(FOTO) Između zavičaja: Kolektivna izložba bh. slikara u Norveškoj

U organizaciji Bosanskohercegovačkog udruženja građana u Estfoldu u Kulturnom centru EPA (Kulturskole) u Sarpsborgu je proteklog vikenda priređena kolektivna izložba radova naših slikara: Mili Selimović, bračni par Dugalić Vanesa i Tarik, Nernin Dedić, Denisa Delić i Mirsad Ramić.
Bio je to rijedak i vrijedan kulturni događaj i prilika da se naši slikari predstave široj javnosti.
Zanimljiv je fenomen da su mnogi naši ljudi, kao izbjeglice, u egzilu, počeli da pišu ili slikaju. Neki iz profesionalne potrebe i instinkta, a neki opet iz neke intimne želje da o tome šta nose iz zavičaja i šta im se sve desilo nekome slikom ili riječju kažu. Jednostavno, da sačuvaju sjećanja. A i slika je sjećanje.
Taj svoj intimni osjećaj slikom su u Sarpsborgu predstavili dvoje Jajčana - Denisa Delić i Nermin Dedić.
Denisa je prilično nova u Sarpsborgu i Norveškoj, zapravo. Shvatio sam to na nedavnoj književno-kulturnoj večeri u klubu našeg udruženja u Sarpsborgu, gdje je u programu učestvovala sa folkorno-vokalnom grupom naših žena, inače aktivnih članica udruženja. Vrlo emotivno je govorila stihove Maka Dizdara o Bosni, pokušavajući potom da "uštima" vokalnu grupu naših žena, te se vidjelo da ima ozbiljne ambicije da se, uz posao koji radi kao vaspitačica u jednoj dječjoj ustanovi, posveti i kulturi. I slikanju! Nije je bilo na zvaničnom plakatu, kojim je najavljena ova izložba, ali je bila i ona i njene slike s motivima zavičaja. Slike Bosne, u akril tehnici, u fragmentima, Bosna i Hercegovina kakvu voli i time želi da je što duže zadrži kao sjećanje; vodopadi Plive u njenom Jajcu, mostovi Mostara i Konjica, čarobne starine Počitelja, divlji konji Livanjski, fontana u Tuzli, meni najdraži dio u gradu soli i ugljena, o svemu onome što voli u Bosni i što je kao nostalgija prati u novom zavičaju. Jer i slika je sjećanje! I to vrlo intenzivno. A način na koji to ona čini upravo je štiti od zaborava. Sudeći po ovom njenom prvom javnom predstavljanju ona to radi vrlo intenzivno.
Još jedan Jajčanin se na ovoj izložbi predstavio prvi put. Nermin Dedić, koji me nakon kratkog razgovora o slikarstvu podsjeti na slavnog Beethovena. Naime, Nermin, kao uostalom ni ja, ne stoji baš najbolje sa bojama. Neke raspoznaje, a više je onih čije nijanse baš ne prepoznaje najbolje, a slika. Doduše, oprezan je spram boja pa se ne upušta u osjetljive predjele ove delikatne umjetnosti. Priznaje, ipak, da nema dovoljno slikarskog iskustva, ali da ga slikanje odmara i na njega djeluje terapeutski. Sjeća se i kad je naslikao prvi crtež 1994. godine, kao taze izbjeglica u najsjevernijem gradu u Norveškoj, Kirkenesu. Kao pasionirani ribar zavolio je norveške prirodne ljepote, i to su i najčešći motivi na njegovim slikama.
Njih četvoro - bračni par Dugalić, Vanesa i Tarik, i Mirsad Ramić i Mili Selimović - već su se skupa predstavljali u Norveškoj, zajedničkom izložbom u našoj Ambasadi u Oslu. Vugdalići nisu došli na otvaranje izložbe u Sarpsborgu, ali su tu bile njihove slike, neke već viđene, a neke nastale u međuvremenu.
Mili Selimović je ozbiljno zagazio u slikarske vode Neretve. Upravo je stigao sa jedne njegove samostalne izložbe u Norveškoj, koja je postavljena u vrlo atraktivnom prostoru, nedaleko od Osla, koji upravo odgovara njegovim slikama i motivima. Izložba će biti otvorena naredni mjesec, a ovo učešće u Sarpsborgu mu dođe kao alternativna scena i događaj. Prepoznao sam njegove portrete poznatih Norvežana, što je dobar znak i za slikara, jer je i to dokaz da ga nešto "izdaje" i da već ima svoj amblem. Prepoznao bih i njegove fasade Mediterana, pravac u kome se on odlično snalazi. U Sarpsborgu se, na ovoj grupnoj izložbi, predstavio sa devet slika, različitog žanra i izraza.
Domaćin ove manifestacije i jedan od učesnika je i Glamočak Mirsad Ramić, moj kafe partner, uz Envera Zečića. Mirsad je, inače, i novi predsjednik našeg udruženja u Estfoldu, koje upravo njegovim dolaskom ima izgleda da bude centar društvenog života naših ljudi u ovoj regiji Norveške. On je za ovu priliku odabrao sedam svojih radova, meni uglavnom poznatih bosansko- norveških motiva. I jedan novi, možda i najzapaženiji, bosanska avlija, česta tema kod naših slikara u egzilu, uz šipke i Stari most na Neretvi. Razumljivo, nostalgično sjećanje na uspomene iz jednog zavičaja koga se na svoj način, slikom prisjeća u novom zavičaju.
Kao što rekoh, izložba je postavljena u Omladinskom kulturnom centru EPA u Sarpsborgu, za šta se domaćinski pobrinuo naš zemljak, uposlenik u ovom centru, Rasim Hodžić.