Slike Safeta Zeca u katedrali San Teonisto: "Ispunio sam dječačke snove"

Safet Zec, Počitelj/Miralem Pervizović
Safet Zec u Počitelju/ Miralem Pervizović
Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Biti prihvaćen i priznat u rodnoj Bosni i Hercegovini je uvijek bila nezahvalna zadaća. U to se uvjerio i naš veliki, sigurno najveći živi umjetnik, slikar i grafičar Safet Zec. Ali umjetnost ne poznaje granice, tako da su njegova djela prisutna u brojnim državama i predstavljena do sada na više od 100 izložbi diljem svijeta.

image

Safet Zec sa autorom/ Miralem Pervizović

Zahvaljujući tome što je cijenjen i priznat u svijetu, baš danas naš Safet Zec je centralna ličnost u Italiji, kada nekadašnja crkva San Teonisto u Trevisu kod Venecije ponovo otvara svoja vrata nakon završne restauracije i obnove zahvaljujući Lucianu Benettonu (osnovao je poznati brend Benetton 1965. godine sa svojom braćom i sestrom; Carlo preminuo 2018, Gilberto preminuo 2018. i Giuliana kada su postali poznati po svojim šarenim džemperima). Nakon nekoliko mjeseci zatvaranja zbog završnih radova tehničke nadogradnje i obnove na fasadi ovog složenog projekta kojeg je vodila njegova Fondacija, otvara se večeras u 18 sati.

Našem velikom slikaru dodijeljena je izuzetna čast, ali i odgovornost da oslika mjesta koja nedostaju u ovom objektu. Njega međunarodna kritika smatra velikim slikarom i graverom sa izuzetnim ekspresivnim osobinama:

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

"Zato mu je povjeren zadatak da interpretira i udahne novi život u praznim prostorima na zidove bivše katedrale, birajući jezik savremene umjetnosti, ali i da nastavi dijalog sa već prisutnim antičkim djelima, koje je na polju arhitekture započeo arhitekta Tobije Scarpe zahtjevnom restauracijom", stoji u najavi i obrazloženju svečanog otvaranja.

image

Safet Zec u svom ateljeu u Sarajevu/ Miralem Pervizović

Ispijajući kafu u sarajevskim kafićima, a povremeno i u njegovim ateljeima u Titovoj ulici u Sarajevu i u Počitelju, sa našim velikim umjetnikom razgovarali smo o ovom velikom, zahtjevnom i odgovornom zadatku koji mu je povjeren.

- Da, to je Luciano Benetton, koji je sve ovo osmislio i pokrenuo, a koji je rođen u gradu Tervisu. Njegova fondacija preuzela je i ponovo restaurirala porušenu crkvu, nekada simbol ovog grada i sada mu daje novu dimenziju i namjenu zadržavajući stari izgled. Umjesto molitve, u ovom zdanju od sada će se odvijati multimedijalni sadržaji, kaže Safet Zec.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Crkva San Teonisto iza sebe ima bogatu istoriju i pojavljuje se u pisanim dokumentima već 1175. godine. Nakon posljednjeg bombardovanja saveznika 28. decembra 1944. doživjela je velika oštećenja, pa je tako ruševina poslije Drugog svjetskog rata imala druge namjene, u početku kao skladište. Ali nakon što ju je Benetton preuzeo, htio je u nju udahnuti novi život, pa je uložio značajna sredstva za restauraciju koja je u prvoj fazi bila završena 2017. godine. Tada je dobila "novo ruho", ali nedostajalo joj je ono najvažnije - staro ruho - jer su neke originalne slike bile premještene na druge lokacije.

image

Katedrala San Teonisto/ Corrado Piccoli

Pitao sam Safeta otkud da baš njega Luciano Benetton izabere za ovaj složen posao i oslikavanje nedostajućih sadržaja nekadašnje crkve.

- Ja sam već ranije imao izložbu u organizaciji njegove fondacije, tako da je on imao saznanja o meni i mojim djelima. On lično je odlučio da mi povjeri ovaj zadatak. U ovom objektu, nekadašnjoj crkvi, više se neće održavati vjerski obredi ili molitve, već joj daju novu dimenziju. Ovdje će se organizirati koncerti, predstave i ostala multimedijalna kulturna dešavanja. Ovo je veliki gest Luciana jer njegova porodica ima dugu tradiciju u raznim humanitarnim i kulturnim donacijama i želi da svoje veliko bogatstvo podijeli sa sredinom u kojoj živi i gdje je rođen. Da vrati nešto svom mjestu i mještanima. Ovdje, u nekadašnjoj katedrali, falila su tri velika djela koja su odnesena; jedno se sada nalazi u Senatu, a druga dva su u Milanu u muzejima. On je izrazio želju da ja oslikam dvije slike u oltarima i jednu na zidu, objasnio je Zec.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Benettonova je namjera da se u ovoj fazi restauracije dogodi i nova kulturna operacija: nabavkom tri nova platna zaokružio bi umjetnički ciklus tamo gdje nije bilo moguće vratiti originalne slike. Tako da je ova tri velika platna Safet radio dobar dio prošle godine, uključujući sve pripreme i skice koje su prethodile završnom oslikavanju.

image

Katedrala San Teonisto/ Gorčin Zec

U razgovoru smo se dotakli i tema koje se sada nalaze na slikama u restauriranoj katedrali.

- To su tri tematske cjeline, jedna je: "Spomen na bombardovanje Trevisa 1944", dizajnirana za zid iznad sporednog ulaza i ona je posvećena uspomeni na tragična bombardovanja u dva svjetska rata, "Zagrljaj", koji je smješten na bočnom oltaru na suprotnoj strani, djelo je koje pokazuje dirljivu temu koja mi je vrlo draga i prisutna u mojim slikama i treća je "Velika krošnja" za visoki oltar, izuzetna tema koja na neki način "eksplodira" u svoj svojoj raskošnoj snazi, na šta Safet dodaje: "Krošnja pripada mojim radovima iz 70-80-ih godina i zanimljivo je da se sada u glavnom oltaru pojavi nešto što je neuobičajno za raniju ikonografiju."

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Pažljivo oko će primijetiti da se u ova tri djela odmotava crvena nit: nit razvučena između grana drveta, u zagrljaju muškarca i žene, i sve to pronalazimo među ruševinama Trevisa uništenog ratovima. Ovdje će znatiželjni posjetilac imati zadatak da prati trag crvene niti kako bi spoznao najvitalniju smisao istorije te da ide dalje putem koji mu Safet predlaže - u budućnost.

- Sada svjedočimo želji da se nastavi pisati historija ovog mjesta u gradu Trevisu, uključujući svaki oblik umjetničkog izražavanja. Ideja koja ovog puta polazi od želje koju je izrazio Luciano Benetton, da u sve ovo uključi jednog vrsnog umjetnika poput Safeta Zeca, sposobnog da sa tri svoja djela uklopi kako istorijske događaje koji prate crkvu i ovaj grad, tako i glavne teme koje imaju zadatak da projektuju smisao ovog naslijeđa za nove generacije u budućnosti. Savremena osjetljivost prema prirodi, vrijednost ljudske solidarnosti, potreba za njegovanjem bliskosti sa svakim umjetničkim izrazom, objašnjava pred otvaranje Luigi Latini, direktor Benetton Studi Ricerche fondacije.

image

Zec sa autorom/ Miralem Pervizović

Pitao sam Safeta Zeca zbog čega su njega, Bosanca i muslimana, izabrali za oslikavanje nekadašnje crkve i oltara.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

- Ja sam sam tako nešto već ranije radio. I jedno od mojih značajnih djela sam oslikao sa biblijskim temama. Mogu da kažem da sam tražen zbog mog umjetničkog jezika, pristupa i na kraju mog majstorstva. Kada su u Rimu u Isusovoj crkvi pravili nove izmjene, rekli su da pored 16 velikih djela poznatih umjetnika mogu ući samo oni koji imaju određenu komunikaciju, tematsku i likovnu sa postojećim slikama. Ovo je sve pratila i određivala Komisija za zaštitu istorijskih spomenika i vrijednosti. Tako da su mene odabrali i tamo se sada nalazi jedno od mojih značajnih djela - "Umnožavanje hljeba" (gdje Isus dijeli hljeb narodu), a da kažem da samo nekoliko metara od moje slike nalazi se Ticijanovo djelo. Kada je Luciano Benetton vidio ovo u crkvi u Rimu, poslao mi je poruku: "Dragi Safete ostao, sam bez daha." On je već tada imao moje tri slike, vidio je i pratio moje prisustvo u Veneciji, tako da i ovo sada je zapravo moj nastavak dužeg prisustva u Italiji, ističe on.

image

Slika "Zagrljaj"/ Gorčin Zec

Pa kako je moguće da Vas svijet i kritika prihvataju i dodjeljuju Vam nagrade i priznanja i povjeravaju ovako zahtjevne zadatke, dok u rodnoj Bosni i Sarajevu ste na neki način potisnuti?

- Meni je drago da je moj pristup, moja forma i moj likovni stav prihvaćen u svijetu. Naravno da ja odrastajući i živeći u Bosni nosim u sebi veliku toleranciju i spoznaju multikulturnog i religijskog zajedničkog življenja. Taj moj odnos prenio sam i na moja platna i moja djela. Ali boli me spoznaja da u Sarajevu, u hotelu Holiday Inn su istesterisali moje djelo i odnijeli ga u podrum. Slika je, eto, preživjela i ovaj posljednji rat, ali ne i bahatost ljudi. Neki su željeli te raskomadane dijelove da prodaju. Da ovo rade u mom gradu je čisti paradoks. U drugim gradovima i u svijetu me traže, poštuju, cijene i stavljaju moja djela sa velikim respektom da vječno svjedoče, sa žaljenjem konstatuje Safet Zec.

image

Slika "Krošnja"/ Gorčin Zec

I na kraju mi Safet dodaje:

- Moj dječački san je bio da dostignem neke vrijednosti i on se danas ostvaruje, da među velikim djelima, eto, gledajući Ticijana prolazite i pored slika Safeta Zeca. Unutar samog sebe osjećam ponos što sam to dostigao. Umjetnost je mnogo kompleksnija grana ljudske djelatnosti. Nije to, recimo, sport, trčite i pobijedite ili date gol i tada ste u prvom planu i svi pričaju o vama. U naš posao je ponekad umiješana neka vrsta trenutne mode, politika, razni ukusi itd. Da biste postigli uspjeh, treba mnogo, mnogo više. Meni je drago da sam prihvaćen i da su moja djela zapažena diljem svijeta, zaključio je Safet Zec.

Tako će Safet Zec večeras u Italiji još jednom primati pohvale za svoj stvaralački rad na svečanom otvaranju postavki i njegovih umjetničkih djela. Posjetioci će sa divljenjem i uzdahom prolaziti pored remek-djela našeg slikara.

Od 4. marta ove godine crkva San Teonisto biće otvorena za javnost svake prve nedjelje u mjesecu, od 15 do 19 sati, kao i povodom svih drugih javnih kulturnih događaja koji će se u njoj organizirati.

Intervju sa Safetom Zecom koji će biti objavljen u nedjelju, 26. februara 2023. u emisiji Bh. radija iz Malmöa, a koja se emituje od 11 do 13 sati, moći ćete poslušati na ovom linku.

image

Katedrala San Teonisto/ Gorčin Zec

Inače, Safet Zec je bosanskohercegovački akademski slikar i grafičar, rođen u Rogatici 1943. godine. Školovao se u Sarajevu, postdiplomske studije završio u Beogradu, gdje sedamdesetih godina za likovnu kritiku predstavlja jednog od glavnih vođa tzv. poetskog realizma, a potom devedesetih godina postaje najznačajniji umjetnički stvaralac u bivšoj Jugoslaviji. Sa porodicom se vraća u Sarajevo 1989. godine. Nakon agresije na Bosnu i Hercegovinu napušta zemlju i odlazi u Udine u Italiju. Danas živi, s vremena na vrijeme u Sarajevu, Počitelju, Parizu, Veneciji...

2007. godine mu je dodijeljen Orden za umjetnost i književnost Republike Francuske, pa je proglašen vitezom umjetnosti. Njegova djela nalaze se u značajnim evropskim i svjetskim galerijama kao i privatnim kolekcijama.


Stranica The Top Tens objavila je listu "najglupljih zemalja" u 2023. godini. Bosna i Hercegovina je osvojila dva posto glasova i tako zauzela 18. mjesto. Jedan od komentara objašnjava, možda na najbolji način, stanje u zemlji:

"Ljudi su puni mržnje, zavidni i lažu da su religiozni i moralni, a 90 posto njih su pravi licemjeri. Vole varati i govoriti loše jedni o drugima. Kada je neko uspješan u BiH, većina ostalih će dati sve od sebe da ospori njegov uspjeh."

Pretplati se na digitalno izdanje Oslobođenja, Magazina Dani i Dječije štampe i budi uključen u svakodnevno informisanje iz BiH gdje god se nalaziš. Pristup digitalnom izdanju Oslobođenja imaš prije svih i sa bilo kojeg uređaja sa jednostavnim načinom pretplate i trenutnom aktivacijom pretplatničkog računa! PRETPLATI SE ODMAH!