Ministar unutrašnjih poslova HNK za Oslobođenje: Mijenjamo zakon o javnom okupljanju
Gospodine Mariću, nedavno ste razgovarali sa federalnim ministrom pravde Vedranom Škobićem o Registru pedofila i pratećem Pravilniku koji su stupili na snagu. Kako to sve funkcioniše ne terenu i koja je uloga kantonalnih MUP-ova u ovoj priči?
- Nadležne organizacijske jedinice unutar MUP-a HNŽ-a dosljedno primjenjuju sve pozitivne propise u HNŽ-u, pa će tako biti i s onima koji se odnose na registraciju i izvještavanje nadležnih tijela o svim pojavnim oblicima pedofilije, slijedom čega je formirano posebno povjerenstvo za izradu svih potrebnih evidencija koje se odnose na navedeno.
U medijima, a posebno na društvenim mrežama, objavljene su aktivnosti grupe Panter čiji se članovi bore, kako tvrde, protiv pedofilije. Objavljuju snimke na kojim su predatori s kojim su prethodno stupili u kontakt, a sve njihove aktivnosti usmjerene su na zaštitu djece. Kako gledate na ovaj vid borbe protiv pedofilije i jesu li kazne u ovim slučajevima adekvatne?
- Meni je jasno da javnost može pozdraviti i podržati takav oblik samoorganiziranja i postupanja kada se ima u vidu koje su navodne ciljne skupine takvih grupa, prema kojima po predlošku postoji animozitet.
Međutim, osobno sam iznimno oprezan, a na takav način nastojim usmjeravati kako rad MUP-a tako i građane kod svojih javnih istupa da budemo svjesni potencijalnih mogućnosti zloupotreba korištenja društvenih mreža. Policijske agencije dužne su postupati prema duhu i načelima zakona, od kojih je jedno pretpostavka nevinosti da je osoba kriva tek kad se to utvrdi pravomoćnom sudskom presudom.
Izvan zakona
Točno je da zakon prepoznaje mogućnost općeg prava zadržavanja, prema kojemu svaki građanin može zadržati osobu zatečenu u činjenju kaznenoga djela, a koja se potom mora odmah predati policijskom organu, tužiocu ili sudu ili se ovi organi moraju odmah obavijestiti. Ali, koliko sam upoznat, ni u jednom od ovakvih slučajeva nismo svjedočili in flagranti zaticanju u samom djelu, nego se radi o naknadnom djelovanju prema određenim indicijama. Ono što se može vidjeti na društvenim mrežama izlazi izvan zakonskih okvira, budući da su samo agencije za provođenje zakona nadležne za borbu protiv pojavnih oblika takve vrste kriminalnog ponašanja i pritom je važno naglasiti da je, prema našem pravnom sustavu, samopomoć u vidu uzimanja zakona u svoje ruke zabranjena, dapače, kažnjiva kao poseban oblik kaznenog djela (samovlašće).
Budući da su unutar odjela za privredni kriminal MUP-a HNK-a sistematizirana radna mjesta za borbu protiv cyber kriminala, kakve rezultate bilježite?
- Točno je da su unutar Uprave policije MUP-a HNŽ-a sistematizirana nova radna mjesta inspektora za cyber kriminalitet i ovaj potez je već proizveo pozitivne učenike u borbi protiv pojavnih oblika cyber kriminala. Zasad se radi o radnim mjestima, a ne o posebnoj organizacijskoj jedinici koja bi bila u stanju da na sebe preuzme sav teret odgovornosti iz ove oblasti, pa radimo na tomu da skorije vrijeme oformimo posebnu organizacijsku jedinicu na razini odjela i opremimo je dodatnim materijalno-tehničkim sredstvima kako bi mogla odgovoriti na šire zahtjeve koji se odnose na uspješnu borbu protiv svih oblika cyber kriminala. Naše je trajno opredjeljenje sistemsko ulaganje u odgovarajuće stručno usavršavanje i provođenje različitih vrsta obuka u oblasti cyber kriminaliteta.
Kako biste ocijenili sigurnosnu situaciju u HNK-u, posebno nakon nereda i nemilih scena kakvim je javnost nedavno svjedočila i šta je sa izmjenama Zakona o javnom redu i miru o kojim ste u ovom kontekstu govorili?
- Sigurnosna situacija u HNŽ-u može se ocijeniti kao zadovoljavajuća, što smo tvrdili tijekom i nakon svih događaja koju su ove godine privlačili pažnju javnosti. Ukoliko bismo analizu sigurnosne situacije sveli na jedan zaključak, rekao bih da su prvi naslovi priopćenja sa pojedinih medija nakon događaja utjecali na osobne osjećaje sigurnosti kod ljudi, dok je realno stanje sigurnosti prema parametrima koje pod nadzorom drži MUP drugačije. Uvjeren sam da smo sa nekoliko pres-konferencija, na kojima smo iznijeli rezultate pojedinih istraga i rada, postigli kod javnosti efekt i dokazali da MUP radi temeljit posao otkrivanja i sprečavanja kaznenih djela i počinitelja.
Ono s čim se pritom suočavamo, a što nam predstavlja svojevrsnu otežavajuću okolnost, jeste naravna činjenica da u prvim fazama istrage ne možemo i ne smijemo istupati s podacima koje javnost najviše želi čuti, jer bismo time mogli kompromitirati planirane službene radnje. U odnosu na spomenuti zakon, ovo ministarstvo radi na izmjenama propisa iz oblasti javnog reda i mira, te mirnog i javnog okupljanja kako bismo dobili uistinu suvremeno zakonodavstvo koje će uspješno odgovoriti svim suvremenim izazovima u oblasti javnog reda i mira, te mirnog i javnog okupljanja. Ovaj posao traje nešto dulje, jer mu pristupamo sa maksimalnom pozornošću.
Da li ste barem dijelom riješili problem nedostatka policijskih službenika u HNK-u i koji su još problemi koji otežavaju vaš rad?
- Nedostatak policijskih službenika je gorući problem u našoj županiji s kojim smo se uhvatili ukoštac i nemamo namjeru posustati dok ga ne riješimo. Treba imati na umu da naš MUP značajno razdoblje nije imao komesara, zbog čega su bili usporeni ili zaustavljeni brojni procesi među kojima je i prijem policijskih službenika. Kada se ovome pridoda činjenica da tijekom tekuće i naredne godine prestaje radni odnos za više stotina policijskih službenika, onda može biti jasno koje su dimenzije ove problematike. Naravno, odlazak aktivnih policijskih službenika ne podrazumijeva automatski prijem novih, jer provođenje konkursa i upućivanje na višemjesečnu obuku traže vrijeme.
Slijede konkursi
No, odnekud se mora početi i smatram da se uspješno nosimo i s tom vrstom izazova, tako da smo pravovremeno planirali i otpočeli konkursne procedure. U proteklom razdoblju, uspješno je okončano školovanje 100 policijskih službenika u činu policajac i 30 policijskih službenika u činu mlađi inspektor, a u toku je konkurs za prijem još 120 policijskih službenika u činu policajaca i 25 u činu mlađi inspektor, dok u predstojećem razdoblju, vjerojatno i prije okončanja otvorenog konkursa, kanimo objaviti konkurs za još oko 200 policijskih službenika. Dodatni problemi koji otežavaju rad najviše se ogledaju u sporim procedurama nabavke potrebne policijske opreme poput uniformi i organiziranja obimnih edukacija kojima želimo kod novoprimljenih policijskih službenika što prije postići opću i specijalističku osposobljenost i izvrsnost u policijskim vještinama.