Fra Mile Babić za Oslobođenje: Vrijeme je za istinsko pomirenje i povratak Kristu

Fra Mile Babić/
Prof. dr. fra Mile Babić: Ljubav prema bližnjemu uključuje ljubav prema svakom čovjeku
Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Najveći kršćanski blagdan je pred nama. Koju poruku upućujete vjernicima?

- Poruka je sljedeća. Isus i njegovi učenici zasadili su slobodu u ovaj neslobodni svijet, ljubav u ovaj svijet mržnje, puni život u ovaj svijet nasilja nad životom. Isus je htio da izađemo iz svijeta nasilja i prijeđemo u svijet nenasilja, iz svijeta oholosti u svijet poniznosti, da Bog kraljuje među ljudima, a to znači da Božje vrijednosti vladaju među ljudima: pravda, istina, sloboda, mir i ljubav, a ne čovjek nad čovjekom. Isus je ljudima navijestio Boga koji bezuvjetno voli svoje prijatelje i neprijatelje, jer on “daje da sunce njegovo izlazi nad zlima i dobrima, i da kiša pada pravednicima i nepravednicima” (Evanđelje po Mateju 5,45). Mi smo svi Božji neprijatelji, jer smo grešnici, a Bog nas voli bezuvjetno. Isus je prakticirao ljubav prema prijateljima i prema neprijateljima, a to znači prema onima koje je tadašnja religijska vlast proglasila neprijateljima (osobito carinike i grešnike).

Velika sramota

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Predstavnici tadašnje religijske i političke vlasti osudili su Isusa na smrt vješanjem na križ. Religijska vlast osudila ga je kao bogohulnika i zavodnika naroda, a rimska politička vlast kao političkoga pobunjenika (zločinca) i kao veleizdajnika. Predstavnici vlasti, tj. oni koji stalno žele uvećavati svoju moć i vlast nad ljudima, tako se ponašaju do danas. Nedužna čovjeka, koji je prošao zemljom čineći svima dobro, proglase krivim: svoju, dakle, žrtvu proglase krivom, a sebe (počinitelje zločina) proglase svetima, božanskima i nezabludivima. I to im je uglavnom uspijevalo, jer je, po njihovim tekstovima, žrtva uvijek kriva. Kod Isusa prvi se put dogodilo da su počinitelji zločina (svećenički glavari, pismoznanci i starješine) upravo razotkriveni. Naime, Isusovi učenici, koji su se iz straha od vlasti razbježali za vrijeme Isusove muke i njegova raspinjanja na križ, odjednom su postali hrabri, počeli su govoriti da su sreli Uskrsloga Isusa, i više ne strepe ni pred vlašću, ni pred ubojicama. Djela apostolska (spis Novoga zavjeta) stalno o tome govore i ponavljaju: Ubili ste pravednika, ubili ste dobra i nedužna čovjeka. Govore, dakle, istinu koja nas oslobađa od laži.

Ove godine i Uskrs i Vaskrs obilježavaju se iste nedjelje. Koliko je važno da njegujemo vrijednost zajedništva i dijaloga? Šta činiti za dobrobit svih nas?

- Velika je sramota za sve nas kršćane, bez obzira na imena naših zajednica, da smo stoljećima živjeli u uzajamnoj ekskomunikaciji (izopćenju) i da smo jedni na druge bacali anatemu (prokletstvo) te da smo uzajamno ratovali. To se događa i danas: Rusija je napala Ukrajinu. Jedini način obnove i sjedinjenja jest povratak Isusu Kristu, njegovoj formi života. Isus je mjerilo kojim se trebamo mjeriti: svaki kršćanin pojedinačno i svaka kršćanska zajednica. Postoji riječ reformatio: re (reditus) znači povratak čovjeka Isusovoj formi života. Tko je bliži Isusu, taj je više kršćanin. O tome je pisao naš veliki fra Matija Divković (1563-1631) u predgovoru svojim “Besjedama”, gdje poziva kršćane, koji tada međusobno ratuju u zapadnoj Europi, da ih Isuskrst, sveti Franjo i on, nedostojni sluga iz Bosne, pozivaju na mir.

Isus je oprostio svojim ubojicama, jer je i njih volio bezuvjetno: “Oče, oprosti im, ne znaju što čine!” (Evanđalje po Luki 23,34). Čovjek je slobodan kad se ne boji ni smrti ni ubojica. Iz takve slobode izvire posve nesebična ljubav, koja jedina usrećuje čovjeka. To troje ide skupa: sloboda, ljubav i sretan (puni) život. Isus je, dakle, došao među nas da bismo imali puni život, i to život u izobilju. Tako stoji u Ivanovu Evanđelju (10,10). Isus zauvijek ostaje Raspeti i Uskrsnuli, jer je razapet zbog naše slobode. Sloboda do danas dolazi u ovaj svijet preko onih ljudi koji su radi slobode bili progonjeni, mučeni, vješani, raspinjani i zatvarani, kaže fra Babić

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Kako da se čovjek odupre silnim izazovima svakodnevnice?

- Čovjek se može oduprijeti svim izazovima svakidašnjice i svladati sve teškoće ako shvati da mora mijenjati nabolje samoga sebe, a ne druge. Ovi koji su na vlasti u BiH, huškaju naše ljude i narode jedne na druge. Politička vlast morala bi, po svojoj definiciji, uspostavljati mir među ljudima, a ne širiti prijetnje i tražiti krivce uvijek u drugom narodu. Oni šire strah od drugih naroda, a onda nas tobože štite od njih.

U trenucima teške i tmurne političke atmosfere u našoj zemlji, na koji način sačuvati zdrav razum?

- Zdrav razum možemo sačuvati tražeći istinu, čitajući istinite knjige i družeći se s iskrenim i istinitim ljudima. Danas na svim stranama ljudi krivotvore svoju vlastitu povijest, a vlastitu djecu odgajaju u laži i neistini. Čovjek koji želi spoznati istinu uviđa da svakom narodu, pojedincu i državi propast dolazi iznutra, a ne od tobožnjih neprijatelja. Neka se svatko istinski pozabavi prošlošću svoga naroda, pa će to lako uvidjeti.

Koliko domaće političke elite zloupotrebljavaju etničke grupe u BiH, ali i religiju, kako bi ostvarile lične ambicije i interese? Kako se oduprijeti?

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

- Domaći političari svaki dan deklarativno (samo na riječima) izjavljuju da vole svoj narod i svoju religiju, a zapravo tim lijepim riječima sakrivaju istinu. Veliki mislioci, počevši od starih Grka do danas, pokazali su nam da se ljubav dokazuje djelom: dokaz ljubavi je izvršenje djela (probatio caritatis est exibitio operis). U Evanđelju po Mateju Isus govori o tome da ga narod časti samo usnama, samo lijepim riječima, a srce mu je daleko od njega: “Narod me ovaj usnama časti, a srce mu je daleko od mene” (15,8). Zatim, u istom Evanđelju kaže sljedeće: “Na Mojsijevu stolicu zasjedoše pismoznanci i farizeji. Činite, dakle, i obdržavajte što vam kažu, ali se nemojte ravnati po njihovim djelima, jer govore, a ne čine” (23,1–3).

Zašto je političkim predstavnicima Hrvata u BiH neprihvatljiva svaka pomisao o BiH kao građanskoj državi? Nanose li prijedlozi Izbornog zakona na kojima HDZ godina insistira, zapravo, najviše štete Hrvatima u BiH?

- Da bih na ovo pitanje odgovorio, trebao bih napisati cijelu knjigu, ali ću reći ono što je bitno. Toliko je toga o građanskoj državi i o tome Izbornom zakonu rečeno, i toliko je uzajamne mržnje zbog njega proizvedeno, da bi čovjek mogao zaplakati kao prorok Jeremija u Starom zavjetu. Građanska država nastaje onda kad se pojave slobodni pojedinci. U svim trima narodima u BiH možemo te slobodne pojedince nabrojiti na prste. Tko je slobodan pojedinac? Slobodan pojedinac je onaj koji misli samostalno, koji slijedi svoj vlastiti um, a ne tuđi. Slobodan pojedinac nije ničiji sljedbenik i ne želi imati sljedbenike. Čovjek koji se odrekao svjetla svoga uma, taj je slijepi sljedbenik, a slijepi sljedbenik je nasilan. Ljudi postaju sljedbenici iz straha, kukavičluka i lijenosti. A što imamo kod nas? Sve tri strane u Bosni proizvode sljedbenike, što znači da temeljito negiraju slobodu pojedinca: njegovo dostojanstvo, prava i slobode. A time ruše ključnu pretpostavku za građansku državu tako što provode nacionalnu homogenizaciju, koja je radikalna negacija slobode čovjeka pojedinca.

Kriza morala

Ta homogenizacija uvodi crno-bijelo prikazivanje stvarnosti. Veliki mislioci – kakvi su Hegel ili Kant – davno su nam pokazali da crno-bijelo mišljenje nije nikakvo mišljenje, nego izraz taštine, umišljenosti i mržnje. Ta crno-bijela uzajamna isključivost vodi našu zemlju u propast. Tko voli svoju zemlju, to neće činiti. Iz ovoga slijedi: najprije sloboda pojedinca, njegovo dostojanstvo, prava i slobode (ono što je univerzalno), a onda nacionalna pripadnost (ono što je partikularno). ZAVNOBiH je 1943. uveo ravnopravnost naroda, a 1944. ravnopravnost građana (slobodnih pojedinaca).

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Kakvu ulogu trebaju imati religijske vođe i službenici u izgradnji stabilnog i zdravog društva u BiH?

- Njihova će uloga biti značajna i dostojna njihova položaja ukoliko budu provodili sve moralne bezuvjetne zapovijedi, jer današnja kriza čovječanstva nije ništa drugo nego teška kriza morala. Zatim, da se drže biti svoje religije, a to je ljubav prema Bogu i ljubav prema bližnjemu, pri čemu ljubav prema bližnjemu uključuje ljubav prema svakom čovjeku kojeg susrećemo, bez obzira na njegovu pripadnost.