Feđa Begović: Svaki bosanskohercegovački grad nudi nešto što će vam oduzeti dah

Putovanje BiH za predstavnike međunarodnih medija u organizaciji projekta USAID Turizam/
Putovanje kroz BiH za predstavnike međunarodnih medija
Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Tri glavna cilja su nam dovesti više turista u BiH, produžiti njihov boravak i povećati njihovu potrošnju, kaže Feđa Begović, direktor projekta USAID Turizam

Za početak možemo li ukratko predstaviti USAID-ov Projekt razvoja održivog turizma Bosne i Hercegovine - Turizam?

- Sa zadovoljstvom. Vlada Sjedinjenih Američkih Država pruža dugoročnu podršku ekonomskom razvoju BiH i u ovom slučaju putem razvoja turizma u našoj zemlji. Ukratko, tri glavna cilja petogodišnjeg projekta USAID Turizam su dovesti više turista u Bosnu i Hercegovinu, produžiti njihov boravak ovdje, te povećati njihovu prosječnu potrošnju. Aktivnosti projekta fokusiraju se na međunarodnu promociju, razvoj turističkih proizvoda, podršku investicijama u turizmu i razvoj radne snage.

Puni tempo

U saradnji sa partnerima iz privatnog i javnog sektora projekt radi na strateškom razvoju turizma i uklanjanju barijera koje koče taj razvoj uz primjenu najboljih svjetskih praksi koje će dati zamah razvoju održivog turizma u BiH, a kroz to podržati i razvoj drugih sektora, kao što je poljoprivreda. Projekt pokriva cijelu Bosnu i Hercegovinu, sa uredima u Sarajevu, Mostaru i Banjoj Luci.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Svjedoci smo brojnih radionica, događaja koji se promovišu putem ovog projekta. Koliko ste zadovoljni do sada urađenim?

U konačnici, mislim da je najbitnije da pojačamo saradnju između ove tri oblasti, tako da jedni drugima šaljemo goste i pravimo reklamu, kazao je Begović

- Projekt je dinamičan i zajedno sa partnerima realizujemo veliki broj aktivnosti. Dozvolite mi da spomenem nekoliko skorašnjih primjera: Kako bi mogli nuditi Bosnu i Hercegovinu kao destinaciju, preko 100 turističkih agencija iz Brazila pohađalo je naš webinar o destinaciji na online akademiji na portugalskom jeziku; U Bruxellesu smo u EU parlamentu prezentirali Vinsku cestu Hercegovine članovima Evropske mreže vinskih gradova RECEVIN, koja je Mostaru dodijelila titulu Evropskog vinskog grada Dionisio 2024; Pojedinci iz cijele BiH završili su u junu oko 500 online kurseva na Turizam Akademiji, a certificirali smo i preko 40 radnika kroz programe obuka na radnom mjestu u hotelima u Sarajevu i Banjoj Luci; Radili smo i webinar, propraćen direktnim sastancima sa ministarstvima, hotelima i bankama o temi energetske efikasnosti u turizmu.

Da odgovorim na vaše pitanje, zadovoljni smo dosadašnjim rezultatima i saradnjom sa cijelim sektorom, i nastavljamo punim tempom. Puno se radi na umrežavanju aktera u turizmu s ciljem bolje sinergije na terenu i po tome je turizam specifičan u odnosu na druge sektore - bogatija ponuda privući će više turista i rezultirati dužim boravkom, uz povećanu potrošnju.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

image

Feđa Begović, direktor projekta USAID Turizam

Kakve su sve aktivnosti planirane u toku ove godine ?

- Nastavićemo sa intenzivnim promotivnim aktivnostima na ključnim tržištima, primarno kroz predstavljanje destinacije i organizaciju B2B susreta sa turoperaterima i agencijama iz cijelog svijeta. Nastavljamo raditi sa aerodromima na širenju mreže letova koja nas kao destinaciju povezuje sa turistima, a planirane su i dalje aktivnosti po pitanju digitalne promocije.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Aktivnosti projekta fokusiraju se na međunarodnu promociju, razvoj turističkih proizvoda, podršku investicijama u turizmu i razvoj radne snage

Aktivnosti razvoja turističkih proizvoda u velikoj mjeri se fokusiraju na bogatu ponudu baziranu na našoj kulturnoj baštini, prirodnim resursima i gastroturizmu, te ćemo nastaviti aktivnosti na razvoju Najljepših sela BiH, Vinske ceste Hercegovine, brojnih inicijativa vezanih za avanturistički turizam i drugih turističkih proizvoda koji su entitetskim strategijama razvoja turizma prepoznati kao prioritetni.

U pogledu razvoja radne snage, nadamo se da će Univerzitet u Tuzli uskoro dobiti prestižni UNWTO TedQual certifikat, te nastavljamo sa intenzivnim programima obuka uposlenika u turizmu i ugostiteljstvu. Radimo na razvoju nekoliko projekata javno-privatnog partnerstva u turizmu, a nadamo se i da će oba doma federalnog Parlamenta uskoro usvojiti strategiju razvoja turizma koju je prošle godine usvojila Vlada FBiH.

Kako biste ocijenili turistički potencijal BiH i kako ga još bolje i više promovisati i unaprijediti?

- Kao destinacija stvarno imamo puno za ponuditi, ali kad god se spomene turistički potencijal, sjetim se jedne izreke: Potencijal znači da bismo mogli zaraditi na nečemu, ali se to ne dešava. Na primjer, mnoge tvrđave širom BiH možete posjetiti da ne platite ulaz, te u njima ne postoji nikakav sadržaj, poput restorana, kafića ili muzeja, na koji biste mogli potrošiti novac. To je potencijal, ali ga ne ostvarujemo. Zato nam trebaju investicije u turizam. Investicije mogu doći kroz bankarski sektor, animiranje raspoloživog privatnog kapitala, domaćeg i stranog, ali i značajniju podršku svih nivoa vlasti kroz podsticaje. To je jedna od stvari na kojoj USAID Turizam radi i pozivamo zainteresovane investitore da nam se jave kako bismo vidjeli koja vrsta podrške je moguća. Kada je u pitanju promocija turističke ponude, dovođenje stranih turoperatera i medija u posjete upoznavanja (fam trips) se pokazalo kao odličan promotivni alat koji donosi vidljive i konkretne rezultate. To je jedna od aktivnosti koju realizujemo sa brojnim partnerima, a imamo otvoren i grant poziv na ovu temu (više informacija na turizambih.ba).

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

image

Putovanje Vinskom cestom Hercegovine za predstavnike bh. medija/Igor Isanović

Za neke destinacije ni građani BiH nisu čuli. Na koji način Turizam pronosi dobar glas o bh. destinacijama?

- Mogu spomenuti tzv. Hub and Spokes model, odnosno model primarnih i sekundarnih destinacija, gdje smo u saradnji sa Turističkom zajednicom Kantona Sarajevo i Gradom Mostarom pripremili vodiče za Sarajevo, Mostar, a trenutno radimo na vodiču i za Banja Luku, kojim se ove destinacije povezuju sa manjim, zanimljivim mjestima u svom okruženju. Drugi zanimljiv primjer vezan je za inicijativu Najljepša sela BiH, koju razvijamo prema svjetskom modelu, i gdje smo skrenuli pažnju na neka nevjerovatna mjesta u kojima puno građana BiH nikada nije bilo. Brojne turističke organizacije širom BiH rade fantastičan posao po pitanju promocije lokalne ponude, a organizuje se i sve više kulturnih i sportskih događaja međunarodnog karaktera, koji prave odličnu reklamu za destinaciju i mi to nastojimo podržati, kao što je bio slučaj sa Svjetskim prvenstvom u raftingu 2022. u Banja Luci.

Postoji li recept da zainteresujemo strane turiste, a zašto ne i domaće, da BiH bude nezaobilazna na njihovoj turističkoj mapi?

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

- Interes stranih turista već postoji i drago mi je da je ova sezona odlično počela. U 2019. godini smo prema statističkim podacima imali oko 1,2 miliona stranih turista, dok će ova godina, nadamo se, nadmašiti taj rezultat. Bitno je da istovremeno razmišljamo o produžetku boravka gostiju (statistika iz 2019. kaže da su to samo dvije noći), i povećanju njihove potrošnje (po procjenama prosjek je oko 90 $ dnevno po osobi, za sve troškove boravka na destinaciji). Jedna od aktivnosti koje smo implementirali na ovom polju u saradnji sa federalnim Ministarstvom okoliša i turizma jeste prva promotivna kampanja destinacija u BiH na najvećoj svjetskoj stranici za putovanja Tripadvisor, koja je dosegla 16 miliona ljudi širom svijeta.

Za domaće turiste situacija se također popravlja i drago mi je da smo se počeli takmičiti u otkrivanju nekih novih domaćih destinacija. To je odlično i mi smo kao destinacija po mnogo čemu specifični, pa to onda treba iskoristiti i prema domaćim turistima. Rijetko gdje u svijetu ćete se okupati u čistim rijekama i jezerima, hodati planinama koje kao da su samo vaše, uživati u gastroponudi po cijenama koje vam u inostranstvu mogu kupiti kuglu sladoleda. To ne znači da ne treba putovati van BiH, već da je pogrešno zanemariti sve ove lijepe stvari koje nas okružuju i koje su nam dostupne cijele godine. U konačnici, najbitnije je da nam gosti odu zadovoljni, a zato se puno radi na profesionalizaciji radne snage, kao i na razvoju turističke ponude.

Avanturistički i ruralni turizam, gastronomija, samo su dio onoga što BiH ima ponuditi, ali sigurno to može još unaprijediti. Kako?

- Imamo odličnu ponudu, ali moramo nastaviti razmišljati šta može biti bolje i zanimljivije. U avanturističkom turizmu moramo razmišljati dugoročno i voditi računa o održivom turizmu i očekivanjima stranih gostiju. Jedan od naših najvažnijih projektnih ciljeva stoga je proširenje zaštićenih područja u Bosni i Hercegovini, kao i efikasniji menadžment postojećim nacionalnim parkovima. Naprimjer, ne može se dozvoliti kvadovima i džipovima vožnja po zelenim površinama, jer ćemo time uništiti prirodu koju imamo. U ruralnom turizmu mora se napraviti iskorak sa proizvoda na iskustvo, u smislu da gostu pokažemo kako se prave sir, pita, kolač ili neka rukotvorina, umjesto da mu to samo prodajemo kao proizvod.

Davanje šanse

U gastronomiji smo generalno odlični i gosti su zadovoljni, ali moramo se malo više potruditi da promovišemo specifične lokalne proizvode, koji imaju tradiciju i priču. USAID Turizam je nedavno podržao certifikaciju krajiške trahane i omača, kao i glamočkog opanka, i to su samo neki primjeri šta se može ponuditi turistima i zapakovati u jednu lijepu priču.

Brojne su destinacije širom BiH koje bi svi trebali posjetiti, ali, evo, možete li izdvojiti nekoliko njih koje oduzimaju dah?

- Ovo je najteže pitanje. Putovanje je moja terapija, pogotovo planinarenje, ali je teško u ovako lijepoj zemlji izabrati favorite. Moja poruka svima bi bila da šansu daju mjestima kraj kojih prolaze, a da nikada u njima nisu bili. Zahvaljujući internetu, danas ćete lako dobiti informacije o turističkoj ponudi svakog mjesta, a pogotovo ako imate prijatelja iz tog mjesta kojeg možete pozvati i pitati za savjet, siguran sam da svaki naš grad nudi nešto što će vam oduzeti dah. Tako sam se ja nedavno zaljubio u Stolac.

Kao dijete me je oduševila rijeka Una i do danas me fascinira NP Una, a prelijepa su mi i sva Najljepša sela BiH koja sam do sada posjetio, pogotovo Prokoško jezero, Blagaj i Krupa na Vrbasu.