - zatim da uspostave socijalnu komunikaciju s drugima i da pruže ljudima estetsko zadovoljstvo, ili onaj jednostavni trenutak relaksiranosti ili mira nakon slušanja njegovih pjesama. Ako ste tugovali za majkom, djetinjstvom i starom kućom, Halid je nudio rješenje, svojevrsnu katarzu u pjesmama. Doživjeli ste brodolom u ljubavi, Halid je to opjevao i predložio rješenja. Muči vas sjeta - izgubljena mladost ili pak strah od starosti i prolaznosti - Halid je i o tome govorio. Kroz svoju glazbu Halid nam je svima u određenim fazama života bio svojevrsni psihoterapeut. Gotovo da je nezamislivo da svaki ozbiljniji dernek, teferič, fešta, terevenka, sijelo, veselje i kumpanija budu bez Halida. Njegov glazbeni izričaj uklapao se naprosto u sve naše intimne i kolektivne dinamike. Uklapao se u emocionalne procjepe koje tipični balkanski muškarac uronjen u patrijarhalnu kulturu i nesklon promjenama doživljava. U kafani se taj isti balkanski muškarac rješavao i kanalizirao višak emocija dok su žene na istim i sličnim mjestima doživljavale emancipaciju i prkosile ustaljenim konzervativnim obrascima koje im je društvo namijenilo.

Halidov duh se zadržao i devedesetih godina: dok je oružje zveckalo i urušavalo svaki trag nečega zajedničkog, njegove pjesme su se izvodile na svim pozornicama bez cenzure. Njegov humanitarni rad, a i ljudski napor da ponovo poveže srušene mostove između različitih identitetskih i drugih obala, protuteža je svake one ratnohuškačke i nasilne politike, koje u pravilu karakteriziraju društveni život ovih naših prostora.

I danas, vječni politički neprijatelji u regionalnim okvirima ga oplakuju na sličan način, ističući kako je odlazak Halida veliki gubitak iznad granica i politika. Sličnim riječima oplakuju ga i konzervativni i liberalni, nacionalisti i građanska opcija, kontroverzni i slobodni političari. Za Halidom tuguje i desnica i ljevica, a o njemu čije se djelo nastavlja u nekom novom obliku slično govore i ateisti i vjernici. Povezao je Halid Bešlić kroz svoje pjesme obale koje se u ustaljenim političkim načinima razmišljanja čine posve nespojivima. Kuriozitet je da političke opcije koje teško da mogu ostvariti ikakvu smislenu komunikaciju osim one konfrontirajuće i nasilne, Halida vide kao graditelja mostova, neimara, koji je s lakoćom premošćivao suprotstavljene obale. Dok žale za njegovim odlaskom i sanjajući nekog političkog Halida koji će elegantno i harmonično spojiti različite političke pozicije u smislenu cjelinu, podsjećaju nas kako su upravo oni i najviše udaljili ljudske obale jedne od drugih.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Glazba je umjetnost koja manifestira čovjekov duh, a prostor Balkana je ponajviše poznat po ekspresivnim ritmovima koji kao da imitiraju sve životne dinamike, uspone i padove, radosti i nade. Vlatko Stefanovski, govoreći o balkanskim ritmovima, naveo je kako “ritam u našem regionu nije regularan, kao u zapadnoj muzici”, a ti asimetrični ritmovi naprosto imitiraju život u svoj njegovoj kompleksnosti, pričajući priče, otvarajući stare rane, ali i dajući diskretnu nadu u neko bolje sutra.

Kafane, ta privilegirana mjesta balkanskog glazbenog izričaja, većinom su shvaćena stereotipizirano i banalno. Zaboravlja se da upravo u kafanama započinje recentniji društveni život. Ako je Grčka imala agore, Rim forume, Balkan je imao kafane - mjesta u kojima započinje socijalna interakcija i time se označava početak društvenog života. No, za razliku od razvijenijeg svijeta u kojem je iz tih mjesta započela socijalna interakcija - filozof Habermas će napisati kako društveni život započinje na tim mjestima susreta ljudi - na Balkanu fini društveni život većinom i završava u sličnim mjestima direktne ljudske interakcije, prožetim asimetričnim ritmovima. Tuga za Halidovim odlaskom stoga je i tuga zbog kronične nemogućnosti da se u našim prostorima lijepe ljudske priče i interakcije uzdignu na političku razinu i u javnu sferu, ali i podsjetnik da je ljude moguće povezati.