Damir Hoyka za Oslobođenje: Ako šutiš i ne komuniciraš, ne možeš snimiti fotografiju

Tu smo na 19. Fotosofiji. Šta ovaj seminar ove godine nudi?
- Fotosofia je seminar koji sam dosta zgodno postavio još od prve sezone, a postavio sam ga iz perspektive fotografa koji je izrastao sam se učeći što god je mogao. I točno sam znao što u stvari ljudima koji ulaze u fotografiju treba, tako da mi nije bilo teško osmisliti koncept ovog seminara. Ovim seminarom sam htio odabranima ponuditi mogućnost da isprobaju sve ono za što sam se morao vrlo žestoko potruditi da dođem uopće do uvjeta da bih neke takve fotografske vrste isprobao. Tu prvenstveno mislim na modnu fotografiju, gdje ti, da bi uopće snimio modnu fotografiju, trebaš niz suradnika: trebaš modela, stilistu, modnog kreatora, hair stiliste, make up artiste, hrpu ljudi koju ti nemaš kad startaš.
Važnost komunikacije
Isto tako kada hoćeš snimiti portret celebrityja, nemaš celebrityja jer ti ga ne znaš, u krajnjoj liniji želio sam da seminaristima otvorim mogućnost da snimaju za velike klijente. To je jedan od načina na koji se može živjeti od fotografije, da za velike klijente radite fotografije koje odgovaraju njihovom marketingu. To su neka tri momenta na kojima sam bazirao ovaj seminar. Ubacio sam i artističku fotografiju za koju mislim da je kruna fotografije, u smislu da je to vrsta fotografije u kojoj nema nalogodavca, nego je umjetnik taj koji sam odlučuje šta će raditi i potpuno je slobodan. I mislim da svaki fotograf koji se ozbiljnije bavi ovim poslom treba gajiti tu vrstu želje.
Cijela poenta Fotosofie, čini se, jeste stvoriti dinamične uslove za seminariste, u kojima se oni mogu na najbolji način kreativno ostvariti?
- Tako je, i tu je, ustvari, već u startu obavljen veliki dio posla. Kada fotograf ima sve uslove, onda mu ostaju još njegova kreativnost i njegovo snalaženje da iz toga što mu je ponuđeno izvuče maksimum te da se tu istakne sa svojom idejom, kreativnošću i sposobnošću. Sa time što si organiziran, elokventan, što komuniciraš sa ljudima. Sve to su sastavni dijelovi posla jednog fotografa koje on treba imati ukoliko želi biti uspješan u ovom domenu.
Komunikacija je važan dio fotografskog posla?
Kakvi su Vam generalno utisci nakon devetnaest godina rada na ovom seminaru? Koliko ljudi je zaista ostalo u fotografskom poslu i koliko je Fotosofia seminaristima promijenila život u tom profesionalnom smislu?
- Kada pogledam osamnaest prošlih godina, mislim da je 20-30 posto ljudi koji su prošli seminar promijenilo profesiju. Oni su napustili matične profesije i odlučili se baviti fotografijom. Ili su pootvarali obrte ili su otišli na razne akademije. Ono što mi je posebno drago jeste činjenica da među tih 270 ljudi koji su do sada završili ovaj seminar imamo i niz fotografa koji su danas u samom vrhu fotografskih oblika u regiji. Prekrasno mi je vidjeti da smo zaista uspjeli nekako izlučiti ljude, nanjušiti ljude, koji su predani fotografiji i beskrajno mi je zadovoljstvo što smo im mogli pomoći da odu dalje nego što bi to bio slučaj bez Fotosofie.
Fotosofia svake godine uključuje ljude koji su već prošli ovaj seminar. Pored novih polaznika, oni koji su bili učesnici ranijih izdanja vraćaju se da pomognu i učestvuju u radu. Da li imate utisak da se time stvaraju svojevrsni koncentrični krugovi komunikacije između fotografa, cijela jedna mreža?
- Apsolutno, svi koji dođu na Fotosofiu, imaju priliku upoznati sadašnje seminariste, dakle, one sa kojima su rame uz rame u toj generaciji, ali i prošle seminariste. Kad god imamo neka zajednička događanja, izložbe, svi su pozvani. Na taj način oni se upoznaju, razgovaraju i imaju pripremljen teren za sklapanje prijateljstava. Niz njih to zna iskoristiti, dobro su se umrežili. Gotovo da nema više eventa u Zagrebu na koji dođem a da neko od naših seminarista nije na njemu.
Odgovorno i kvalitetno
Jedni druge podržavaju, preporučuju se za poslove, jer Fotosofia je neka vrsta garancije da će osoba koja je prošla ovaj seminar odgovorno i kvalitetno odraditi posao. Ono što mi je posebno drago jeste da se oni spretniji umreže i sa modnim timom, i sa make up artistima, stilistima, to je jedan od smislova ovog seminara. Osim same fotografije i fotografskog znanja da seminaristi ponesu taj osjećaj saradnje i komunikacije, da se umreže. Pored toga, važno mi je da svi ponesu i tu dobru vibraciju koju nastojim održati sa Fotosofiom, da ljudi nasmijano, dobro raspoloženo, kroz jednu dobru atmosferu, daju maksimalno kvalitetan produkt, atraktivne fotografije.
Da sve bude profesionalno, ali i neposredno?
- Nastojim spajati ljude za koje vjerujem da su otvorenog duha, dobro raspoloženi jedni prema drugima. Mislim da ne postoji ni jedan ovakav događaj, gdje dođe 10-15 celebrityja i potpuno opušteno se daju u sve to što se ovdje radi. Svi smo zajedno, na istoj strani, trudeći se smisliti i realizirati fotografiju koja će publici donijeti novi vjetar, novu ideju, neko oduševljenje gledanjem te fotografije. Bit ovog seminara je da se da poligon svakom kreativcu da svoju vrstu kreativnosti manifestira i realizira, da se istakne i da se prikaže.