Zdenko Štriga, osnivač Coral Consulting Servicea: Čovjek koji nudi rješenja za jugoistočnu Evropu

Zdenko Štriga/Privatni Album
Zdenko Štriga/ Privatni album
Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

U većini država jugoistočne Evrope, pa i u Bosni i Hercegovini, više od 20 godina glavna tema je politika, što u istima održava besperspektivnost i čini prilično sumornu sliku, a mladi svakodnevno odlaze. Za razliku od političara, gospodin Zdenko Štriga, istaknuti poduzetnik i osnivač centra za investicije u jugoistočnu Evropu Coral Consulting Service, u Frankfurtu na Majni, u SR Njemačkoj, nudi nešto novo, nudi nadu, perspektivu, biznis, razvoj.

Šta su glavni ciljevi Coral Consulting Servicea, prvo je što smo pitali gospodina Štrigu.

EKONOMSKO UMREŽAVANJE I FINANSIRANJE PROJEKATA

Mi razmišljamo i djelujemo umreženo, djelujemo lokalno i na nacionalnoj i međunarodnoj razini i radimo zajedno s timom ljudi koji su odlučili razmišljati i djelovati svestrano, održivo i umreženo, kaže gospodin Štriga.

- Moto Corala je profesionalno informiranje, gospodarsko umrežavanje, financiranje i realiziranje investicijskih projekata. U prvom planu je namjera raditi na kvalitetnom informiranju u oba smjera. Kvalitetna informacija već godinama u modernom biznisu je sve. CORAL Consulting Service izdavao bi publikacije u tiskovnom i online izdanju na njemačkom jeziku, radi kvalitetnog i aktualnog informiranja zapadnoevropskog gospodarstva o mogućnostima poslovanja u državama regije. Paralelno ćemo raditi na regionalnom ekonomskom umrežavanju, prije svega, malih i srednjih poduzetnika koji imaju planove razvoja, a nemaju investicijskog kapitala, s potencijalnim stranim partnerima koji raspolažu s kapitalom. Od jednake je važnosti i umrežavanje potencijalnih stranih investitora koji žele investirati u države regije.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

image

Zdenko Štriga/ Privatni album

Financiranje je najvažnija i najkompleksnija zadaća CORAL-a, tu imamo namjeru financiranje podijeliti na tri financijska stupa. Prvi stup bi bilo financiranje iz EU-fondova za regionalni razvoj jugoistočne Europe prekograničnih projekata. Drugi stup bila bi klasična financiranja, investicijskih kuća, bankovnih kredita, strateških partnera ili joint-venture suradnja. U trećem stupu želimo uključiti privatni kapital svih zaintersiranih koji žele ulagati u profitabilne projekte malih i srednjih poduzeća. Tu se želimo fokusirati na moćnu i financijski jaku dijasporu.

Dijaspora može igrati jednu od važnih uloga u ekonomskom razvoju država u regiji, ona može poslužiti kao most za prijenos znanja, razmjenu poslovnih praksi i investicija. Primjer, recimo da jedan strani investitor želi izgraditi jedan proizvodni pogon u jednoj od država regije. CORAL će mu u tome biti na raspolaganju, pomoći će mu da nađe građevinski teren, kao i ured, stan, zatim da kod vlasti ishodi sve dozvole i rješenja, da mu osigura prevoditelje, da ga opskrbi svim informacijama koje ga zanimaju - od prijevoda zakona i privrednih podataka do, ako treba, i reda letenja. To je jedan ozbiljan i odgovoran posao. Ali ako se tako postavite, investitor će to znati cijeniti i rado će i drugim ulagačima preporučiti naše usluge kao i pozitivne investicijske lokacije.

POSLOVNI CENTRI U BIH

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

KADA JE U PITANJU BOSNA I HERCEGOVINA, NEDAVNO STE AKTIVIRALI I POSLOVNI CENTAR: FRANKFURT, SARAJEVO, MOSTAR, BANJU LUKA. KOJI JE CILJ OVIH CENTARA I ŠTA SVE PLANIRATE U NJIMA RADITI?

- Jedna od točaka strategija CORAL-a je i osnivanje predstavništva u državama regije. Za sada smo prisutni na dvije lokacije u Hrvatskoj - Zagrebu i Osijeku i na dvije u BiH, Sarajevu i Mostaru a u jesen namjeravamo otvoriti predstavništvo u Banjoj Luci. Svaki od ta tri ureda u BiH imat će za cilj u prvoj fazi sakupiti što više privrednih informacija kako bi dobili uvid u kvalitetne investicijske projekte na području BiH. Proučavat ćemo projekte, analizirati, da vidimo može li se odmah nešto poduzeti ili ići korak po korak. Ponekad se potencijalni ulagač može relativno brzo naći, ali najčešće je to proces. Morate okupiti ljude koji raspoloažu novcem, organizirati im prezentaciju jednog ili više projekata, predstaviti im kompanije i ljude koji traže sredstva. To uključuje i promociju regije ili grada gdje bi se ulagalo, ali i cijele zemlje.

Sada je jeftin kapital i zbog toga idealno vrijeme za investicije. Većina država u regiji je vrlo interesantna za ulaganja, i zainteresiranost stranih ulagača postoji. Treba ih samo još više motivirati i točno informirati. Zatim, imamo puno neiskorištenog potencijala, a mislim da se kod nas napokon shvatilo da bez investicija nema razvoja nego samo propadanja. I još jedan važan razlog: nikad nisam posumnjao u potrebu postojanja jedne takve centralne informativne točke, bilo je samo pitanje vremena kad će to i drugi shvatiti. "Ključ u ruke" - to je prvi dio formule kao kod izgradnje kuće. Poduzeće, kojem to povjerite, obavi sve: nabavi građevinski materijal, napravi objekt, uredi ga, a ako je to u ugovoru - i opremi. Tako će biti i u CORAL Consulting Service koji će u državama regije imati svoje suradnike. Zato ćemo moći investitoru ponuditi kompletnu uslugu. Ako mu treba stan ili apartman, potražit ćemo to i predložiti mu više mogućnosti. Ako mu treba ured i sva oprema u njemu, i to ćemo obaviti. Ako želi prevoditelja i poslovne kontakte i razgovore, sve ćemo mu organizirati, pribaviti sve informacije koje traži i općenito biti mu na usluzi u svim segmentima. Na nas će se moći osloniti od početka do završetka ulagačkog procesa.

Drugi dio čarobne formule glasi: "sigurnost i povjerenje". Radimo sa iskusnim ljudima iz cijele Europe, neki su od njih rođeni i školovani u raznim državama EU. Nudimo jednostavno profesionalne usluge i rješenja temeljena na znanju prilagođena potrebama naših klijenata za sve što se tiče ulaganja u jugoistočnu Europu.

KAKO NADLEŽNI U BIH REAGUJU NA VAŠE IDEJE I NUDE LI VAM KONKRETNU SARADNJU?

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Stekao sam dojam da sada mnogi s kojima sam dosad razgovarao dijele moja razmišljanja te podržavaju ovakvu privatnu inicijativu koja može "pogurati investicije". Osjetio sam neku novu energiju, novi entuzijazam na područjima koja se razvijaju.  Nisam naišao ni na koga tko smatra da bi takava inicijativa bila nepotrebna. Dok sam prije 20 i više godina morao ljude jako puno uvjeravati i nailazio na puno skepse, pa i na omalovažavanje, sada to nije slučaj. Naprotiv. Takva podrška, a očekujem ju i ubuduće i s najviše razine, puno mi znači i daje vjetar u leđa. Bez nje, bez zajedničke volje za uspjehom i okupljanja oko istog cilja nema ni rezultata.

NIŠTA NIJE NEMOGUĆE

ŠTA BISTE SAVJETOVALI VLADI, INSTITUCIJAMA, KOMORI, KOMPANIJAMA I USPJEŠNIM LJUDIMA U BIH, A ŠTA USPJEŠNIM BIZNISMENIMA IZ BIH U DIJASPORI KADA JE U PITANJU ULAGANJE U BIH?

- Države u regiji  a tako i u BiH trebaju se bolje organizirati, kao prvo treba se prošlost ostaviti povjesničarima i orijentirati se na gospodarstvo, umrežiti sve privredne potencijale i tako stvoriti bolje preduvjete za nove investicije. Treba preispitati masu zakona, jer se i mi u njima teško snalazimo, a kako li je onda tek stranim ulagačima. Drugim rječima, reforme  da, ali promišljeno, oprezno, postupno i s mjerom. Privlačenje stranih direktnih investicija ovisno je o učinkovitoj marketing strategiji. Kreiranja efektivne marketing strategije, definira razmjenu informacija unutar i izvan države te pomaže da se osigura dvosmjerno djelovanje i komuniciranje, kako s lokalnim privrednim subjektima tako i s potencionalnim investitorom.

Marketing - strateško planiranje svake države jedan je od najvažnijih procesa. Plan se kreira kako biste imali jasan uvid u ciljeve i sredstva koja su vam potrebna za ostvarenje cilja. Zato bi Vlada trebala primjenom marketinške koncepcije poslovanja kreirati odgovarajuću strategiju kojom će se stimulirati strani investitori da ulažu u privredu. Jedan od primjera isplativog marketinga je angažirati profesionalne lobiste, koji mogu biti i poslovni ljudi iz dijaspore jer oni imaju iskustvo, poznanstva u privredi, politici i sl. te pričaju nekoliko jezika. Kod nas je problem što neke kompanije ili institucije nemaju dovoljno sredstava a i znanja da investiraju u kvalitetan marketing, pogotovo u digitalni marketing. Utjecaj digitalnog marketinga raste nevjerojatnom brzinom, on se svakodnevno širi i na razne načine utječe na naš svakodnevni poslovni život. Marketing ne trebamo smatrati kao trošak nego kao investiciju, jer je to nužna investicija za profitabilno poslovanja.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Kad je u pitanju dijaspora tu je ogroman potencijal i postavlja se pitanje kako ih stimulirati da pokrenu biznis u svoj domovini. Treba dijaspori nuditi kvalitetna riješenja u nekom privatnom biznisu, treba poticati ljude da se bave obiteljskim biznisom. Najvažnije je da se dijasporu kvalitetno informira i motivira, ponuditi im porezne olakšice, razne poticaje za dobre i perspektivne lokalne projekte u malom i srednjem poduzetništvu i sl. Ključni preduvjet za uspješnu suradnju sa dijasporom je povratiti povjerenje koje je posljednjih godina narušeno.

KO JE ZDENKO ŠTRIGA, OSNIVAČ CENTRA CORAL CONSULTING SERVICE I KOJI JE VAŠ MOTIV DA SE KAO USPJEŠAN I DOKAZANI PODUZETNIK ANGAŽUJETE ZA EKONOMSKI RAZVOJ JUGOISTOČNE EVROPE?

- Rodom sam iz Slavonije/Belišće. U Njemačku/Frankfurt na Maini dolazim kao 14-godišnjak 1972. godine. Tu završavam školu i vrlo brzo krećem u privatni biznis. Frankfurt je svjetska financijska metropola i ako želite u tom gradu nešto napraviti od svog života, onda vam ništa drugo ne preostaje nego pokretanje nekog privatnog biznisa.

"NIŠTA NIJE NEMOGUĆE, SVE SE MOŽE NAUČITI"

Ovo je moto po kojem živim i radim. Suočavanje s velikim izazovima, odvažnost na skok u nepoznato i entuzijazam za nove ideje te njihovu primjenu dijelovi su moje životne filozofije.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Svoju karijeru započeo sam 1980-ih kao veletrgovac u industriji potrošačke elektronike. U tom sam razdoblju radio na savjetodavnim i operativnim funkcijama na nacionalnoj i međunarodnoj razini. U jugoistočnoj Europi i Aziji (naročito u Japanu i Koreji) uspio sam izgraditi veliku poslovnu mrežu.

Godine 1993.  osnovao sam konzultantsku tvrtku (poslovni centar) u Frankfurtu na Majni. Do 2005. godine radio sam kao savjetodavni stručnjak i godinama podupirao kompanije u temama poput ekonomskog razvoja i mogućnosti investiranja u zemljama jugoistočne Europe. Sa svojim iskustvom sam savjetovao i podupirao velike kompanije u planiranju i provedbi investicijskih projekata u sektorima energetike i infrastrukture. Moj fokus bio je u konsultanskim uslugama koji su se odnosili na provedbu međunarodnih natječaja i praćenje realizacije investicijskih projekata.

image

Zdenko Štriga/ Privatni album

Od 2006. godine radim kao savjetnik na području Strategije digitalne transformacije za mala i srednja poduzeća u Njemačkoj i jugoistočnoj Europi. Godine 2021. osnovao sam tvrtku Coral Consulting Service, odgovoran sam za tvrtku općenito, kao i za provedbu vizije te strategije. Tvrtka Coral trebala bi biti strateški partner i služiti za umrežavanje ulagača - investitora i malih i srednjih poduzeća iz jugoistočne Europe.

Sretno sam oženjen i otac sam dvoje prekrasne djece. Kaže se kako iza svakog uspješnog poslovnog čovjeka stoji snažna žena. Život ima svoja pravila koja, itekako, mijenjaju naše živote. Mogu za sebe reći da sam sretan čovjek, jer smo moja supruga i ja izgradili i sačuvali obiteljske vrijednosti.

Kao i kod većine poslovnih ljudi bilo je u mome životu poslovnih uspona i padova. Uvijek je uz mene bila moja obitelj i zbog toga sam im neizmjerno zahvalan. Jednostavno rečeno, osjećam se ispunjeno i  spreman sam na sve daljnje životne izazove.

Pretplati se na digitalno izdanje Oslobođenja, Magazina Dani i Dječije štampe i budi uključen u svakodnevno informisanje iz BiH gdje god se nalaziš. Pristup digitalnom izdanju Oslobođenja imaš prije svih i sa bilo kojeg uređaja sa jednostavnim načinom pretplate i trenutnom aktivacijom pretplatničkog računa! PRETPLATI SE ODMAH!